Hallo, Ik heb een vraagje. Ik heb zojuist een groeiecho gehad met 30+5 en daaruit bleek dat het buikje 2 weken voor loopt (32+5) Nu vroeg ik me meteen af, kan het zijn dat als je zelf veel snoept of suiker binnen krijgt, het buikje van de baby extra snel groeit? Bij de 20 weken lag ze ook al ietsje boven gemiddeld maar niet veel... Voor de rest was ze precies gemiddeld en werd ze nu op 1800 gram geschat. Ik heb de laatste 2 weken wel meer neiging en drang om te snoepen maar als dit verband houdt met elkaar wil ik dit graag veranderen. Ik hoor het graag
Hoi Maantje555, ben je al getest op suikerziekte? Het kan inderdaad zo zijn dat als jij een gestoorde suikerbalans hebt, dat het kindje teveel suikers krijgt waardoor het inderdaad groter dan normaal kan zijn. Met name de buikomvang wordt dan bekeken. Dat is de plek waar een teveel aan suiker komt te plakken als het ware. Dus ook als je suiker bij de test niet verhoogd is, moet je toch opletten dat je probeert je suikerinname in balans te houden en niet al te grote uitschieters te hebben. Je kunt op elk moment in de zwangerschap namelijk alsnog suiker ontwikkelen. Maar het kan ook goed zijn dat jouw kindje gewoon van zichzelf een wat steviger kindje is op het moment. Hoeft niet altijd niet goed te zijn hoor. Maar je moet dingen uitsluiten. Groetjes Brigitte
Hoi brigitte Ik heb toevallig gevraagd bij de vorige controle of ik een glucose test moest doen maar was niet nodig zeiden ze. Was geen reden voor. Maar dit was voor de groeiecho. Wellicht dat ze deze alsnog gaan doen als ik over 2 weken bij de groei echo nog voor loop? Of kan ik beter voor de controle even contact opnemen met de vraag of zo'n test handig is om te doen? Ze hebben wel vorige week bloed afgenomen en ook glucose, nuchter. Maar die uitslag krijg ik denk ik ook pas tijdens mn volgende controle over 2 weken.. Al eerder contact opnemen of de volgende controle afwachten? Bedankt!
Ik zou je adviseren eerder contact op te nemen. Stelt dat er toch sprake is van zwangerschapssuiker, dan is het belangrijk om snel te beginnen met een behandeling. Het kleintje blijft anders maar goed doorgroeien! Succes! Groetjes Monique