Bakerpraatje: bevalling lijkt op die van moeder/zus/oma etc?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door DonDina, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    In een van de gratis tijdschriften uit een zwangerschapsdoos vond ik een interessant artikel. Dat beweerde dat bevallingen enigszins genetisch overdraagbaar zijn. Er was zelfs een verloskundigenpraktijk dat informeerde naar de bevallingen in de familie van de vrouw want er zou grote kans zijn dat de aankomende bevalling daarop gaat lijken. Bijvoorbeeld of de kindjes voor/na uitrekendatum komen; hoe de weeen ervoeren werden en de duur van de bevalling konden overeenkomstig zijn.
    Natuurlijk weet ik wel dat iedere bevalling van elke vrouw anders is. Maar ik vroeg me af, zijn er vrouwen die hier een kern van waarheid in herkennen?
    Zelf hoop ik het van wel... Want zowel mijn moeder als schoonmoeder hebben hun kindjes 2 tot 3 weken voor de uitrekendatum mbv een natuurlijke en relatief prettige/snelle bevalling op de wereld kunnen zetten!

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik herken wel het een en ander.

Ook mijn moeder was al opgenomen ivm hoge bloeddruk (ik had PE/eclampsie - zij voor zover bekend 'alleen' hoge bd).
    En ikzelf liet me pas ver na de uitgerekende datum zien, en mijn dochter is weliswaar met ruim 37wk geboren door de PE, maar dat was met inleiding, uit zichzelf had ze (wb prematuur gedrag) ook wel tot na de uitgerekende datum afgewacht.

Ook wat verschillen; ik werd geboren met vacuümpomp/tang/ weet niet precies was, maar met allerhande kunststukken in ieder geval, terwijl mijn eigen bevalling behoorlijk goed verliep.
    En bij mij waren er dan weer complicaties tav hevig bloedverlies na de bevalling, dit had mijn moeder weer niet.

3. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn bevallingen waren vrij vlot en zonder noemenswaardige complicaties net als die van mijn moeder.
    Zij liep alleen elke keer flink overtijd (44, 43 en tweeling gehaald bij 40 weken), terwijl mijn zoontjes 3 en 2,5 week eerder kwamen.

4. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nee, hier klopt het niet.

Mijn moeder liep alle 3 de keren overtijd, 1e keer zelfs ruim 2 weken dus die is ingeleid en verliep voorspoedig. Bij mij en mijm broer werd ze wakker met persweeen en is de hele ontsluitingsfase aan haar voorbij gegaan.

Ik daarentegen beviel voor uitgerekende datum en ik ben 24 uur bezig geweest, en het eindigde in een spoedkeizersnede!

5. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Qua duur en 'gemak' van bevallingen is het bij m'n moeder en zusjes wel redelijk gelijk. 'k Ben benieuwd of dat bij mij ook zo gaat zijn.

6. Saar82

Saar82 Fanatiek lid

27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Och jee... Ik hoop toch dat het niet helemaal waar blijkt te zijn: mijn moeder heeft er bij mij ruim 32 uur over gedaan, compleet met vacuumpomp en weet ik wat voor circus nog meer... Hoop toch dat me dat bespaard blijft.

7. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Gaat hier niet op, mijn moeder had al uren weeën en dat zette maar niet door, uiteindelijk naar het zh en dara heeft ze een spoedeisende gekregen omdat ik in ademnood kwam en in het vruchtwater had gepoept.
    Ze was geloof ik twee dagen overtijd,

Ik ben met 38 weken ingeleid en 2.5 uur na het breken van de vliezen was mijn zoontje er.

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Hier totaal niet. Mijn moeder heeft 3 makkelijke bevallingen gehad waarvan de langste van begin tot eind 6uur duurde de middelste 4uur en de kortste een uur.

Mijn bevalling duurde in totaal al meer dan het dubbele aan uren. Het schoot bij mij niet op en ben uiteindelijk bevallen dmv een keizersnede.

9. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Mijn moeder had ook een vacuümextractie bij de eerste, net als ik... Wel in ongeveer hetzelfde tijdbestek; 's morgens begonnen de weeën, rond avondetenstijd de geboorte.

Maar bij mij kwam ons zoontje bijna 2 weken te vroeg.
    Mijn moeder kreeg haar eerste kind (mijn zus) twee weken te laat (diezelfde dag stond eigenlijk de keizersnede gepland).

10. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige houdt er rekening mee dat ik een zelfde soort bevalling kan hebben als mijn moeder en zus. Dat is overtijd en binnen een uurtje gepiept.
    Daarom kies ik ook bewust voor een kraamhotel omdat je daar eerder terecht kan.
    Over 5 maanden kan ik je vertellen of het vergelijkbaar was ;)

De vruchtbaarheid heb ik in ieder geval niet meegekregen :(

11. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Onzin als je het mij vraagt! Hier verliep alles vlot, bij mijn moeder duurde het echter 48uur.

12. Lieve1

Lieve1 Lid

7 okt 2013
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zwangerschap loopt volgens mijn moeder tot nu toe wel ongeveer hetzelfde....

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Grappig vanochtend had ik het hier met een vriendin over. Haar moeder heeft al haar kinderen veel te vroeg en snel gekregen terwijl haar dochters allemaal op of over tijd lopen en ''normale'' bevallingen hebben. Ik zei toen nog: ah dus dat bakerpraatje van dezelfde bevalling als je moeder gaat niet op?

Toevallig heb ik het in het begin eens aan de verloskundige gevraagd. Mijn moeder is namelijk overleden niemand (mijn vader weet dat niet meer) kan mij vertellen hoe die bevalling ging. Omdat ik ''dacht'' dat het invloed zou hebben even gevraagd maar de verloskundige geloofde er niet zo in....ik denk dus dat het gewoon 50/50 kans is ;)

14. Nee, wat mij betreft echt hele grote onzin.. Dat artikel ook, hilarisch. 'Als een vrouw me vertelt dat de bevalling van haar moeder/zus snel verliep, weet ik al dat het bij haar ook zo zal gaan en houd ik daar rekening mee.'. Kundig hoor :D

Mijn bevalling leek in de verste verte niet op die van m'n moeder.

15. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Mijn vk vertelde dat alleen de duur van de bevalling erfelijkheid kan mee spelen. Ze had t over ongeveer 85 procent van de gevallen dat dat redelijk overeen kwam.

16. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Mijn moeder had bij beide bevallingen (zowel broertje als bij mij) PE. (Zwangerschapsvergiftiging)
    Ze had van beide een keizersnee.
    Ik had ook PE, zwangerschapsvergiftiging.
    Ben ingeleid met 39.2 & 39.3 bevallen. Bijmij ging mn bevalling redelijk soepel, op de vreselijke weeenstorm na.

17. moesje1

moesje1 Bekend lid

18 dec 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mmm moeilijk te zeggen.
    Mijn moeder heeft 1 keizersnede gehad (ik gelukkig niet)
    En van mij in stuit bevallen (heb ik gelukkig ook niet gehad)

Wel is onze manier van weeën opvangen en de ervaring daarvan redelijk hetzelfde. Bijde in ons eigen wereldje (als ik mijn moeder moet geloven ;) )

18. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Mijn moeder had een lange en moeizame bevalling.
    Bij mij ging het supersnel!

19. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Hier werd er naar geïnformeerd door de praktijk en het klopte deels.
    Zus en moeder hoge bloeddruk ik ook.
    Zus moeder fluxes ik ook.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.301
    17.195
    113
    qua bevallingen is het lastig vergelijken, mams heeft er 8 gehad ;) Eerste was bij mij een ks, heeft zij nooit gehad.
    Wel liep zij overtijd en ik ook bij de andere 2. Kwam bij beide de borstvoeding telkens snel op gang en werden we beide niet dikker van zwanger-zijn

Deel Deze Pagina