Hallo, Ik heb een zoontje van bijna 8 weken oud en is een prematuur/dysmatuurtje. Hij krijgt nu nog 6 voedingen per dag maar mag volgende week naar 5 voedingen. Zijn voedingsschema is nu ongeveer 5:00-9:00-12:30-16:30-19:30-23:30. Ik haal hem 9:00 uit bed voor zijn voeding en dan is hij ook wakker. Na zijn voeding is hij meestal weer moe en doet een klein dutje van een uurtje in de box. Dan ga ik met hem spelen en knuffelen tot zijn volgende voeding. Na de middagvoeding leg ik hem op bed van half 2 tot half 4 en na de voeding van half 8 leg ik hem op bed met de bedoeling dat hij op bed ligt tot de volgende morgen en ik hem tussendoor de fles geef. Maar nu komt het. Middagdutje op bed gaat prima, dan slaapt ie lekker en maak ik hem niet wakker, hij komt altijd optijd weer voor de volgende voeding. Maar als ik hem 's avonds rond 8u half 9 op bed leg blijft hij huilen tot de volgende fles. Nu weet ik niet waarom hij huilt? Hij was wel moe toen ik hem naar bed bracht maar ineens klaarwakker? Na de laatste voeding is er niks meer aan de hand en slaapt hij ongeveer 5 uurtjes door wat al erg fijn is Breng ik hem nu te vroeg naar bed? heeft hij honger? ik weet het niet maar ik heb er voortaan een rotgevoel bij om hem naar bed te brengen 's avonds maar wil hem ritme bieden. Dit is overigens mijn eerste kindje. Hebben jullie een idee of tips?
Heel herkenbaar. Ons kleintje deed dit ook. In het begin waren het vooral krampjes waar hij dan last van had, maar hij had 's avond ook heel veel behoefte om bij ons te zijn. We hebben dus veel avonden met hem bij ons gezeten en was hij rustiger. Hij sliep niet altijd bij ons, maar je merkte dat hij heel erg de behoefte had aan papa en/of mama. Dit is nu al een stuk minder, al slaap hij overdag nog steeds beter in dan 's avonds.
Hoe zwaar weegt hij? Misschien kan je de laatste fles wat "verzwaren" en heeft hij er genog aan om lekker even te slapen
Heel herkenbaar, ons meisje wilde 's avonds ook echt niet in haar wiegje of in de box liggen, maar alleen bij ons. Toen ze ca 12 weken was werd dit beter. Tot die tijd lag ze gewoon lekker bij ons op de buik, languit op de bank tot de laatste fles.
Hij weegt momenteel 3850 gram en drinkt 6x 100cc dus is al meer dan hij hoort te krijgen volgens het boekje Maar ik verwen hem dus niet als ik hem later naar bed breng? Ik ben allemaal bang dat hij straks helemaal niet meer optijd naar bed wil als hij ouder is.
Hier was dat in het begin ook. Overdag slieo hij heeeeeeel veel en dan was hij savonds van 7 tot 11 wakker. Dit trok vanzelf bij. Heeft denk ik te maken met het omgekeerde ritme wat ze in de baarmoeder hebben.
's avonds gewoon lekker bij je houden! Is heel normaal! Beide kindjes deden dat hier de eerste 3 maanden en toen wilden ze langzaam steeds wat vroeger slapen. Beide gingen rond 4 maanden rond 19 uur naar bed.
Hier precies hetzelfde tussen de 19 en 23 uur fles is Vigo veel wakker en wil hij elke 10 minuten iets anders, evenbij papa, evenbij mama, linkerarm rechterarm, even op de bank en ga zo maar door Gewoon aan toe geven lijkt me het beste, het verandert vanzelf denk ik.
Gewoon aan toegeven, het is echt heel normaal! Wat de voedingen betreft zou ik ook kijken naar zijn behoeftes, 6 voedingen is echt heel netjes en als hij het daar goed op doet zou ik niet teruggaan naar 5, alleen omdat dat in de boekjes staat. En dat hij nu bij je wil zijn is zo normaal! Op deze leeftijd is echt geen sprake van verwennen hoor. Clusteren, krampjes, onrustig zijn... hoort er allemaal bij die eerste maanden.
