Weer slecht nieuws, begint een beetje gewoonte te worden. Zaterdag heb ik mijn derde miskraam gehad bij 8 weken en 2 dagen. Begon eerst met bruinverlies en daarna met helderrood bloedverlies. Twee dagen daarna met lood in mijn schoenen voor de echo gegaan en ja hoor, weer mis. Vruchtje was al bij 6 weken en 2 dagen gestorven. Volgende dag heb ik het uitgestoten, ik wist niet wat ik zag, was bijna net zo groot als een golfbal met een staartje. Gelijk in een potje gezet en de spoedeisende hulp gebeld, ik mocht meteen komen. Daar opnieuw een echo gemaakt en vruchtje was er inderdaad uit, maar ze zag ook een vleesboom van ongeveer 2,5 cm. Ik moest maar terugkomen op de poli. Gisteren geweest, myoom weer vastgesteld en moet nu na het ontzwangeren voor een waterecho. Dan kijken ze wat voor soort myoom het is. Als het een submuceus (in het slijmvlies) myoom is kan het de innesteling belemmeren. Dat betekent dat het vruchtje zich nooit kan innestelen en zal afsterven. Nu vraag ik me af of ik dit myoom al eerder had, de gynecoloog vertelde me dat het makkelijk gemist wordt op de echo. Meer zekerheid heb ik over 6 weken, ook gaan ze stollingsonderzoek doen. Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn met ervaringen van vleesbomen en zwangerschap. groetjes Een boze en verdrietige Miel
Ach meid wat vervelend allemaal! Ik wens je sterkte in deze moeilijke tijd! Hopen dat als het vleesboomprobleem opgelost is, je vruchtje zichw el goed kan innestelen... Ik heb geen ervaring met vleesbomen, dus daar kan ik je niet mee helpen, Kan alleen voor je duimen!
Jeetje Miel, wat afgrijselijk voor je! Wat een teleurstelling en wat een onzekerheid! Ik wens je veel sterkte, geef het niet op! liefs Amber
Hey, Mieltje, wat ontzettend erg voor je! Dat je dit 3 keer moet meemaken. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen, alleen maar dat ik zo ontzettend hoop dat het de volgende keer voor jou ook raak mag zijn. Ik heb ook geen ervaring met een vleesboom. Kunnen ze deze ook verwijderen? Kan je dan weer gewoon zwanger worden?
Jeetje joh, wat een vreselijk teleurstelling weer! Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt en dat het positief is natuurlijk! Heel veel sterkte!
Ik zal hem wel moeten laten verwijderen, want een myoom groeit onder produktie van oestrogenen en als je zwanger wil raken heb je die wel nodig. Hij is nu al 2,5 cm! Alleen is de kans op complicaties bij een operatie natuurlijk ook aanwezig. Ik heb geen keus.
He get, wat een naar nieuws. Ik hoop voor je dat ze nu gevonden hebben wat het is en dat het na verwijdering wél voorspoedig zal gaan. Sterkte meid!
Hai, Wil je ten eerste heel veel sterkte wensen met dit vreselijke verlies! Ik heb in 2004 een mk gehad na 10 weken zwangerschap. Of het vruchtje ook door gegroeid was tot 10 weken dat zijn we ooit te weten gekomen aangezien ik het vruchtje verloor op de wc en het niet meer te redden was. Ben toen ook naar de vk gegaan om er zeker van te zijn dat het schoon was van binnen. Daarbij ontdekten ze bij mij ook dat ik een vleesboom had in mijn baarmoeder. Was bijna 3 cm in doorsnede. Ik vroeg me toen af of de vleesboom te maken had met m'n mk. Ben het verder ook niet te weten gekomen. Ik heb gevraagt of ik nou wel gewoon zwanger kon raken en het niet in de weg zou zitten bij een eventueele innesteling. Daarop kreeg ik alleen als antwoord dat vleesboompjes vaak net zo verdwijnen als dat ze gekomen zijn? Ik was 7 weken na m'n mk alweer 3,5 weken zwanger (van nu mijn zoontje van 16 maandjes) en op de echo was te zien dat de vleesboom helemaal begon mee te rekken tijdens de groei van me baarmoeder en zo verdween. Hoefde dus helemaal niet verwijderd te worden want hij verdween bij mij gewoon tijdens m'n nieuwe zwangerschap. En was ook heel snel weer zwanger daarna...dus ook daar geen last van gehad. Hoop dat je (jullie) snel weer verder kunnen gaan. Sterkte...
