Iemand bekend met een EEG bij kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door JMay, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Hoi Hoi,

Afgelopen zaterdagavond hebben wij voor de tweede keer de schrik van ons leven gehad.
    Ons meisje viel ineens weg, stopte met ademen en werd blauw.
    Daarnaast begon ze hevig te shaken en te bibberen.
    We hebben meteen 112 gebeld, na een minuut of 5 begon ze weer te ademen maar reageerde niet op ons, leek verward en herkende ons niet.
    Al met al duurde het 30 minuten voor ze ons weer herkende en het blauwe/grauwe weg trok.

6 maanden terug heeft ze dit ook al gehad , toen bleek het een koortsstuip ze viel toen ineens weg, stopte met ademen enz
    ze had toen boven de 41 graden koorts , nu was dit 39 graden.

In het ziekenhuis hebben ze haar nog een keer nagekeken , der oortjes longen enz. Maar alles bleek veder goed, ze vertoont ook niet ziek te zijn.
    Gisteren was ze de hele dag nog wat afwezig, deed weinig en zei bijna niks, normaal zegt ze echt een heleboel.
    Vandaag is ze gelukkig zich zelf weer.

Op advies van de Ambulance broeders vandaag onze eigen Huisarts gebeld en die hat er al een melding van gekregen.

Hij vond dat 30 minuten te lang duurde, en had zijn bedenkingen bij de koortsstuip, hij denkt namelijk dat het een andere grondlegging heeft.
    We hebben nu Diazepam zetpillen gekregen voor in huis, en hij heeft de kinderarts in het ziekenhuis opgebeld voor overleg,
    samen zijn ze eruit gekomen dat ze willen dat onze dochter veder onderzocht word.

Ze krijgt nu een EEG(Hersenfilmpje) om te kijken hoe ze reageert op lichtflitsen en andere elektrische prikkels, met haar ogen open, en met haar ogen dicht.

We hoefden ons voor alsnog geen zorgen te maken, maar toch doe je dat onbewust wel het gaat tenslotte om je kind.
    En daarnaast ben ik nog steeds niet bij gekomen van de schrik, ik vond het vreselijk om te zien, en krijg haar ''dode'' levenloze blik van dat moment moeilijk uit mijn hoofd.
    De eerste keer dat ze dit kreeg was ze bij mijn schoonouders, toen stopte ze ook met ademen maar niet zo lang als nu.

Is er iemand bekend met een EEG bij een dreumes ?
    ging het onderzoek erg makkelijk ,kan me voorstellen dat mijn dochter alle draadjes van haar hoofd gaat trekken enzo :p;)

2. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Oei, wat een nare situatie!

EEG is een prima methode om hersenactiviteit te meten bij jonge kinderen. Het is veel minder bedreigend dan bijvoorbeeld fMRI, en je krijgt er niets voor ingespoten, zoals bijvoorbeeld bij een PET scan (die is ook niet meer zo populair). Ze krijgt een badmuts op, geleidingsgel in haar haren, en inderdaad die draadjes.

Misschien kun je van tevoren oefenen met een daadwerkelijke badmuts. Dan is ze er al een beetje aan gewend dat er dingen op haar hoofd worden gezet. Haar dan op schoot een spelletje laten spelen en haar leren hem gewoon te laten zitten gaat dan in een vertrouwde omgeving. Misschien dat dit de daadwerkelijke scan makkelijker maakt.

Daarnaast is ze daar natuurlijk ook niet onder mensen die nog nooit een kind zijn tegengekomen. Je kunt eens vooruit bellen, maar ik denk dat ze wel bepaalde dingen hebben om te zorgen dat ze een beetje wordt afgeleid, met een speeltje of iets anders. Nu weet ik niet precies waar ze willen meten, maar ik kan me niet voorstellen dat de gebieden die zorgen voor coördinatie en beweging veel aandacht zullen krijgen. Dat scheelt, want dan is een klein beetje bewegen, met de armpjes of beentjes, niet zo'n ramp voor het scannen.

3. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Bedankt voor je snelle en vooral duidelijke reactie !

Ik ben net weer gebeld door het zkh en 8 april zijn we aan de beurt
    Tenzij het voor die tijd weer gebeurd.

Eerst lichamelijk onderzoek en dan word er gekeken of een EEG of een MRI idd
    Ben heel benieuwd en vind het best wel spannend :(

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik denk dat mystiek hele goede tips geeft.

Wel wil ik je nogmaals sterkte wensen, is niet niks zo hoor!

5. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Wow wat schrikken zeg... kan me voorstellen dat dit beeld je bijblijft..

Goede tips van mystiek. Heel veel sterkte!