Mijn dochter deed precies hetzelfde; lekker aan toegeven en bij je houden! Mijn dochter sliep op mij als een roosje, kon ik op de bank een film kijken
Joh, je zoontje is nog zoooooo jong! Je kunt hem nu echt niet verwennen door hem later naar bed te doen, hihi... Daar begrijpt ie nog helemaal niks van Ik zou gewoon goed naar je zoontje kijken en doen wat hij aangeeft. Zo is je zoontje tevreden en jij dus uiteindelijk ook
Nee, gewoon lekker bij je houden joh, verwennen kan echt nog niet en als hij straks ouder is ga je het misschien ook nog jammer vinden dat je niet meer zo'n klein hummeltje 's avonds bij je hebt haha. Hebben heel kleintjes behoefte aan hoor. En over naar 5 voedingen mag misschien, maar hoeft zeker nog niet. Ook met kunstvoeding kun je prima op verzoek voeden.
als je bij alles wat je nu doet met je baby rekening moet houden met wat het zometeen misschien kan verpesten (zoals bij je houden ipv ritme behouden; bij je laten slapen ipv in eigen bedje), loop je een hoop mis (vind ik): want lekker knuffelen 's avonds kan nu nog lekker en zijn jullie allebei bij gebaat. Als het NU werkt, is het toch goed? En dan hoeft je zoontje niet te huilen, en hoef jij je geen zorgen te maken erover. vertrouw op je zoontje dat hij vanzelf wel meer ritme gaat aanhouden. mijn dochter deed dit ook en ook al zijn wij redelijk ritmeloos, heeft ze zelf haar bedtijd bepaald van ongeveer 19.00 uur. en nog gaat overdag slapen beter dan 's avonds!
En ook hier herkenning. Mijn zoontje deed hetzelfde tot ongeveer 12 weken. Wij gaven er gewoon aan toe. Ik had hem de hele avond op mijn borst liggen, mijn vriend bracht me drinken enzo haha, en dan heerlijk een film kijken samen. En echt, het gaat vanzelf "beter". Na een maand of drie zijn we het gewoon weer gaan proberen. Soms ging het, soms niet. En na 4 maanden, niks meer aan de hand. Hij ging gewoon naar bed 's avonds! En wat ik hier al eerder las.. ik mis het nu nog wel. Hij lag zo vaak op mijn borst te slapen, zowel overdag als 's avonds. En nu wil hij dat echt niet meer, behalve als hij zich heeeeel zielig voelt. Ik probeer het nog wel eens, een middagslaapje bij mij. Nou vergeet het maar hoor, hij wil het niet! Als ie kon praten zou hij zeggen "mam! breng me naar mn BED!!" Ik mis die heerlijke knuffelmomentjes...
Heel herkenbaar . Overdag gaat haar eigen bed in haar eigen kamer prima maar avonds en nachts nog niet. Komt van zelf wel denk ik ! Ze slaapt avonds bij mij en nachts in een bedje naast ons bed. Binnenkort ga ij wel weer haar eigen kamer proberen maar met 2 maanden was ze hier blijkbaar nog niet aan toe . Lekker bij je houden hoor we kunnen ze op deze leeftijd nog niet echt verwennen is mij verteld
Het is echt pasgeborene-eigen: altijd spoken 's avonds! Bijna alle jonge baby's doen dit. Mijn dochter was ook de eerste 2-3 maanden 's avonds altijd onrustig. Gewoon mee knuffelen als dat werkt, komt vanzelf goed .
Dankjewel voor de reacties, hier kan ik wat mee ik zal hem lekker bij me houden (is ook veel leuker )heerlijk genieten!!
Mijn dochter sliep op die leeftijd waar wij waren. Als wij dus in de woonkamer waren sliep ze of in de box, of in haar wandelwagen. Soms zelfs wel op onze borst. Ze is zelf aan gaan geven wanneer ze in bed wilde slapen. Ik vond het wel prima. We deden niet extra zachtjes ofzo en ze sliep, op de krampjes na, er gewoon prima. Ik keek meer naar haar dan naar de tv. Nu mis ik het vaak stiekem zelfs.
Ja wat de rest al zegt gewoon de kleine lekker dicht bij je houden. Hier deden de kids dat ook. Begon zo rond etens tijd en dat duurde heel de avond. Ik nam ze gewoon lekker bij me, sliepen bij me op de arm of ging met ze op de bank liggen lekker dicht bij me. Rond de 12 weken ging het steeds beter. Succes meid het hoort er gewoon bij.