15 mnd en eerste driftbui. Wat doen jullie?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lovie, May 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovie

Lovie Actief lid

Feb 21, 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mama's,

Mijn zoontje is nu 15 mnd en had vanavond tijdens het eten zn eerste driftbui. Ik had z'n vleesje eerst gegeven en toen dat op was en het tijd was voor groente barstte hij in krijsen uit. ( je zou zeggen: geef hem dan ook eerst groente maar hij vind alles even lekker dus maakt normaal niks uit)

We hebben hem uiteindelijk op de gang gezet en verteld dat hij terug mocht als hij rustig was.
    Na 5 min werd hij een beetje rustiger en hebben we hem teruggehaald maar hij bleef maar na snikken.
    Toen kwam er een vriendin iets langsbrengen en toen was hij natuurlijk afgeleid, dus niks meer aan de hand en later alsnog z'n groente opgegeten.

Maar hoe doen jullie dat nou? Heeft het al zin om hem op de gang te zetten?

Ik hoor graag jullie ervaring!
    Groetjes Lovie.

2. tassie1980

tassie1980 Actief lid

Jul 1, 2011
    473
    52
    28
    beilen
    mika heeft al wat meer driftbuien gehad.vaak maa van korte duur.wat wij doen is eerst proberen af te leiden werkt het niet laten we hem ff uitrazen.geen idee of ze het al doorhebben wat straffen inhoud.merk nu wl dat mija veel meer begrijpt wat wij soms dachten haha.tja hoort er helaas bij.wij zijn ook niet altijd ergens mee eens maar wij kunnen het vaak benoemen en relariveren.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Als mijn dochter een driftbui heeft dan laat ik weten dat ze mag uitrazen en ik er voor haar ben als ze klaar is. Ik straf niet, zet zeker niet op de gang. Een kind van deze leeftijd zal alleen zien dat je boos bent, legt geen link. Wanneer ze gaat gooien of mij pijn wil doen dan zeg ik dat ik dat niet wil, want dat doet pijn of vindik zonde. Hangt van de situatie af, maar somszorg ik i derdaad voor afleiding. Het is ook moeilijk, je niet voldoende uit kunnen drukken. Maar hoeveel ze ook begrijpen, kinderen op dze leeftijd zullen echt niets begrijpen van straf, gewoon nietbvan consequenties. Ze zullen wellicht lief doen daarna, ze zien namelijk wel een boze mama of papa. Maar de link is er gewoon nog niet. En de frustraties vind ik dus zo begrijpelijk, daar zou ik sowieso niet voor straffen.

Met als voetnoot dat ik sowieso niet echt geloof in straffen ;)

4. Lovie

Lovie Actief lid

Feb 21, 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zag het op de gang zetten eigenlijk niet zo als straffen maar meer als een plek om af te koelen. We bleven ook heel rustig tegen hem dus hebben niet boos gedaan. Maar ik wil natuurlijk niet dat hij het niet begrijpt dus misschien was dit dan niet zo handig.

5. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hij zal er vast niks aan overhouden hoor! Maar ik denk inderdaad niet dat dit de manier is. Maar, zo denk ik er over. Iemand anders zal hier vast weer anders over denken. Het blijft zoeken wat voor jullie de manier is.

6. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Lastig,onze dochter van 16 mnd kan ook een flinke keel opzetten als ze iets niet of juist wel wil hebben maar tot nu toe nog geen echte driftbui..
    Ik vind 5 minuten op de gang wel ietsjes te lang voor een kindje van 15 maanden..voor zo'n kleintje is dat een eeuwigheid.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    #7 soefdeboef, May 13, 2013
    Last edited: May 13, 2013
    Wij laten duidelijk en consequent weten dat we iets niet willen; nee + uitleg.
    Maar vaak ook daarna moet ze getroost worden, want ze blijft erin en dan nemen we haar bij ons en leggen we duidelijk uit wat we niet goed vonden. Dit is bij ons kleintje heel belangrijk!
    Ook benoemen welke emoties dat voor ons en haar oproept; ik zag dat jij het jammer vond dat je niet in de zandbak mag spelen. Maar mamma vind het niet fijn als jij zo hard gaat gillen ( bijv.).
    Een keer op de gang gezet ( boos ) en dat werkte averechts, dus dat doen we niet meer...
    Het is een beetje zoeken naar wat werkt voor jullie kindje.
    Hier kwam ze met 15 mnd ook wel in de leeftijd dat ze dingen zelf wilde bepalen ( en dat mag ook in bepaalde mate ) ik zou dus gewoon n bordje maken en dan kan hij zelf bepalen hoe en wat hij in welke volgorde wil eten...

Grtz

8. Onje

Onje Niet meer actief

Ik laat hem uitrazen en geef er totaal geen aandacht aan.
    Als hij klaar is komt hij uitsnikken op schoot.
    5 min rustig worden op de gang zou hier niet werken hij zou de link ook niet leggen tussen zijn driftbui en 5 min op de gang.
    Ook ontstaat zo een driftbui vaak uit frustratie omdat ze dus iets niet krijgen op de manier zoals ze willen of omdat het ronde blokje niet in het vierkante gaatje past ;) hij moet om leren gaan met die frustratie en daar ga ik hem niet voor straffen.

Nou moet ik zeggen dat L het maar heel af en toe heeft dus laten we hopen dat dit zo blijft!

9. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

Mar 12, 2007
    1,813
    1
    36
    Zou 1,5 ook iets te vroeg vinden voor op de gang.

Ook zeggen ze dat je voor elk levensjaar, een minuut gang moet doen..
    zou in dit geval maar 1 minuutje zijn dus.. heeft dus zoiezo geen zin..

