De wereld blijft maar gekker worden Minstens 160 doden en honderden gewonden bij explosies in kerken en hotels Sri Lanka https://www.ad.nl/buitenland/minstens-160-doden-en-honderden-gewonden-bij-explosies-in-kerken-en-hotels-sri-lanka~af38ac5d/
Wat verschrikkelijk weer zo'n laffe aanslag. En dan vooral op een voor christenen zo'n belangrijke dag. (Dat zeg ik als moslima) Niet vervelend bedoeld ofzo, maar Sri Lanka is toch al lang bekend met terroristische aanslagen? Wij zijn ooit ook daar op vakantie geweest, maar mijn ouders hebben toen wel goed nagedacht of we het zouden doen. Toch gedaan maar naar bepaalde plaatsen reizen werd wel ten zeerste afgeraden.
Je hebt ten eerste helemaal gelijk dat het uiteraard voor alle betrokkenen daar een ramp is. Over aanslagen in Sri Lanka: het is al weer jaren een heel rustig land. Maar vroeger zijn er inderdaad ook aanslagen geweest/burgeroorlog tot 2009.
Uhm ja... dit nieuws is vooral voor jullie zielig Wat vreselijk weer. Op 6 plaatsen tegelijk, dat is niet 'zomaar een gek', maar echt goed gepland en voorbereid. Wat bezielt zulke mensen toch? Hoe kunnen we zulke haat voorkomen?
Door normaal met elkaar om te gaan, op de eerste plaats, daar voorkom je al een hoop ellende mee. Er zijn natuurlijk altijd mensen met kwade bedoelingen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Sri Lanka en hoe bepaalde religieuze minderheden in een hoekje worden gezet, dan kan ik me voorstellen dat dat tot frustraties leidt (en nee, ik kan me zelf niet voorstellen dat dat tot terreur leidt, maar bij sommige mensen werkt dat kennelijk zo helaas). En dan heb ik het vooral over christenen en moslims. Het is niet bepaald polulair om te zeggen, maar net zoals in Thailand en Myanmar zijn ook in Sri Lanka radicale boeddhistische groeperingen behoorlijk actief.
Vreselijk nieuws Over bovenstaande reacties, wij zijn er in februari geweest en nooit onveilig gevoeld. Zegt niks natuurlijk, maar vreselijk voor deze mensen die zo hard werken voor het bloeiende toerisme. Voor ons geldt de 'regel': tijdens religieuze feestdagen goed nadenken waar je heen gaat. Maar dit was niet te voorspellen natuurlijk. Nooit een land meegemaakt waar deze religies zo vreedzaam samenleven.
Er was 10 dagen geleden al gewaarschuwd door de politie. Zo zie je maar dat het lastig is om dit soort aanslagen tegen te houden. Vreselijk.
Vreselijk! Ik ben ook in Sri Lanka geweest en op zondag naar de kerk geweest. Het zijn zulke lieve aardige mensen...