Kent iemand van jullie fijne boeken uitgaande van de positieve psychologie? Ik weet dat er het standaardwerk is van Martin Seligman, maar ik heb graag meerdere keuzes. Ook is er een tijdschrift, zag ik, en als ik het goed begrijp kun je oude uitgaves gratis lezen als je je registreert. Daar ga ik me sowieso eens in verdiepen.
Voor de opleiding (ben zelf psycholoog) moest ik toentertijd een boek lezen van Frederike Bannink. Las makkelijk weg met leuke 'huiswerk'-opdrachten.
Positieve psychologie in het algemeen of gericht op de opvoedkunde? Ik ben bezig met Life Space Crisis Intervention. Kinderen en jongeren in crisissituaties. Ook positieve psychologie, maar wel gericht op kinderen in bijzondere situaties.
Carl Rogers. Het humanisme als prychologische stroming. Als methodiek 'motiverende gespreksvoering' van Miller en Rollnick.
Dank jullie wel, ik ga hier even naar kijken, het klinkt goed allemaal. Even nog wat toespitsing: ik zoek iets 'algemeens', voor opvoeding vind ik veel in de boeken van en over Gordon. Ik merk dat ik me vaak op het negatieve focus: wat MOET ik nog verbeteren, gaat alles wel zoals ik het had gepland etc. Een wat luchtiger insteek zou wel prettig zijn en wat handvatten daarvoor zijn prima in boeken te vinden, lijkt me.