6. Missy29

Missy29 Bekend lid

6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Mijn dochter heeft ook onlangs een EEG ivm vermoedelijke epilepsie. Ik zag er ook erg tegenop omdat mijn dochter niemand aan dr lichaam toelaat, we hebben wel "geoefend" met inderdaad een mutsje op haar hoofd, beetje gel op dr hoofdje en dan draadjes aan het mutsje doen. Ook haar pop deed mee. Verder hadden wij van het ziekenhuis het boekje "Niels krijgt een EEG" gekregen en die hebben we af en toe voorgelezen. En veel met haar praten, waarom ze het gaan doen en wat ze kan verwachten ongeveer. Ik mocht er gewoon bij zijn en mijn dochter mocht kiezen, wilde ze bij mij op schoot of op een bed, wilde ze kleuren of boekjes lezen, ze deden een cd aan met muziek van K3. Verschillende testen kreeg ze, met lichtflitsen inderdaad, met oogjes dicht wilde ze niet, maar wel als mama de vingers op de ogen deed. Ze moest minimaal 20 seconde dr ogen dicht houden, dat wilde ze niet dus ik heb gezegd, dan tot 10 tellen? Dat wilde ze wel, ik ben heel langzaam gaan tellen en bij 9 deed ik of ik de tel kwijt was en begon opnieuw. Dat vond ze niet erg. De zusters waren echt heel lief en ze kreeg na elke "opdracht" een sticker. Daar deed ze het voor hoor! Haha! Ik heb me voor niks zorgen gemaakt, het ging prima ondanks dat ze even moest huilen toch vanwege de badmuts die ze niet op wilde, maar dat was snel over en de zusters gaven me ook echt even een paar minuten de tijd om te troosten. Helaas is de EEG niet duidelijk genoeg geweest en willen ze er nog 1 doen na slaap onthouding. Dit gebeurd over 2 weken. Toch weer spannend!

Succes ermee, maak je niet druk en vraag bij de eerst volgende gesprek gewoon alles wat je wil weten en tips over wat je kan doen om haar zo goed mogelijk voor te bereiden.

Mijn dochter is trouwens 3 jaar.

7. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Hier onze dochter meerdere keren een EEG gehad en ook een mri. Lynn heeft epilepsie en ze heeft de EEG zowel slapend gehad als in een stoel met flitsen en alles. Ook heeft ze een 24 uurs EEG gehad. Wat vooral vervelend was dat is de lijm aanbrengen. Dat deden ze hier door met een stompe naald op de hoofdhuid te krassen en dan dus die lijm erop aan te brengen. De lijm is overigens heel hardnekkig en echt rotspul om er weer af te krijgen.

Heel erg veel succes in ieder geval!

8. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Wilde je even heel veel sterkte wensen

9. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Mijn dochtertje van drie heeft onlangs een EEG gehad en ik wil je niet bang maken maar voor ons was het geen prettige ervaring. Ik heb haar echt heel stevig vast moeten houden en dat krassen deed haar echt zeer. Ze was behoorlijk overstuur. Die 'wondjes' waren ook nog zo'n twee weken erna zichtbaar.

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Pfoei, dat klinkt niet leuk. Ik heb een collega die ook EEG doet, en ik weet 100% zeker dat zij de kinderen geen pijn doet. Ze mogen namelijk op elk gewenst moment stoppen, en geen kind wil doorgaan met iets dat pijn doet. Het hóeft dus niet!

11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ons meisje heeft er meerdere gehad. ik vind dat ze in nederland een beetje te simpel met een stuip omgaan. hier in duitsland blijf je in het ziekenhuis tot j minstens 48 uur koortsvrij bent. maar goed dat ws niet de vraag ;)

ons meisje heeft 4 keer die eeg gehad. de eerste keer toen ze dus klein was was het een slaapeeg nou wat een ramp was dat. krijg je kind maar in slaap met zon muts op in ene vreemde omgving. dit ging dus ook echt niet haha.

de andere keren was het een gewone wakkere. ook rond die zelfde leeftijd. ze ging zelfs alleen mee naar binnen en ik wachte op de gang. en dit terwijl ze helemaal nog niet goed duits sprak maar ging echt perfect. die mensen die dat doen hebben er voor geleerd en hebben ervaring ermee. ik denk dat je vaak zelf te stressig bent waardoor het dus allemaal niet lukt. ze voelen dat heel goed aan hoor die kleintjes. het stelt echt weinig voor en.

en wondjes ........ nooit van gehoord vind dat wel ene beetje cru als je kind er wonden van heeft is het naar mijn idee niet goed aangebracht. r zit gel tussen dus enige wat je kleintje heeft is vies vettig haar erna.

dat je kleintje zo verward is is logisch de hersens hebben dan ff een opdonder te verwerken. bij ons meisje was de laatste ook heel heftig. vandaar dat ze hier dus ook langer blijven in het zkh

sterkte ermee. komt vast goed.

12. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Mijn zoontje van 4 heeft onlangs een eeg en mri gehad. Bij de eeg heeft papa hem voorgelezen zodat hij rustig bleef. Hij vond het reuze interessant, met het krassen moest ie even een klein traantje laten, maar hij had het goed gedaan. Zo ook bij de mri. Sterkte meid ik weet wat het is om je kind zo te zien...bij ons is het 5 maanden geleden maar als ik er aan denk kan ik nog huilen. Knuffel en succes!

13. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Eng om zo iets met je kindje mee te maken sterkte!

Hier 2 maanden geleden een EEG bij ons kindj gehad toen net 2.5
    ze kreeg plakkers op haar oortjes (is beetje rot gevoel want ze gaan met soort schuurpapier over oorlel.
    Ze kreeg klemmen om haar polsen en een badmuts op ze doen in de gaatjes gel en dan met een stomppe naald zorgen dat het goed contact maakt.
    voelt vervelend maar niet pijnlijk.

Tijdens EEG moest ons kindje opdrachten uitvoeren zuchten ogen dicht ogen open
    Wij moesten een boekje voorlezen. Flitsen met ogen open en ogen dicht.
    dit duurde in totaal een half uurtje toen was ons kindje het echt heel erg beu.

Probeer gewoon relax te zijn en maak er grapjes over de flitsen waren volgens ons foto's maken en dat vond ze helemaal geweldig ;)

Heel veel suc6 en hopelijk is er niets aan de hand.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik heb zelf epilepsie. Heb die EEG's dus al verschillende keren gehad.

Bij mij zien ze "helaas" niks, tenzij ze lichtflitsen opzetten. En dan heb ik echt wel prijs :x.

Procédé is standaard zoals hierboven beschreven, met een soort van badmuts, gel, vaak ook klemmen op de oren en de armen, ...

Heb het gehad als puber tussen mijn 11 en mijn 14, de eerste keer in bad onder water. Het had geen haar gescheeld of ik kon het niet meer navertellen (mijn vader heeft mij net op tijd gevonden en gered en mond op mond toegepast).
    Na een paar jaar en een aanval of 10 is het 10 jaar lang gestopt.
    Op mijn 23 à 24 is het terug opgedoken. En nu krijg ik al 6 jaar medicatie en heb ik gelukkig al 5 jaar geen aanvallen meer.

Wonden heb ik van die EEG's nooit overgehouden. Alleen plakkerig haar en 1 keertje heb ik tijdens een aanval (door de lichtflitsen bij de EEG) zo hard op mijn lip gebeten dat die een mooi kleurtje had ...

15. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Wat. "Fijn" om jullie reacties te lezen.

Dit is nu de derde keer dat ze zo weg valt en stopt met alles.
    De eerste keer toen ze twee dagen oud was , de tweede keer was ze 9 maanden en nu dan met 17 maanden.

Mijn dochter heeft wel een bos met haar dus hoop dat die lijm mee valt.

Op dit moment zijn we nog steeds niet echt van de schrik bekomen vooral mijn man heeft het er heel moeilijk mee.
    Hij vond het vreselijk.

Ze is pas 17 maanden dus ze begrijpt het stil liggen nog niet heel goed.
    Ik zal wat boekjes en speelgoed meenemen.

Ik hoop natuurlijk dat ze geen aanval krijgt tijdens de EEG maarja aan de andere kant hebben dan wel meer duidelijkheid

16. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Kan me goed voorstellen dat jullie geschrokken zijn! Het is heel heftig om zoiets mee te maken bij je eigen kind. Dan schieten er zo ontzettend veel emoties door je heen, op het moment zelf maar ook daarna.
    Ons zoontje heeft geen EEG gehad, maar wel een MRI. Hij vond de MRI eng, we hadden hem voorbereid, filmpjes laten zien hoe dat in z'n werk ging etc. Maar op het moment zelf vond hij het ook echt eng. Koptelefoon op, muziekje aan maar dan nog die herrie horen toen hij in die 'tunnel' lag. Uiteindelijk hebben ze voorgesteld dat ik er bij zou gaan liggen om hem stil te houden. Dat is gelukt. Maar al met al vind ik zulke onderzoeken heel heftig.
    Veel sterkte!

17. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

20 okt 2009
    1.556
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb als klein kind vanaf mijn 5de meerdere EEG's ondergaan en dat ging altijd prima!!

Wil je even succes wensen met je kleine meisje.

Knuffel

18. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Wij hebben vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt met onze zoon. Hij was toen bijna 3. We hebben toen een gewone eeg gehad, een slaap eeg en een mri. als je meer wilt weten hoe het gegaan is pb me maar!

19. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    kwam er bij jullie of jullie kindjes ook daadwerkelijk wat uit de onderzoeken of dat niet ?

20. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Hier helaas ook ervaring mee. Mijn dochtertje is nu 5 en voor het eerst een koortsstuip toen ze ongeveer een half jaar was. Tot vorig jaar nog een keer of 7 ge eurd. Zij was ook nog jong tijdens het onderzoek en dat ging goed. Zorg voor wat leuke speeltjes. Succes!

Deel Deze Pagina