Hallo moeders Onze dochter is 9 maanden en heeft een speentje. Snachts gooit ze hem geregeld uit haar mond en valt alleen in slaap met de speen. Nou vind ik het wel tijd om te stoppen en zou graag ervaringen horen. Hoe hebben jullie het aangepakt om te stoppen met de speen. Ik heb vanmiddag voor het eerst geen speen gegeven en ze heeft maar tien minuten gehuild. Ik probeer in 1x te stoppen mocht dit niet willen dan krijgt ze alleen snachts de speen
Wij zijn 4 dagen geleden gestopt met de speen. We geven nu een flesje mee in bed, daar valt ze dan mee in slaap en de rest van de tijd en de hele nacht zuigt ze dan dus nergens meer op. Die flesjes gaan we dan langzaam afbouwen maar die speen was ik zo spuugzat, ligt in een kast en komt er ook niet uit
Ik lees mee. Onze dochter krijgt hem ook alleen om in slaap te vallen. .. Ben die dingen ook wel een beetje zat. Wij zitten ook te denken om in 1 keer mee te stoppen!
Wij hebben hem toen met acht maanden weggegooid. En het 'gemis' was na een paar dagen over. Ze huilde soms even net als bij jullie.
Ik lees even mee. Paar maanden geleden rustig aan gaan afbouwen overdag, met slapen vind ik het namelijk op deze leeftijd geen probleem.. Maar wakker en spelen mocht van mij wel zonder dat ding, vooral om zijn spraak een beetje te stimuleren. Nou, het ging eigenlijk wel prima! Hij speelde zelf al vaker zonder speen en hij was lekker aan het lachen en het kletsen. Helaas, sinds een paar weken/dagen (weet het eigenlijk niet precies) is het een groot drama als tut kwijt is. Hij staat dan echt aan mijn broek te trekken en te jammeren enzo en ik weet gewoon precies wat hij dan wil. En als ik eraan toe geef en hem die speen geef, heeft ie hem ook echt de hele dag in z'n mond.. Nu heeft hij momenteel 3 doorkomende kiesjes, hij kwijlt ook veel, dus dan vind ik het zo zielig als ie ook nog zonder die speen moet.. Maarja, zo is er natuurlijk altijd wel een excuus. Alleen dan denk ik van is het niet zielig om in 1 keer die speen af te pakken en gewoon niet meer te geven? Oeps whaha
Hallo xPoppetje, ik zit net zo in elkaar als jij, en daarom hebben we er bewust voor gekozen het al zo vroeg mogelijk te doen. Vooral omdat ik van het cb gehoord had dat met 6maanden de zuigbehoefte er niet meer is. Dat het dan vaak over gaat in een gewoonte, en troost. Dus toen heb ik nog afgewacht tot de laatste speen kapot was, en dat was het moment om hem weg te gooien en geen nieuwe te kopen. De eerste dag was het bij elk huiltje, tja doe ik er wel goed aan?! Maar later heeft ze haar troost gevonden bij een hydrofiel luier, die moest en zou mee naar bed, daar legde ze haar hoofd dan op en lag eraan te friemelen met haar vingertjes. Maar jou kindje is natuurlijk al wat ouder, en daar heb ik dus geen ervaring mee. Maar ik weet wel, dat ik wel van het plotsklaps veranderen ben. Dat dat het meeste duidelijkheid geeft. En als manlief dan savonds thuis is moet ik altijd even ontladen in die zin of ik er wel goed mee bezig was, want mn moederhart wil het liefst alles geven wat mn kind wil natuurlijk. Ik denk dat je samen een keuze moet maken hóe je het doet zodat je elkaar daar eventueel mee kunt helpen.
Haha ik ben eigenlijk een hele strenge mama, soms schrik ik daarin best van mezelf. Dan denk ik ook echt van hmm waarom mag hij dit nu niet of waarom zou ik dat verbieden? Maar met die speen.. Ik weet het niet. Ik had idd zoiets van ze hebben toch die zuigbehoefte.. En als ik hem afpak dan loopt hij continu met zijn handen in zijn mond, dus ik twijfel dan of die zuigbehoefte echt al zo vroeg weg is. Hij bijt ze niet kapot, doen al heel lang met dezelfde set spenen.. En ik neem me elke keer voor om na het volgende slaapje zijn speen in bed te laten liggen, maar dan zitten we eenmaal beneden en kijk ik ernaar en denk ik oeps, wéér vergeten En om hem dan zo af te pakken vind ik ook een beetje gek. Denk dat ik het maar zo ga doen als ik me eerst al had voorgenomen.. Tut in bed laten zodra hij eruit komt en alleen in bed tutten. Ik vind dat geen probleem. Maar overdag ben ik dat ding echt zat en gaan we gewoon proberen hem weg te laten. Mijn moeder zegt dat ik dat moet opbouwen, maar ik denk dat het idd voor hemzelf duidelijker is als ik het in 1x doe. Toch?