Oh Linda, Je geet me weer wat moed! Ik weet ook niet of het myoom de oorzaak is van de drie miskramen. Maar drie keer een aanlegstoornis is toch ook te gek. Chromosoomonderzoek is al verricht en die was normaal. Ik weet het gewoon niet! Ik zit in dubio. Het handigst is als ik die waterecho afwacht en als het myoom gegroeit is en het ligt op een ongunstige plek in de baarmoeder dan toch laat verwijderen. En zo niet dan moet ik zo snel mogelijk weer zwanger zien te raken. Is voor ons geen probleem. De miskramen zijn een probleem! Bedankt voor je reactie..
@mieltje: Tja....ik begrijp wel waarom ze bij jou verdere onderzoek naar de myoom willen doen. Het is tenslotte al je 3e miskraam. En het is voor jullie ook een eng idee natuurlijk om weer zwanger te worden en niet te weten of de myoom een oorzaak kan zjn voor een nieuwe miskraam. Ik weet alleen hoe het bij mij is gegaan. Ik denk dat ik gewoon echt het geluk heb gehad dat hij bij mij niet in de weg zat. Al klinkt dit raar (en bedoel dit ook heel lief hoor)...misschien zou het beter zijn als die myoom bij jullie de reden is....dan kunnen jullie d'r eindelijk wat aan doen...en toch nog zorgeloos vooruit kijken naar een gezonde zwangerschap. Want het NIET weten wat er aan de hand is lijkt me echt vreselijk. Meid...ik duim me rot voor je en hoop dat ze kunnen achterhalen of dit het is en dat jullie weer snel mogen genieten van een goeie zwangerschap! Liefs Linda
Hai Mieltje, Even voorstellen ik ben Tineke en 39 jaar. Ik heb zelf meerdere vleesbomen. Bij mij gelukkig op plaatsen wat een zwangerschap niet in de wegstaat. Een vleesboomp kan je laten verwijderen. Het kan wel zo zijn dat het in de loop der tijd weer groeit. Laat je goed onderzoeken. En vraag de gyno waar die precies zit. En hoe snel het eventueel verwijdert kan worden. Bij mij is er ook een vleesboom verwijdert. Dat gaat onder narcose. Je hebt er twee weekjes last van. Het komt in de meeste gevallen wel goed. Sterkte. groetjes, Tineke
Jeetje wat erg, mijn phoewa had dat ook.. zij heeft 7miskramen gehad voor ze het hadden ontdekt dat het dus daaraan lag.. Gelukkig voor haar heeft ze nu een gezonde zoon van 9 jaar, dus hou de moed erin.. !
Hoi Batchie, Hebben ze de vleesboom bij haar verwijderd. En hoe is de operatie gegaan? Heeft ze daarna wel een goede zwangerschap gehad? groetjes Miel
hoi Mieltje, Hoe gaat het nu met je? Ja bij mijn phoewa hebben ze hem verwijderd,. Ik zeg er wel bij dat het de kans heeft verminderd dat ze zwanger kon worden dus er heeft ongeveer 2jaar tussen gezeten dat ze zwanger was. Verder had ze een best zware zwangerschap (bekkeninstabiliteit en kans op een prematuur kind) gelukkig is mijn neefje op tijd geboren alleen er is haar gezegd dat ze liever niet aan een tweede kind moet denken. Ik hoop niet dat het bij jouw ook zo zal gaan maar de kans zit erin.. Maar zoals mijn phoewa al zei (heb haar vanochtend even gebelt) als je echt een kind wilt is het allemaal niet zo een ramp..
Met mij gaat het goed. Dank je. Ik ben in het begin erg emo geweest, nu lijkt het alsof ik de hele wereld weer aankan. Ik heb ergens gelezen dat je na een operatie nog 50 % kans hebt om zwanger te raken, in mijn geval dus dat het vruchtje zich goed innestelt, want zwanger worden is geen probleem voor ons. Indien na de echo blijkt dat het myoom de oorzaak is rest mij nog een goede gynecoloog te zoeken met ervaring. Ben er al opzoek naar. Groetjes miel