Koperspiraal: mijn verhaal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Bryan2013, 19 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bryan2013

Bryan2013 Actief lid

17 nov 2013
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik wil toch even mijn verhaal hier kwijt.

Ik slikte vanaf mijn 14e de pil. Gestopt op mijn 25e om zwanger te worden. Voelde me veel beter in mijn vel zonder pil en wilde na de zwangerschap geen hormonen meer. Dus na overleg met de huisarts een koperspiraal laten plaatsen.

Was al bekend dat vooral de 1e 3 maanden de menstruatie wat erger is. Bij mij is dat helaas zo gebleven. Nog geen 2u een grote tampon in en ik lekte al door. Maar na een maand of 4 begon de ellende pas echt....

Van normaal 1x per dag ontlasting moest ik nu vaak 3x per dag of zat ik ineens 4 a 5 dagen verstopt. Bijna iedere avond na het eten beroerd en weer naar de wc. Ook in de ochtenden vaak ni lekker als ik naar het toilet moest. Gevolg: ik durfde vooral in de avond niet meer te eten uit angst dat ik me weer zo beroerd ging voelen.

Ik ben 1.80m en weeg 70 kilo. Slank van postuur. Ik woog op een gegeven moment nog maar 58 kilo! Zat niet lekker in me vel en iedereen om me heen bleef maar vragen of ik wel genoeg at en dat ik echt niet nog dunner moest worden. Daarbij kreeg ik pijnlijke jeuk aan mijn vagina. Prikkent gevoel bij het plassen. Ik dacht een schimmel infectie omdat ik dat al eens eerder had gehad en dit erop leek. Bezoek aan de huisarts wees uit dat dat het niet was. Ik had wel kloven daaronder.

Op een gegeven moment had ik een soort helder moment. Ik dacht dit komt door die spiraal! Ik heb hem weg laten halen en wat denk je: na ruim 5 weken pijnlijke en jeukende vagina trok het weg. En na 2 maanden was ik ook van de buikpijn af en kon ik weer normaal gaan eten.

Via Google las ik hier en daar wel wat bijwerkingen van de koperspiraal maar eigenlijk niks over werking op de darmen. Terwijl mijn huisarts dat weet wel herkende.

Kortom: het heeft mij een hoop ellende bezorgd in ruim een jaar dat ik deze spiraal had. Ik ben al erg slank en kan eten wat ik wil zonder dat ik aan kom. Afvallen gaat helaas wel snel maar nu dik een jaar later ben ik pas weer 68 kilo.

Tuurlijk zal niet iedereen last hebben van bijwerkingen maar mochten er meiden zijn met vage klachten dan hoop ik dat mijn verhaal misschien helderheid geeft ☺

2. Loreley

Loreley Actief lid

5 nov 2013
    423
    2
    18
    Ik heb zelf een koperspiraal gehad en ben met veel klachten bekend, maar die van jou niet! Goed dat je dit deelt, ik wil het van tevoren altijd weten als er mogelijke bijwerkingen zijn en dan is het fijn als dit soort ervaringen worden gedeeld :)

3. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Helemaal niet herkenbaar, maar altijd fijn voor mensen voor wie dat het wel zou zijn. Ik ben groot fan van deze manier van hormonenvrije anticonceptie en heb behalve de eerste drie maanden een zwaardere menstruatie na het plaatsen, nergens last van.

Deel Deze Pagina