Maar dat kun je nu juist wel. In iets geloven heeft helemaal niets te maken met of iets bestaat of niet. Geloven is net zoiets als hopen, en eigen waarneming is onbetrouwbaar tenzij je het goed toetst volgens vastgestelde wetenschappelijke protocollen. Ons brein interpreteert signalen van de zintuigen regelmatig verkeerd. Bewijzen of iets bestaat is noodzakelijk, anders kun je wel alles beweren tot het tegendeel bewezen is. Of geloof je mij als ik zeg dat er kleine groene 3 benige apen wonen op Venus omdat het tegendeel nog niet bewezen is? Als iemand zegt dat hij ergens in gelooft, prima. Maar niet zeggen dat het geloof niet bewezen hoeft te worden of niet kan worden. Iets wat geloofd wordt staat in geen enkele verhouding met wat bewezen is. Geloof is iets persoonlijks, iets individueels en is daarom volledig onderworpen aan de rommelige ontvangst van een individueel brein, zoals de schaduwen in Plato's grot. Maar het is geen algemene waarheid, want die moet bewezen worden.
As je dat zou volgen, bestaat liefde ook niet... Er is namelijk geen hard bewijs van een gevoel of geloof
Het bijzondere is wel dat kinderen die 'geesten' zien, ouders hebben die in geesten geloven. Dat is hetzelfde als een kind dat opgevoed wordt in een agnostisch gezin niet ineens op zijn tweede verjaardag uitroept dat hij met God heeft gepraat (tenzij hij met een religieuze opa of zo in contact is gekomen). Mijn kind ziet geesten. Heeft ook geen niet-bestaande vriendjes. Er vliegt hier niets door huis. Geen klopgeesten. Helemaal niets.
Jawel, liefde is een naam dat we geven aan het gevoel van Oxytocine wat vrijkomt. Is a lang en breed bewezen dat mensen die liefde voelen, of verliefd zijn, hogere niveau's van oxytocine hebben.
@ Juul75: Zijn ook veel kinderen waarbij de ouders helemaal niets met geesten e.d. hebben hoor, daar vergis je je in. Maar het blijft inderdaad een kwestie van er wel in geloven/voor open staan of niet, of misschien deels (ik geloof bijv. niet in alles, maar sommige dingen daar zou ik ook niet van inzien waarom het gelogen/bedacht zou zijn) En wat je zegt over bijv. liefde.. Kan wel zo zijn, maar dat wisten we (ik noem maar even een x aantal jaren) 200 jaar terug ook niet. Dus toen werd het gevoel van verliefd zijn misschien ook wel afgedaan als niet-bestaand/inbeelding etc. (Minder kwalijk uiteraard als veel geld verdienen met dingen die in ieder geval wel heel erg toevallig zijn in de shows van Derek!)
Is grappig dat je dat noemt, omdat we pas in de laatste eeuw ongeveer vanwege 'liefde' zijn gaan trouwen. Vroeger was liefde niet van belang, dan was het een economische verbintenis, of een strategische verbintenis, die aangegaan werd door je familie. Als je mazzel had mocht je er zelf ook nog iets van vinden. Zelfs nog tot in victoriaans engeland, hoe romantisch de Jane Austen boeken ook zijn
ik geloof absoluut niet in mediums etc maar ik vind als zo iemand een ander kan helpen en diegene beter kan laten voelen door te "liegen" is dat dan slecht?? als ik er in zou geloven en een medium zou tegen mij zeggen; 'je vader is op een betere plek waar hij gelukkig is', dan zou me dat toch alleen maar een goed gevoel geven? net als alle geloven; die mensen geloven omdat het ze kracht geeft en het ze goed laat voelen, dat kan toch nooit slecht zijn?
Als iemand iemand anders beter kan laten voelen door te liegen (zonder aanhalingstekens) en daar geld voor vraagt (optredens en boeken zijn niet gratis namelijk) is dat oplichting. Artikel 326 WvS: "Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."
ik geloof dus absoluut in derek!!! jammer dat niemand begint over het feit dat er een vrouw voor de presentatrice ook constant omhoog laat gaan....misschien was de reading wel voor haar bedoeld?????? en wel erg toevallig allemaal...ik ben zelf bij een show geweest van derek...en ik kan ook mijn vinger op blijven steken en doen als of....nu was er in de show bij mij ook 2 personen waarbij de hand omhoog bleef gaan....toen benoemde derek zelf voor wie de reading was......ik vind het allemaal een beetje vaag.... heeft derek er zelf ook al gereageerd?
