Hoi, Onze peuter van 3 vertikt het nu al bijna 1 1/2 jaar om zijn avond eten te eten. Toen hij jonger was at hij alles maar dan ook echt alles. Nu is het al ruim anderhalf jaar elke avond een strijd om hem iets te laten eten. Het enige wat hij eet zijn frietjes en pannenkoeken/poffertjes. We hebben het al meerdere keren bij het CB neergelegd en die redeneren als hij honger heeft eet hij wel. Nou niet dus, meneer zijn maag knort maar hij vertikt gewoon om te eten. We hebben naar mijn mening alles al geprobeerd. Straffen, belonen, mee laten helpen met koken, zelf eten op laten scheppen, 3 hapjes eten....het helpt allemaal niets. Wat moet ik hier nu mee? Groetjes
Toch laten gaan... het heeft geen zin. Alleen als je denkt dat je zoontje een echte aversie tegen warm eten heeft ontwikkeld zou ik hier verder mee gaan (dit lijkt niet heel waarschijnlijk omdat hij wel eet wat hij lekker vindt). Ik zou het aanbieden en wil ie niet? Dan niet.. klaar en negeren. Jullie eten gezellig en hij mag lief bij zitten en anders gaat hij maar spelen. Hij eet waarschijnlijk overdag voldoende om toch niet echt honger te hebben. Zegt hij zelf iets over het niet willen eten?
Isabella eet net zo goed als niks in de avond. Misschien een stukje aardappel, misschien een beetje vlees en het liefst geen groente. Dit al vanaf dat ze 6 maanden was. Nu zijn we zover dat ze niet eerder van tafel mag als ze in elk geval iets heeft gegeten. Ik vind dat geen gekke regel voor een bijna 4 jarige. Ik zeg niet dat ze alles moet eten en ze hoeft ook niet iets te eten dat ze niet lust. Dit accepteert ze wel. Ze is echt niet de makkelijkste maar ze accepteert het. Maar goed, blijft vervelend. Lastig lastig. Mijn broer heeft ook bijna nooit goed gegeten en is toch best groot geworden.
Hoi, Mijn vriendin heeft een zoontje van nu vier jaar en hij heeft een jaar lang niet willen eten 's avonds. Na een half jaar hadden ze een uitvinding: 'je bent drie jaar, dus je moet drie happen eten.' En.. het werkte. Niet de eerste avond, niet de tweede avond, maar de derde avond ging hij 'akkoord' zeg maar, en sindsdien at hij drie happen avondeten. Het is zijn ouders zélfs nog wel eens gelukt om door te tellen: goed zo, dat is hapje nummer één.. twee.. drie.. en, wat komt er na drie? En dan nam zoon hap nummer vier, soms wel tot tien happen. Nu laat hij zich niet meer foppen, maar heeft hij wel door dat eten er gewoon bij hoort en eet hij weer iets beter.
Eens met Cygnet! Alleen ik vind wel dat er dan even niet gespeeld moet worden, maar gewoon even gezellig aan tafel zitten met degene die wel aan het eten zijn. Zolang er geen rare groei achterstanden zijn en het kind is gewoon vrolijk en lekker bezig zou ik me niet zo zorgen maken.
ik heb ooit gesprek gehad met een kinderpsycholoog en die zegt een gevecht met een peuter win je nooit. Als je zijn mond niet open doet doet hij het niet open of spug hij het uit. Onze zoon eet prima, maar tegenwoordig begin hij ook dat hij geen eten hoeft.... prima dan eet je niet.... we reageren totaal niet en hij pakt dan toch wel weer zijn bord. Wat ik ook wel eens doe is komkommer of ander groente wat hij lust op een bordje in de kamer zetten dat hij het zelf kan pakken. succes!
Mijn dochter eet de meeste avonden ook niets tot weinig. Ze eet soms wel gebakken aardappeltjes, pasta (zonder saus), pannenkoeken, maar soms ook weer niet. De ene keer proeft ze wel alles, de andere keer zegt ze meteen dat ze geen honger heeft (heeft ze wel want rond 19;00 a 19:30 begint ze dat ze honger heeft en een boterham wil, krijgt ze natuurlijk niet). Niets van te zeggen en we doen er niets aan. Ze krijgt een beetje van alles op haar bord en zoekt het maar zelf uit. Als we haar gaan dwingen zitten we met een huilend kind dat nog steeds niet eet, nu is het tenminste nog gezellig aan tafel. Want ze blijft wel zitten tot wij klaar zijn met eten. De methode van 3 happen levert ook alleen maar strijd op, hebben we ook weer laten zitten. We moedigen haar wel aan om de groente te proeven, maar verder niets.
Hier ook een slechte eter! ze eet dan ook samen met haar papa want ik ben aan het werk, maar dan wordt ik gebeld door papa en hoor ik mn meisje met dikke tranen huilen op de achtergrond omdat ze weer niet wil eten.. Pfff, ik wordt gek van het niet eten.. Ik krijg er sinds een paar dagen (na ziek zijn) in de ochtend geen brood in, in de middag niet en in de avond geen warm eten.. En ik weet niet meer wat ik er nu nog aan moet doen!