Weet even niet zo goed waar dit te plaatsen, dus ik doe het maar in dit topic. Ik had hier al een topic 'tweede miskraam' maar dit gaat weer over iets heel anders, dus leek mij handig een apart topic hiervan te maken. Afgelopen donderdag 5 mei (helemvaartsdag) ben ik met spoed geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ik zou dan 7.3 zijn geweest volgens mijn berekeningen. Ik had een paar dagen na mijn positieve test al last van heel licht bruinverlies, ik ben hierna eigelijk meteen onder controle gegaan van de gyn (liepen we al vanwege eerdere onderzoeken, en daarna mk waarbij hcg hoog bleef en pas na 3 maanden alles weer goed was) Er werden bijna dagelijks echo's gemaakt en bloed geprikt. Uiteindelijk was mijn hcg op 4 mei 7500, en zag de gyn een verdikte eileider en wederom niets in mijn baarmoeder. De week ervoor zag hij nog een kleine zwangerschapsring dacht hij, maar die was inmiddels weer weg. Dus wat dat is geweest geen idee? Hij wilde meteen een kijkoperatie. Het gekke is dat ik nooit, maar echt nooit pijn heb gehad, alleen licht bruin verlies gedurende bijna 3 weken. 4 mei kreeg hij mij niet meer tussen de operaties gepland, dus toen maar op de spoedlijst voor 5 mei, 7 uur in de ochtend moest ik mij melden. Hij had 4 mei al verteld dat als 1 eileider werd verwijderd dat het dan gewoon werd overgenomen door de andere eileider, dus ik maakte mij niet zo heel druk. Ik werd vrij snel geholpen, werd om 8 uur al naar de OK gereden. Even later rond 10 a 11 uur was ik weer terug op mijn kamer en uitgeslapen. De anesthesist vertelde op de uitslaapkamer dat mijn rechter eileider inderdaad was weggehaald maar dat links niet goed was. Ik was nog redelijk van de kaart, dus besefte even niet goed wat hij nou zei. Even later in de middag kwam de gyn erbij en die vertelde dat ze er net op tijd bij waren. Mijn eileider stond al helemaal strak en het had niet veel langer moeten duren. Daarnaast kregen we ook het slechte nieuws dat links helemaal verkleefd is. (dus ook mede de reden dat het spontaan zwanger worden langer duurt) Ze hebben geloof ik wel iets losgemaakt, en willen daarom na mijn tweede mensturatie een hsg doen om te kijken of deze doorgankelijk is. Maar de gyn zei ook dat hoogstwaarschijnlijk alleen nog ivf een mogelijkheid is. Omdat ze er niet echt iets inziet dat links nog doorgankelijk is, maar ook omdat we al wat langer bezig zijn. 23 juni is er een info avond in het VU over ivf en daar kunnen we heen om ons alvast te orienteren. Dan zouden we tussen september en november kunnen starten. Vorige week was er nog een kleine zwangerschapsring te zien en mocht ik weer een beetje hoop hebben op een goede afloop en nog geen week later krijgen we te horen dat waarschijnlijk alleen ivf nog een optie is om een kindje te krijgen. Dat was dus een flinke domper. Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar enerzijds wil ik jullie zeggen dat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heel veraderlijk kan zijn. Ik had haast geen bloedverlies, en al helemaal geen pijn. Dus let goed op je lichaam, en als je het niet vertrouwt vraag om die extra controle echo. Ik zou een lang weekend weg naar de wadden, dus het had ook heel anders af kunnen lopen als ik dat had gedaan. Anderzijds wil ik graag in contact komen met meiden die na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook te horen hebben gekregen dat zij het ivf/icsi traject ingaan. Ik kan er nog niet echt een clubje van vinden. En als laatst zou ik graag willen weten hoe lang het herstel zou kunnen duren? Ik blijf deze week zoiezo thuis, en daarna moet ik even aankijken.
Hoi Suze Wat erg allemaal. Is toch even schrikken. ik hoop dat je snel herstelt van alles. Hebben ze een snee gemaakt of 3 gaatjes? Helaas heb ik het 2 keer mee moeten maken en beide keren op het nippertje van de dood ontsnapt. Bij mij was dat ik al buiten bewustzijn was en niet meer reageerden. Het was de heftigste periode van mijn leven. ik wist niet wat er mij overkwam. Vervolgens maak je het weer mee. Ik ging nog liever dood. Heb er zwaar mee gehad maar liet het niemand merken. Nu geen eileiders meer en gewezen op ivf Ook is ivf niet gelukt wel zwanger maar werd een vroege miskraam. Wat is leven oneerlijk en hard Ben er kapot van weet niet meer waar te beginnen Het is een grote impact zowel lichamelijke als emotioneel
Ze hebben 3 sneetjes gemaakt bij mij. Thee zeg, wat heftig!! Hadden ze t bij jou niet eerder kunnen constateren? In de hoeveelste ivf poging zitten jullie nu?
@suze: heftig hoor en logisch dat je nu al die vragen hebt. Hier dus nu (eindelijk) zwanger dmv IVF. Ik had rondom mijn linker eileider verklevingen en mijn rechter eileider is verwijderd door de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Met de eerste IVF poging was het raak. Echt de eerste echo was doodeng, maar pfff wat was ik blij dat het op de juiste plek zat.
