hoi allemaal, even een vraagje ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb vorige week mijn eerste gesprek gehad bij de gynaecoloog, deze vermoedde pcos maar ik moet even wachten op de uitslag van het bloedonderzoek. Nou zei ze ook dat ze wilde kijken of mijn eileiders niet verkleefd zijn. Nou is mijn vraag, hoe word dat onderzocht, en als het zo blijkt DAT ze verkleeft zijn, wat is er dan aan te doen? ik vind het allemaal hardstikke eng en ben bang dat het nooit zal lukken om een klein beebje te hebben, dus hoop in ieder geval wat wijzer te worden over het hoe en wat. groetjes
Het kan zijn dat ze via een HSG onderzoek willen kijken. Dan spuiten ze contrastvloeistof in je baarmoeder. Deze loopt dan door je eileiders. Dan maken ze een rontgenfoto, en kunnen ze zien of er een verstopping is. Geen prettig onderzoekje, maar snel voorbij. Als er reden is om aan te nemen dat je eileiders verkleefd zouden zijn, kunnen ze ook een kijkoperatie voorstellen. Als alles goed gaat, is het 's ochtends melden in het ziekenhuis, onder narcose, maar 's avonds al weer naar huis. Een weekje ziektewet is dan geen overbodige luxe. Hier: een topicje met mijn ervaringen: http://www.zwangerschapspagina.nl/zwanger-worden/244677-kijkoperatie-eileideroperatie-hsg.html
hey, dankjewel voor het reageren!! In het verleden is er wel iets geweest waardoor er reden is te denken dat het zo zou kunnen zijn. Dat met die contrastvloeistof snap ik. Maar de kijkoperatie? Wat gebeurt er dan precies? KIJKEN ze dan alleen...? Of kan het zijn dat ze als mogelijk iets herstellen..? En als -worst case scenario- beide eileiders dicht zijn en het is niet te herstellen, wat dan? Is het dan einde verhaal? oeff sorry hoor, ik heb brand los ook echt opgevat als BRAND LOS hihi. Ik weet hier allemaal zo weinig van en gynae was beetje snelsnel. bedankt alvast he?!
heb NU pas naar je linkjes gekeken, sorry! Wow, heftig allemaal hoor... Maar dan nog de vraag, wat nou als ze niet meer te repareren zijn?
Die linkjes had ik later toegevoegd, ik moest ze ook even opzoeken. Als je eileiders aan gort zijn, is er altijd nog IVF. Een prima oplossing zolang je eierstokken tenminste eieren produceren, en je baarmoeder een mooi broedkasje is.
Met de kijkoperatie kijken ze in eerste instantie alleen. Als er iets echt kleins is, wat ze simpel kunnen verhelpen, doen ze dat soms. Dat had ik ook graag gehad, maar als het wat meer is, zullen ze een volgende operatie inplannen. Dit omdat je dan langer onder narcose moet, en dus de operatiekamer langer beschikbaar moet zijn. Ook zullen ze nooit zonder jou uitdrukkelijke toestemming in je gaan sleutelen. Ook al geef je nog van te voren aan dat dat mag (om jezelf een tweede operatie te besparen). Ze halen niks weg zonder dat dat van te voren besproken is, om schadeclaims achteraf te voorkomen. (Zelfs liposuctie wilden ze niet even meteen doen, terwijl ze toch konden zien dat ik dat best kon gebruiken... flauw hè?)
ahhh ja that makes sense... Wow, heftig allemaal! Bedankt voor de info, heb weer een hoop om over na te denken (lees wakker van te liggen). En van die lipo..... idd errug kinderachtig hehe
Niet wakker liggen, hoor! Gebroken nachten komen pas na de bevalling. Je moet maar zo denken; elke behandeling, elk nieuws, elk gesprek, elke gemiste ronde is weer een stapje dichter bij het eindresultaat! En als ik het allemaal trek, dan jij ook.
Hey, thanx! Zo had ik het nog niet bekeken. Dat word mijn mantra: "stapje dichterbij, stapje dichterbij.." hehe. Dankjewel voor de bemoedigende woorden!!! 2011 wordt ons jaar, yeahhhhhhhhhh
@Katalaya: Wat een geweldige teksten heb je hier geschreven! @aylion: Eigenlijk is het al helemaal goed uitgelecht en heb ik weinig toe te voegen. Ik had een eilijder die verkleeft was en die hebben ze er in 2008 uitgehaald. Ik had een Hydrosalpinx met als complicatie dat het vocht wat er inzat mijn baarmoeder terug instroomde. Hier door was mijn huisje ook verstoord en was innestelling totaal niet mogelijk. Na het verwijderen was ik na een jaar zwanger, wel is waar via IVF maar zwanger is zwanger. Ik hoop echt niet dat jou eileiders verkleeft zijn, maar in de meeste gevallen is het met de kijkoperatie te verhelpen en word je toch nog via de natuurlijke weg zwanger! Komt goed hoor! Het hoeft dus geen ramp te zijn!
@sloppyslayer: Dankjewel voor het delen en dank voor de bemoedigende woorden. Wat fantastisch dat je nu zwanger bent, gefeliciteerd. Moet wel heel emotioneel geweest zijn toen je daar achter kwam.. Katalaya had het idd erg duidelijk uitgelegd. Oeff kben ook zon mietjen heb echt bewondering voor jullie sterke vrouwen.. Maargoed, Katalaya had wel gelijk, elke behandeling is weer een stapje dichterbij...