Zou het op dat moment gewoon eventjes laten.. (als het niet te vaak gebeurd)

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik probeer haar af te leiden, dus bv als het vlees op is, geef ik andere opties (aardappel, groente, drinken), werkt dat niet, dan negeer ik het verder.

11. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Kan daar echt niet van onder de indruk zijn haha

Totaal negeren al houd ze t een kwartier vol :p

Doe dit alleen bij echte driftbui. Laatst had ze amper geslapen en was ze dood op bijna te moe om te eten en dus opdrecht overstuur

Kan daar goed onderscheid in maken ;)

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Idd, hier heeft ze 'ik wil diiiieee NUUUUU!'-buien, of 'ik wil dit niiiieeet!'-buien, die negeer ik. Maar de 'ik kan niks hebben want ik ben zo moe!'-stemming negeer ik niet, dan mag ze bv op schoot of in de draagdoek. Of naar bed natuurlijk :p

13. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Hier ook volop driftbuien, deels vanwege niet lekker zijn, maar ook omdat hij nu lijkt te gaan beseffen dat hij keuzes kan maken. De hele dag roept hij "die die die" en als hij het niet krijgt, dan is het drama. Laat zich rustig achterover vallen.

Laat hem hier ook uitrazen, want als we willen troosten, dan krijg je rustig een mep of een schop. :cool: Uitrazen werkt het beste en het wordt nu alweer minder gelukkig.

Soms moet ik stiekem wel een beetje lachen in mezelf als hij weer de drama queen uithangt. ;):D

14. Galaxy

Galaxy Actief lid

Feb 17, 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ook bijna 15 maanden en die gaat ook op de gang hoor. Dat werkt gewoon het beste. Ik zet hem in z'n kinderstoel op de gang. Als hij rustig is ( meestal vrij snel) haal ik hem terug. Ik ben denk ik toch een ontaarde moeder voor sommige want hij krijgt ook weleens een tik op z'n handen, niet hard natuurlijk.
    Ik probeer wel altijd eerst af te leiden maar als dat niet werkt dan zet ik hem dus op de gang, ik blijf niet waarschuwen.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden gaat ook op de gang om af te koelen. Niet lang, hooguit een minuutje. Maar het helpt wel.

Sommige kindjes zullen inderdaad de link niet leggen tussen iets fout doen en op de gang afkoelen. Maar Aiden beseft dat dondersgoed.

Laatst was hij even TV aan het kijken toen hij weer iets deed wat niet mag. Hij kreeg weer een driftbui, ging met dingen gooien (willen wij niet hebben). Uit zichzelf deed hij de TV uit en liep zelf naar de gang om op de traptree even tot rust te komen.
    Hij heeft dat blijkbaar echt even nodig bij een driftbui.

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou mijn dochter wel straf geven voor "stout" gedrag, gedrag dat niet mag, maar niet voor een driftbui. Een driftbui ontstaat toch vanuit frustratie bij een kind en een kind mag best gefrustreerd zijn. Als dl driftig is probeer ik net als anderen eerst altijd af te leiden, maar als dat niet lukt laat ik haar gaan en negeer ik het. Na verloop van tijd gaat dat bij mijn dochter over in overstuur zijn, dan neem ik haar altijd bij me en troost ik haar.

Overigens vind ik 5 minuten op de gang wel heel erg lang voor die leeftijd hoor! Mijn dochter heeft een paar keer in haar stoel op de gang gezeten, maar dan maar een minuut. Daarover was laatst een topic (alleen dat kindje was 16 mnd) en daar vonden heel veel vrouwen dat ze op die leeftijd überhaupt te jong zijn om de straf te begrijpen en een kind af te zonderen.

17. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Ja, die fase krijgen wij hier nu ook. Onze kleine is bijna 14 maanden en wordt ook echt heeeeel boos als er iets niet gaat zoals hij wil. Vooralsnog negeer ik het als het niet al te gek gaat, en gaat ie echt dramatisch tekeer probeer ik hem af te leiden. Zo heeft hij een gigantische hekel aan het hekje tussen de kamer en de keuken (noodzakelijk, omdat ie anders in de kattenbakken kruipt of kattenvoer gaat eten) en hij kan echt heel kwaad worden als ik dat hekje dicht doe. Dan zet ik 'm ergens anders neer (bij zn speelgoed bijvoorbeeld) en probeer hem zo rustig te krijgen. Lukt niet altijd.. tja het opvoeden begint nu langzaamaan!

18. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Ben bijna blij te lezen dat onze dreumes van net 15 maanden niet de enige is ;)

Ook hier niet naar de gang, maar uit laten razen. Bij gooien met dingen of slaan/haren trekken, zeg ik er wel wat van. Eventueel probeer ik hem dan af te leiden met (ander) speelgoed of een boekje.
    Als het tijdens het eten is, dan pakken we zijn bordje en bestek weg en zeggen we dat hij dat weer terugkrijgt als hij rustig is. En verder negeren we het dan.

19. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    22 maanden en 15 maanden is ook best een verschil natuurlijk.

20. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

Jan 24, 2009
    1,522
    0
    0
    Flevoland

Jaja wat een opmerkingen zeg,...

Een kind van deze leeftijd begrijpt heeeel erg goed als ze iets doen wat niet mag. En die link leggen ze ook wel.ik zet mijn dochter als ze stout is in de hoek....slechteee moeder ben ik he?! Ik straf wel degelijk wil straks geen onhandelbaar kind.
    Ts ik vind dat je goed gehandeld hebt. Zou hetzelfde doen.

Share This Page