Derek fake of niet, maar geesten bestaan! Ik heb tot mijn 9e jaar mijn overgroot opa aan de andere kant van mijn kamer zien staan. Alle nachten lang en nooit geweten wie het was, mijn moeder geloofde mij niet. Toen mijn eigen opa 7 jaar geleden overleed kreeg mijn moeder een portret als 'erfenis'. Ik zag lijkbleek en vroeg aan mijn moeder of ze zich nog die meneer wist te herinneren die altijd in de hoek van mijn kamer stond met een half lange legergroene jas en geruite vissershoed. Je raadt het al, het was mijn overgrootopa. Overigens heeft hij nooit meer gedaan als staan in die hoek. Mijn middelste dochter slaapt sinds haar geboorte al heel erg slecht. Toen ze eenmaal begon met praten vertelde ze dat er altijd een meneer haar deuren en muren mooi aan het maken was en grapjes maakte maar dat ze eigenlijk een beetje bang voor hem was. Ik heb het geprobeerd weg te wuiven echter zonder succes. Het deed mij ook meteen aan mijn vroegere gebeurtenis en mijn opa denken. Mijn moeder verhuisde vorig jaar vanwege de scheiding met mijn vader. Mijn moeder had een foto van mijn opa op de vensterbank gezet, kinderhoogte. Mijn opa was behanger/schilder. Mijn dochter loopt naar de foto, pakt hem en komt naar me toe: Mama, deze meneer doet altijd mijn muren en deuren mooi maken maar ik vind dat eigenlijk een beetje eng! Mijn moeder, mijn man (zo nuchter als de pest) en ik stonden perplex. Sindsdien zeggen wij voor het slapen gaan altijd: Opa, ik moet nu slapen dus wil je alsjeblieft weg gaan? Sindsdien geen last meer van behangende, grapjesmakende geesten in huis.
nou, dit vind ik ook een kortzichtige uitspraak... Dus als iemand dan bijvoorbeeld een gave heeft om mooi te kunnen zingen moet die dan ook maar geen geld vragen voor concerten als diegene hier zijn beroep van wil maken? Of een kunstenaar met een gave om mooie dingen te maken moet ook alles maar gratis weggeven?
vind het ook wel erg kortzichtig bedenk je wel dat het iemand veel energie vergt en tijd dan vind ik best dat je er iets voor mag vragen. Iemand hoeft er natuurlijk geen belachelijke bedragen voor te vragen maar een klein bedrag vind ik wel op zijn plaats.
dat er nog steeds mensen in hem geloven... wat derek doet is gewoon "simpel" cold reading. Google maar eens of kijk op you tube. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was...
Nou volgens mij geloven heel veel mensen in Nederland in hem... Als je hoort en leest dat mensen 35 euro betalen voor een kaartje om er alleen maar te zitten.. Verbaas ik me ook nog steeds over
Daarnaast bepalen mensen natuurlijk zelf of ze een kaartje kopen ja of nee... ze worden echt niet afgeperst ofzo, je zou wel kunnen zeggen dat hij blijkbaar voorziet in een behoefte
Het verschil is dat die mensen echt een gave hebben. Als Derek Ogilvie al een gave heeft is het dat hij mensen goed in kan schatten, en goed is in cold reading.
Ik denk zelf dat hij niet zozeer paranormaal is ofzo, maar meer dat hij gewoon heel erg goed lichaamstaal kan lezen en situaties in kan schatten. En dan met name bij kinderen. Dat hij dat zelf paranormaal noemt, ja, dat moet hij zelf weten. Maar als ik dat soort problemen had, zou ik hem misschien ook wel uitnodigen. Tja, en dan neem ik zijn paranormale 'praat' maar met een flinke schep zout. (neemt niet weg dat ik ook geloof in meer tussen hemel en aarde)
ik geloof in hem! heb zelf dan geen reading van hem gehad helaas, maar vriendinnen van mij wel. En Derek heeft een aantal zo goed geholpen met hun kinderen, dat ik echt geloof dat hij 'gedachten' kan lezen.