Veel pijnlijke, harde buiken en meermalen bloedverlies

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door zara1983, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Hallo!
    ik hoop dat iemand hier me kan helpen want ik heb het idee dat ik met een tijdbom in mijn buik loop.

Ik ben vandaag 17+5 weken zwanger.
    Bij 15+2 heb ik voor het eerst bloedverlies gehad, dit duurde 4 dagen.
    Sinds het bloedverlies heb ik regelmatig harde buiken en ook pijnlijke krampen.
    Vorig weekend gedurende 5 uur harde buiken/kramp zonder pauzes. Sindsdien rust als advies gekregen (geen bedrust, maar ook niet werken).
    Afgelopen maandag (17 weken) opnieuw veel bloedverlies (eenmalig). Dinsdag weer opnieuw, t/m nu.

In de afgelopen 17 dagen dus 3x flink bloedverlies gehad en veel harde en pijnlijke buiken.
    Meermalen overleg gehad met de vk, die vertrouwde het niet. Gister bij de gyn geweest. Bij binnenkomst zei ze dat ze toch niets kon doen, maar wilde kijken. Ze duwde hierbij hardhandig een speculum in, met bloedverlies als gevolg. Ze zag dat de baarmoedermond heel snel bloedde en weet het hieraan. Ze wilde wel de cervix opmeten (was 4 cm) en melde hierbij tussen neus en lippen even dat er ook een stolsel is de baarmoeder te zien was. Er zijn geen kweken afgenomen wat mijn vk wel had aangeraden.

En ik mocht zo de deur weer uit... Zonder begrip, zonder uitleg! Controle pas over 6 weken (ik denk omdat ik dan bijna 24 weken ben)

Vorige zwangerschap verliep hetzelfde, toen had ik bij 28 weken een dreigende vroeggeboorte, waarbij remming gelukkig hielp. Maar dit maakt mij extra onzeker.

Ik weet nu totaal niet waar ik aan toe ben (vooral mbt hematoom/stolsel), wat dit betekend, wat ik wel en niet mag enz. Ik slaap al weken heel slecht door mijn gepieker.

Alvast heel erg bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Zara1983,

wat vervelend dat je voor je gevoel zo naar buiten bent gewieberd! Wel fijn dat je in ieder geval met je zorgen bij je vk terecht kunt. Ik denk dat de boodschap die de arts heeft wel klopt. Je kunt er nu niets aan doen en inderdaad eerst de grens van levensvatbaarheid halen (24 weken). Het stolsel zou het bloedverlies kunnen veroorzaken. Zo te lezen heb jij inderdaad een heel gevoelige baarmoeder en baarmoedermond. Een vaatje kan zo knappen en een bloeding veroorzaken. Hoeft op zich geen kwaad te kunnen voor het kindje, maar extra controle lijkt me wel op zijn plaats, want je weet niet precies waar het vandaan komt en wat het voor gevolgen kan gaan hebben. Een hematoom kan ook, net als een blauwe plek, weer geabsorbeerd worden door je lichaam, dus hoeft niet blijvend te zijn.
    Waarom ze geen kweek doen, weet ik eigenlijk niet. Dat zou ik wel denken namelijk.
    Het zou ook nog kunnen dat je placenta heel laag bij/over de uitgang ligt en dat het daar vandaan komt.
    Verder moet je toch maar een beetje afgaan op je lijf. Als je iets doet waarna je bloedverlies krijgt ben je over je grens gegaan en moet je dat volgende keer minder intensief/niet meer doen. Gemeenschap zou ik voor nu laten en zware dingen tillen ook niet. Maar bedrust hoeft in mijn ogen ook echt niet.
    Ik kan je er verder helaas ook geen duidelijk antwoord op geven. Blijf alert en bij twijfel bel je gewoon je vk/gyn weer op. Ze hebben je goed te informeren, ook al kunnen ze medisch gezien nu niets/niet veel doen.

Groetjes Brigitte

3. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Dankjewel voor je reactie! Stelt me even weer wat met gerust. Placenta ligt aan de voorwand, maar 2 cm boven de uitgang, dus dat is het probleem niet.
    Ik doe het rustig aan. Maar vond 'rust' week een ruim begrip. Dus fijn dat je dat wat concreter op in gaat.
    Inderdaad jammer dat de gyn niet meer vertelde en op mijn gevoel ingaat. Ik werk op de ic neo, dus weet ook wel iets. Maar had liever wat meer info gehad.
    Nogmaals dank!

Deel Deze Pagina