Gisteren heeft ons zoontje voor de 3e keer HA nutrilon gehad ivm met mijn bv en wilde voor de 'makkelijkheid' een flesje proberen... Eerst spuugde/ gaf de melk over.... toen kreeg hij een paar minuten laten vlekjes bij zijn mond en vervolgens op heel zijn lichaam... Toen we de HAP belde ging het steeds slechter (bleek,klam enz.) met hem en is ook even bewusteloos geweest... Ze hebben een ziekenwagen gestuurd en die hebben hem geprikkeld om op een koude tafel te leggen... Daarna kwam hij weer helemaal bij en was zichzelf langzaam weer.... Mee naar het zkh gegaan en daar aangekomen waren de vlekjes vuurrood en zijn oren opgezet en ook rood... Vanmorgen was alles weer weg... Dood eng maar goed nu vraag ik me af of iemand dit herkend? Normaal zou je bij een koemelk toch wel wat andere dingen denken.... Hij krijgt normaal volledige bv en dat gebeurt nu ook weer gewoon.. Volgens de dokter kan het haast niets anders zijn dan een koemelkallergie want hij krijgt niets anders en ik heb niet anders gegeten... Binnenkort naar de KA voor een test en verdere uitleg..
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn sorry geen ervaring maar wilde wel even reageren. groetjes kim
Tsjee, wat een heftige reactie.. Een kennis van mij moest zelf ook melk-vrij gaan eten toen haar kindje een flinke koemelkallergie had, en ze gaf ook alleen borstvoeding. Dus vind het wel "typisch" dat jou kindje nog niet eerder gereageerd heeft. Maar misschien ligt dat wel aan het soort koemelk-allergie...
Dat heeft te maken met de combi moedermelk en de mate waarin daarin de (hele) melkeiwitten doorkomen. Dat kan verschillen namelijk en betekent dat de ene moeder wel op dieet moet en de andere niet. Dit lijkt mij wel een typisch geval van koemelkallergie. Lijkt me erg duidelijk. Blijkbaar komen de eiwitten in je BV niet zo door, TS, dat hij daar niet op reageert. De manier waarop kids erop reageren, verschilt per kind. De ene reageert heel heftig, de andere niet. Thirza had altijd enorme darmkrampen, eczeem en oorontstekingen, maar geen rare dingen als wegraken enzo. Dat kan dus allemaal!
Rozemarijke thanx voor je antw. De andere natuurlijk ook! Het was iid flink schrikken en hoop dit nooit meer mee te hoeven maken al weet ik nu wel wat te doen... Ik heb een paar maanden geleden wel gedacht dat hij KA had maar ik at ook wel heel veel melkproducten... Toen heeft de cbarts gezegt dat ik dat iig moest minderen dus heb ik gedaan... Eet wel gewoon kaas en een beetje kwark verder ook niet meer aangedacht... Maar iid wat Rozemarijke zegt zal het bij mij beter gefilterd worden dan bij iemand anders?
Ja, vooral de zure melkproducten (yoghurt, karnemelk en kaas), geven regelmatig geen reactie als de moeder ze wel zelf eet. Het gaat vooral vaak mis bij de gewone melk, room en slagroom en de toegevoegde bestanddelen in andere etenswaren. Je hebt mazzel dan Thirza reageerde op een gegeven moment zelfs toen ik een half theelepeltje botercreme voor in een taart even proefde..... Maar als hij wel OK gaat als jij matig melk gebruikt, is het goed om daarmee door te gaan: op die manier leert zijn lijf namelijk sneller om over de allergie heen te groeien weer. Overigens is het, met een dergelijk heftige reactie, meestal niet verstandig om voor het jaar al te gaan uitproberen met koemelk. Lekker dat eerste jaar doorgaan zoals je nu doet en hem straks koemelkvrij voedsel geven, (let op bij potjes!). Maar het verschilt dus idd per persoon hoe de koemelk doorkomt in de borstvoeding. En per kind ook weer hoe erg die doorkomt door de darmwand. Bij een koemelkallergie is het namelijk zo dat de darmwand nog onvoldoende volgroeid is en er daardoor hele stukken eiwitten in de bloedbaan terecht kunnen komen. Dat moet niet, dat zijn stoffen die niet in je bloedbaan terecht moeten komen, en dat betekent dat je lijf er een afweerreactie tegen aan gaat gooien. De mate waarin het doorkomt in de borstvoeding, heeft weer alles te maken met de mate waarin het bij jouzelf vanuit je darmen in de bloedbaan (en via de bloedbaan dus weer in je borstvoeding!) terecht komt. Als jouw darmen de eiwitten goed tegenhouden, heeft je kind dus veel minder snel een allergische reactie op de borstvoeding, en als jouw darmen dat niet doen, (bij mij dus blijkbaar niet ), is er veel sneller een allergische reactie.
thanx voor je uitleg, heb ik echt wat aan! Vind het nu allemaal wel doodeng, maar goed sta ook nog helemaal op scherp..
Logisch toch!? Jeetje joh, als je kind zo wegraakt... dat lijkt mij ook doodeng! Maar aangezien hij op de borstvoeding verder niet reageert als je je melkgebruik maar matigt, kun je lekker doorgaan zoals gewend hoor! Eneh, je PB-t maar als je wat wilt weten, na 2 jaar dieet (waarvan 1,5 voor mezelf erbij ivm de borstvoeding), ben ik een aardige expert aan het worden