het is misschien een stomme vraag maar ik heb vrijdag een HSG en nu lees ik op de papieren die ik heb meegekregen van de gyn dat word aangeraden om in die cyclus niet zwanger te worden. ik wil wel even aan de gyn vragen wat we het beste kunnen doen maar ik zou graag ook reactie's van jullie horen alvast heel erg bedankt twinklestar
In ons ziekenhuis wordt het ook afgeraden om die ronde zwanger (proberen) te raken. Dit omdat er op het moment van de HSG al een eitje aan het groeien is en deze dan mogelijk schade oploopt door de rontgenstraling, die je rijkelijk over je heen krijgt omdat ze heel veel foto's achter elkaar maken. Er treedt dan schade op aan het DNA van de eicel. Toch zijn er ook ziekenhuizen die zeggen: gewoon gelijk actie! De eerste 6 maanden na HSG schijn je namelijk vermeerderd vruchtbaar te zijn omdat je eileiders lekker zijn schoongespoeld. Hoe het ook zij, wij hebben het zekere voor het onzekere genomen. Waarom risico nemen als dat niet hoeft. wij hebben die ronde niet gesext en waren de ronde erna alsnog zwanger! Of het door de HSG kwam weet ik niet, maar je schijnt er tot 6 maanden profijt van te hebben, dus die ene maand zou ik het gewoon niet doen.
Wij troffen dus een arts die het complete onzin vond dat je een ronde onbenut moest laten.. en met resultaat. Ik raakte die ronde zwanger van een kerngezonde dochter! Of het de HSG was, of dom geluk.. wie zal het zeggen?
Ja dat is het lastige, niet iedere arts of ieder ziekenhuis geeft dezelfde adviezen..dus eigenlijk weet je nooit echt waar je aan toe bent.. maar volg vooral je gevoel!
Wij mochten na de HSG meteen zwanger worden. Ik had 10 dagen na de HSG een eisprong en dat is nu Eva . Over de röntgenstraling en een eicel die groeit, alle eicellen krijgen toch die straling, niet alleen de eicel die gaat springen. Bij mij is de follikel trouwens pas na de HSG gaan groeien.
@ tummetje bedankt voor je reactie ik ga het zo en zo even met de gyn overleggen maar wilde graag reactie van meiden hier horen @ snoopy ik heb ook ongeveer tien dagen na de hsg mijn eisprong heb meestal mijn ei op dag 21/22
Hier werd juist geadviseerd om gemeenschap te hebben omdat je na een HSG meer kans hebt op een zwangerschap. Ik had de HSG op een dag dat er nog geen groot ei was (cyclusdag 10 geloof ik). Helaas geen zwangerschap maar alles was wel goed.
@ mol balen dat het niet tot een zwangerschap heeft geleid wel fijn dat alles goed was de reatie's verschillen wel zeg