Dex leuke naam, maar een paar probleempjes?

Discussie in 'Babynamen' gestart door juenco, 23 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai meiden,

Ik heb laatst een topic geopend met de namen Leon, Kai en Javan. Dank voor alle reacties!

Nu is er toch nog een naam die we erg leuk vinden en toch weer op het lijstje is gekomen: Dex. Alleen, vinden jullie de volgende dingen ook zo problematisch dat je de naam daarom van je lijstje haalt?

1. Dex rijmt op sex (niet de grootste zorg hoor ;))
    2. Hij krijgt een lange achternaam die begint met St......... dan lijkt het als je het snel uitspreekt hoor je Dek St.... (de S in de naam Dex valt dus weg)
    3. Misschien heel suf...het is een Engelse meisjesnaam: geen probleem, maar de betekenis: kundig, rechtshandig en (komtie) degene die sterft. Ow brrrr...ik lees dit alleen op die site, verder niet. Maar toch :(

Dus, wat vinden jullie? ;)

2. Kit

Kit Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.132
    0
    36
    ZZP'er
    Ik vind de naam leuk!! Maar ik heb ook wel wat met de betekenis van de naam. Weet je 100% zeker dat het "degene die sterft" betekent, dan zou ik het om die reden alleen al niet doen :(

Een variant erop misschien? Dax? Dexter :D

Ik ben trouwens heel erg into unisex namen maar Dex vind ik toch ècht een jongensnaam ..en het is nog niet zo erg als je Dick heet en naar Engeland op vakantie gaat :D

3. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Leuke naam!!
    Rijmpje, ach, op alles rijmt wel wat. Achternaam: Gewoon pauzetje tussen voor en achternaam inlassen dus ;) Lange achternaam bij korte voornaam past juist goed!

Betekenis: Zou ik het eerlijk gezegd ook niet voor laten. Vaak is een betekenis niet 100% zeker, en je kunt het uit zoveel talen laten teruggaan dat er vast ook meerdere betekenissen gelden. DAarbij kijkt lang niet iedereen naar betekenis. Kelly betekent ook oorlog, maar superveel meiden heten zo bvb..

4. Missy1985

Missy1985 Fanatiek lid

3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    Ik vind Dex super! Als deze kleine een jongen geweest was, had hij Dex geheten!!

5. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik zou het om die redenen echt niet niet doen, hoor! :)
    Betekenissen van namen heb je verder toch weinig mee te maken. Wie let daar verder nog op later? Misschien dat hij het later zelf een keer opzoekt of zo, maar wat dan nog? Er zijn genoeg mensen wiens naam iets stoms betekent, 'oorlog', ik noem maar wat.;)

Misschien is Dex maar dan met dubbel x een idee?

Dexx

6. Kit

Kit Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.132
    0
    36
    ZZP'er
    Ja, Dexx! Dan heb je heel dat betekenis-gedoe inderdaad niet meer. Staat ook lekker origineel.

Ik vind deze betekenis van Dex wel echt heel naar hoor, als het echt klopt tenminste!!

7. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Mijn neefje heet Dax, lijkt er ook op stoer en apart!

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Zou geen Dexx doen, dan moet ie overal zeggen "het is Dexx, met dubbel X" Echt niet tof.

Dax is echt heel cool.

9. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Ik vind Dex een heel leuke naam!! Ik zou het zeker doen, want ik vind het ook veel leuker dan Leon, Kai en Javan. :D

Op veel namen valt wel iets te rijmen. En misschien klinkt (voorbeeld) Dex Staverman niet heel 'lekker', als Dex de naam is voor jullie vind ik dat geen reden om het niet te doen. Als jullie je aanwennen om een pauze tussen de namen in te lassen, neemt iedereen dat snel genoeg over.
    Dat het in Engeland een meisjesnaam is zou mij niet boeien, ik vind Dex echt een jongensnaam. En betekenis let ik nooit op, dat vind ik niet belangrijk.

Dexx zou ik ook niet doen trouwens. Dat doet me denken aan het kledingmerk Mexx.

10. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik zou Dax doen

11. Tess00

Tess00 Actief lid

12 jul 2011
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dex en Dexx vind ik super, staat wel stoer met die dubbele x hihi.
    Dax vind ik persoonlijk niet klinken.

12. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Dex, hele leuke naam! vind het als Dexx geschreven ook leuk!
    en hoevaak zeg je nou de achternaam erbij? je zal bijna altijd alleen maar Dex zeggen. Zou dat echt geen probleem vinden.
    en Dex Sex?? ach ja, hoeveel jongetjes heten geen Joris (clitoris)...
    overal valt wel iets op te rijmen.

persoonlijk heb ik helemaal niks met betekenissen van namen, naar mijn mening zegt dat niks over het kind. Heb er bij mijn dochtertje ook echt niet opgelet wat het betekend.

Dus ik zeg: gewoon doen. van jouw namen ook zeker de leukste uit het rijtje! (het is bij ons ook nog een optie)
    succes

13. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou het niet doen en dan met name vanwege de achternaam die met St begint. De betekenis is niet echt bekend geloof ik, maar nu ik het weet zou ik mijn kind nooit zo noemen.
    Dexx met 2 keer een X lost het uitspraakprobleem met de achternaam niet op, en bovendien zal je het altijd moeten spellen.

14. Missy1985

Missy1985 Fanatiek lid

3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    Ik zou ook geen Dexx doen, ik vind Dex veel leuker staan!
    Dax vind ik ook heel leuk en stoer!!
    Maar Dex nog net iets leuker!!

15. Pimm

Pimm Actief lid

2 feb 2011
    225
    0
    0
    Dex echt super leuk!! was hier ook naam nr 1 voor jongen... alleen krijgen we weer een meid;)

16. Eos

Eos Actief lid

22 jun 2011
    333
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Ik vind Dex leuk en zou zulke site's echt niet serieus nemen. Iedereen kan daar een betekenis opsturen die helemaal niet klopt. Serieuze bronnen geven namelijk deze betekenissen (en die zijn best leuk!):
    1. Latijns dexter 'rechts, rechtshandig', ook nog in het Engels dexterous: geschikt, handig
    2. Naam van afkomst: iemand die uit Exeter komt (De Exeter)
    3. Oudengels: deag: kleur, verf beroepsnaam: deager: iemand die stoffen verft

Ik denk niet dat de betekenis "diegene die sterft" juist is. Volgens mij is dat flauwekul!
    Blijft alleen nog het probleem met de achternaam. Je hebt gelijk- 100% past het niet, maar als het DE naam is, dan zou ik het gewoon doen ;)

Groetjes,
    Eos

17. LieveKylian

LieveKylian Bekend lid

27 mrt 2009
    830
    0
    0
    interieurarchitect
    Gelderland
    Ik zeg ook Dex. Vind ik persoonlijk leuker dan je eerdere drie opties!

18. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik vind Dex een leuke naam, en zou er gewoon voor gaan als jullie dat een mooie naam vinden

19. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Bedankt meiden, Dex stijgt in de hitlijsten :D

MEt name door wat Eos zegt en wat ik zelf nog vond op internet:

1 Oorspronkelijk een naam van Engelse origine, afgeleid van het oud-Engelse 'deag' = 'dye': 'verver', vooral in gebruik als vrouwennaam: 'verfster'.
    Sinds de middeleeuwen ook toegepast op mannen (wellicht gaan de oude Bretonse namen Dec, Decannus, Deg en de verkleinvorm ervan Degan terug op de stam 'Deag'), temeer, omdat de klank samenviel met het Latijnse 'dexter', dat al sinds het begin van onze jaartelling bij de Romeinen als voornaam gebruikt werd.

Dat woordje DYE is natuurlijk foutief vertaald naar DIE, wat inderdaad sterven betekent. Die site heeft het helemaal fout! De betekenis van Dex is leuk, net als de naam!!! (ik zal ze een mail sturen, want dat van dat sterven is niet de goede betekenis en een hele nare...)

20. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou het niet doen vanwege de achternaam die met st begint.
    Dan krijg je toch dat mensen dek of dekst verstaan.
    Maar misschien komt het ook wel doordat ik het niet zo'n mooie naam vind.

Toch succes met jullie keuze!

Deel Deze Pagina