Zelfde verhaal als bij mij dus. Hoe lang heb jij moeten herstellen van de buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Superfijn voor je dat het bij de eerste poging raak was!
Suze wat heftig zeg! Ook ik heb een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zonder symptomen gehad; toevalstreffer bij de 1e controle echo rond de 6 weken. Ook bij mij 1 eileider verwijderd. Ik heb het geluk gehad dat de andere eileider haar taak zeer serieus nam en ik ben nu voor de 2e keer spontaan zwanger geworden met die ene eileider. Ik hoop dat je een clubje vindt waar je veel steun en info uit kan halen. En het meeste hoop ik uiteraard op een goede zwangerschap voor je Heel veel sterkte met het herstel na de operatie, maar ook met het vervolgtraject.
Tjee, dat werd toevallig even ontdekt? Wat gek he, ik had ook helemaal geen symptomen alleen licht bruinverlies. Hoe lang heeft het herstel bij jou geduurd?
Voor diegene die mee willen kletsen; Welkom op het zwanger worden, zwangerschap en baby forum - Zwangerschapspagina
Yep.. had een vroege echo ivm mola-zwangerschap. En toen zagen we een intact vruchtje met hartactie in mn eileider. Verkeerde woonplaats gekozen dus Heb 2 weken thuis gezeten, lichamelijk ging het toen wel redelijk. Psychisch heb ik wat langer nodig gehad, maar 5 weken na de operatie was ik alweer zwanger.... dus niet echt tijd gehad om het echt te verwerken
@suze ik heb lichamelijk een week of drie moeten herstellen, maar heb reuma dus herstel gewoon wat langzamer. Psychisch heeft het echt een hele tijd geduurd, maar dat had ook met andere dingen te maken (was zo enorm teleurgesteld in mijn lijf dat mij keer op keer in de steek liet en zich niet gedroeg zoals het hoorde te doen). Ik heb na de operatie het nog een tijd zelf geprobeerd. De eileider zag er goed uit tijdens de operatie. Ik heb echter behoorlijk wat bloed verloren (was al wat verder dan jij en mijn eileider was gescheurd). Het bloed heeft waarschijnlijk voor verklevingen gezorgd, waardoor mijn linker eileider het niet meer goed doet. We zijn daar in augustus achtergekomen (november was de buitenbaarmoederlijke zwangerschap). Vervolgens doorgestuurd naar Zwolle ivm IVF, daar hadden ze niet de juiste papieren doorgekregen (zucht) en wilden ze nog testen ivm een laag AMH gehalte van mijn zusje. In januari is de knoop doorgehakt en definitief het woord IVF in de mond genomen door Zwolle. Vervolgens ben ik in febr gestart met de pil en was de punctie 21 mrt, terugplaatsing 24 mrt.
@Popie, gelukkig heb je hierna nog meerdere pogingen. Heb je ook nog cryos van je eerste punctie? @Anneliesje, wat fantastisch dat het bij jou in de eeste poging is gelukt. Ik zie dat je alweer 9 weken bent inmiddels dat moet wel een heerlijk gevoel zijn zeg!
Ja het is heel bijzonder, maar ook heel eng. Ben het vertrouwen behoorlijk kwijt. Dat moet weer groeien Overmorgen een echo (heel spannend)
@Suze ja ik heb gelukkig nog cryo over Nu afwachten en dan straks een tp Hoe gaat het met je? @anneliesje wat goed om te horen dat het bij jou wel gelukt is de 1ste tp Inmiddels 9 weken succes met de echo Ik zou nu 16 weken zijn maar helaas
Het Gaat wel. Lichamelijk begin ik me een beetje beter te voelen alhoewel ik nog niet alles kan. Gisteren echt een huilbui gehad opeens! Wanneer heb jij je terug plaatsing?
Wanneer hadden jullie trouwens controle na de buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Ik pas na 5 en een halve week, is dat niet laat?
Ik snap je helemaal die huilbuien zijn normaal na alles meegemaakt te hebben Ik heb dat nog steeds. ik word gek van mensen die aan me steeds vragen of ik zwanger ben. Ze moeten weten dat een natuurlijke zwangerschap er niet in zit. Mensen begrijpen je niet als ze het niet zelf hebben meegemaakt. Ik had volgens mij na 4 weken een controle. Als je belt uitlegt dat je nog eerder een tussentijdse controle wilt Doe rustig aan en hopelijk knap je snel weer op
Jeetje wat vervelen is dat, als mensen het steeds aan je vragen! Zeg je het ze dan ook? Ik vind na 5 weken controle prima, maar wist niet zo goed wat gebruikelijk is, dus ik wacht gewoon af
Ik ben ook een ervarings deskundige! Ik heb 2 maal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap doorgemaakt. Eerste was acuut en levensbedreigend. Ik dacht een miskraam te hebben gehad. De tweede werd tijdens een controle geconstateerd. Wederom heftig, maar nu niet ziek en stabiel. Het is eennheftige periode geweest. Beide keren hebben ze een eileider verwijderd. Wij waren dus aangewezen op ivf. Juli 2015 was onze eerste poging, dit eindigde in een vroege miskraam. De tweede poging in november was raak en inmiddels ben ik 30 weken zwanger. Blijf positief! Het kan dus wel! Overigens is de ivf mij reuze meegevallen. Succes!!!