Nou, het is feest hier! Vanochtend met uit bed halen verteld dat we de tut bij beer laten (zijn knuffel in bed, die daar ook altijd blijft), dat hij nu een grote jongen wordt en straks in bed weer mag tutten, maar dat we dat met spelen niet meer gaan doen. Nouuuuu wat een drama al de hele ochtend! Hij is nu een koekje aan het eten, maar ik verwacht dat hij straks weer hard gaat huilen. Echt helemaal overstuur is hij ervan! Normaal met eten lag zijn speen altijd op tafel, dus hij zoekt daar nu steeds.. En dan begint ie nog harder te brullen. Pffff ik vind het wel even heftig hoor! Maar ik ga doorzetten Hopelijk werken mijn schoonouders morgen ook een beetje mee (die gaan morgen oppassen) en houden ze dit ook vol.. Het begin zal vast het moeilijkst zijn. Daar houd ik me maar aan vast
Ik denk ook dat je het beter in één keer kan doen. Binnen een dag of drie is je kindje echt wel gewend. De eerste dagen zijn misschien wel wat lastig. Bij mn oudste hebben we rond haar tweede verjaardag samen met haar alle spenen weggegooid onder het mom"spenen zijn voor baby's en jij bent al groot". Ze vond dit heel stoer en heeft daarna nauwelijks nog naar de speen gevraagd. Bij de tweede zijn we vlak na haar eerste verjaardag gestopt. Zij begon al vroeg tanden te krijgen en doordat ze erg veel zuigkracht had begon ze gelijk al een overbite te krijgen (aldus onze tandarts). OMdat ik bang was dat haar kaakje zou vervormen zijn we gestopt, uiteindelijk cold turkey, zonder een ritueel, omdat ze daar toch nog wat te jong voor was. Ze gebruikte de speen alleen bij het slapen en heeft toen twee dagen wat minder goed geslapen. Daarna merkten we er niets meer van. Overigens vind ik je kindje nog wel relatief jong om te stoppen. Ik zou misschien nog een paar maandjes wachten, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Als je voornaamste probleem is de speen er 's nachts weer in te moeten doen, kun je ook eens proberen of het helpt als je 5 of 6 spenen in haar bedje legt, zodat ze er makkelijk zelf één kan vinden.
Hier de speen overdag niet meer aangeboden toen zijn zuigbehoefte eigenlijk voorbij was. Dus dat was rond de 6 maanden ongeveer. Hij kreeg hem dan nog wel bij autoritten of winkelen/ boodschappen doen want dat vond hij niet zo leuk. Had hem ook altijd wel bij me voor het geval dat, maar hij kreeg hem niet meer thuis als hij wakker was, tenzij hij ziek was. Hoe ouder hij werd, hoe minder hij de speen overdag nodig had. En vanaf een jaar ongeveer was de speen alleen nog voor in bed en bij lange autoritten. Eerlijk gezegd vond ik de speen met slapen 'afnemen' niet nodig voor de 2 jaar, voor die tijd kan je het ze moeilijk uitleggen en mijn zoontje gaf het erg veel troost en hij had 'm echt nodig om in slaap te vallen. Ook denk ik dat je ze een grote troost wegneemt bv. in de fases van verlatingsangst e.d. die vooral rond de 9 maanden optreedt. Overigens gooide mijn zoontje hier zelf met 17 maanden zijn speen uit z'n bed en ging gewoon slapen, daar ben ik toen wel op in gaan spelen. Ik legde hem zonder speen in bed en als hij ging huilen kreeg hij gewoon z'n speentje. Dat is 1x nodig geweest en sindsdien slaapt hij zonder speen. In mijn ogen heeft hij dus zelf aangegeven dat de speen niet meer nodig was. Als hij dat niet had gedaan was ik het rond de 2 jaar denk ik af gaan leren, ik heb altijd gezegd er tot de 2 jaar geen probleem van te maken en daarna wel verder te kijken. Ik ben wel van mening dat op een bepaalde leeftijd een speen overdag echt niet meer nodig is en gewoon gewenning is, dat heb ik hier dus wel zo snel mogelijk weer afgeleerd, maar moet zeggen dat dat ook gewoon geleidelijk ging.
Wij hebben het nooit bewust gedaan, maar het ging vanzelf. In het begin maakte ik me er best druk over, vanwege alle verhalen op internet "je moet het optijd afleren, anders gaat het nooit meer", etc. Bij ons liep het heel anders Tot een jaar had hij zijn speentje echt nodig. Ik twijfelde of ik het zou afleren, maar hij had er met vlagen zoveel behoefte aan, dat ik liever een gelukkig kind had dan een kind zonder speen. Hoe ouder hij werd, hoe minder behoefte hij er aan kreeg. Rond 1,5 jaar had hij overdag alleen nog een speen als hij ziek was of echt heel erg moe. Een of twee maanden later had hij de speen helemaal niet meer nodig. We hebben dus niet de speen afgeleerd, maar we gaven hem ook niet als het niet nodig was. Dus als hij er duidelijk om vroeg, en we zagen dat hij hem nodig had, mocht hij hem hebben. De rest van de dag legde we de speen uit het zicht.
Hier altijd met slapen gaan gegeven. Bewust overdag niet gedaan. Vanmiddag met haar middag slaapje kreeg ze haar knuffels en legde ik haar zonder speen in bed. Ze heeft maar paar minuutjes gehuild en viel daarna in slaap benieuwd of dat vanavond ook zo makkelijk gaat. Ben die dingen echt zat ookal slaapt zij er alleen mee..