DHEA: tips en ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mariska11, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na vier mislukte IUI-pogingen en het IVF-traject in zicht, wil ik alles uit de kast halen en daarom deze vraag over DHEA.
    Mijn AMH-waarde is 0.9 en mijn leeftijd 35. De FSH-waarde hebben ze voor zover ik weet nog nooit gemeten. M'n luteale fase is te kort, dus daarvoor krijg ik ondersteuning in de vorm van Pregnyl.

Nu wil ik graag wat dingen weten:

1. Zijn jullie op eigen initiatief gestart of in overleg met de arts? (ik zit in NL bij het ziekenhuis, dus hier staan ze vermoedelijk niet achter het gebruik)

2. Hebben jullie eerst je DHEA waarde laten meten? Zo ja, als dat in NL was hoe heb je dat aangepakt?

3. Hoeveel DHEA gebruik je per dag?

4. Waar heb je het besteld?

5. Wat zijn je ervaringen (positief/negatief) sinds je gebruik?

6. Kan DHEA ook toegevoegde waarde hebben bij IUI of uitsluitend bij IVF/ICSI?

7. Ben je er (vermoedelijk) zwanger door geworden?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van m'n vragenlijstje!!

2. Cheerful

Cheerful Nieuw lid

18 okt 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mariska,

'k zag net je berichtje en wilde even mijn verhaal met je delen.

Het meest bizarre is mij overkomen en ik weet niet of het door DHEA komt. AMH 0,8. 5 IUI, 1 ICSI, 4 IUI. Toen kreeg ik te horen dat ik beter eiceldonatie kon overwegen.
    Enorme schok en veel op het internet gesurft. Ook ik kwam DHEA tegen. Eerst met acupunctuur begonnen en een 2nd opinion in België aangevraagd.
    Toch maar via vitamarket 3 weken DHEA geslikt, omdat ik het idee wilde hebben er alles aangedaan te hebben en tussentijd onder het motto "baat het niet..." nog een IUI gedaan.
    Nu ben ik "opeens" zwanger....

3. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Cheerful: wow, gefeliciteerd!
    Heb je dan eerst je DHEA laten testen of ben je gewoon begonnen?
    En welke hoeveelheid heb je geslikt?

4. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    ik zou je wel willen adviseren, neem het niet zomaar op eigen initiatief....Ik heb het voorgeschreven gekregen (van een fertiliteitsarts) en het dient zeker 6-8 weken ingenomen te worden voor er resultaat behaald kan worden. Er dient van tevoren en tijdens inname ook bloedafname gedaan te worden (die niet overal in het land gedaan wordt, omdat er op DHEA zonder sulfaat gecheckt dient te worden, wat erg specifiek is) om het verloop te monitoren en evt. bij te sturen als het te veel / te weinig mocht zijn. De bijwerkingen liegen er ook niet om (veel nadelen die niet meer zomaar weg kunnen gaan), hoewel ik nog niet echt ergens last van heb. Het positieve "nadeel" van dit hormoon is wel, dat je er spontaan zwanger van "kunt" worden. Je zou kunnen zeggen, ik lap de regels aan mijn broek en ga er gewoon voor en misschien heb ik wel geluk, maar als je op een gegeven een negatief resultaat of nadelige gevolgen krijgt op toekomstige poginen, dan verwijt je het jezelf misschien ook ?
    Het is natuurlijk ieders keuze, maar ik zou je adviseren, doe het onder begeleiding van een arts en vergeet ook niet...DHEA geeft geen garanties, dus wil je dan zo een risiko nemen ?
    Je amh waarde is wat aan de lage kant voor je leeftijd, maar niet onmogelijk. Mijn waarde is 0.24, maar ik ben dan ook al wat ouder dan jou. DHEA wordt (zover ik weet) alleen in belgie en duitsland voorgeschreven, omdat NL er niet achter kan staan. Er zijn geen bewijzen voor, dus doen ze het ook niet.
    Je weet wel je AMH waarde, hoe hebben ze daar verder op gereageerd, eventueel een nieuw behandelplan ? of helemaal niets ? AMH wordt ook niet standaard in NL gemeten.
    Mocht ik je niet afgeschrikt hebben en heb je evt. nog vragen, wil ik je best mijn mening/antwoord geven, maar ik neem het nu 7 weken en weet nog niet echt welke gevolgen het heeft. Ik heb volgende week een verder gesprek (in dusseldorf) om dingen te evalueren.
    Jolanda

5. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hoi,

Begint dit jaar zijn wij gestart met ICSI in Gent. In eerste instantie vanwege het zaad van manlief, maar al snel bleek mijn AMH een ramp te zijn: 0,71 en ik ben 31. Poging 1 ging goed, helaas geen zwangerschap en geen cryo's. Poging 2 is ondertussen al 2 keer afgebroken. Ook ik kreeg het advies om na te gaan denken over eiceldonatie. Eigenwijs als ik ben, leg ik me hier nog niet bij neer. Ik heb in Gent DHEA voorgesteld en mocht dit gaan gebruiken; 75 mg per dag. Ze hebben daar nooit de waarde gemeten.

Ondertussen zijn wij van Gent naar DD overgestapt vanwege de betere protocollen voor laag AMH en low responders zoals ik. Daar is mijn DHEA gemeten en die was veel te laag. Ik heb het vandaag opnieuw laten meten en krijg woensdag weer de uitslag.

Als ik jou was, zou ik een afspraak maken in DD. Ze zijn daar zoveel verder dan in Nederland mbt jouw situatie. Ze onderzoeken meer, schrijven medicatie anders voor, hebben andere technieken, enz.

Zie je dat niet zitten, dan zou ik gewoon aan de DHEA gaan. Maar ik ben daar misschien te makkelijk in. De dhea die ik slik is die van puritan's pride, besteld via internet, vitamarkt geloof ik. Dit is de dhea die iemand is gaan slikken op advies van DD en zijn is na tig pogingen nu spontaan zwanger...

Succes!

6. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een dinsdag een afspraak in het ziekenhuis hier in NL en dan ga ik vragen of ze m'n DHEA willen testen. Ook laat ik ze dan het artikel van Dusseldorf lezen en wil ik hun mening horen.
    Als zij niet meewerken, dan probeer ik het via m'n huisarts (die is meestal redelijk makkelijk daarin).

Maar is het nou een specifieke test (DHEA zonder sulfaat???) en moet ik dat dan expliciet doorgeven bij het aanvragen?

Een afspraak maken in DD is nog effe een stap te ver voor mij (qua gevoel en qua fysieke afstand). Ik wil eerst de komende IUI's nog even afwachten en dan het behandelplan doorspreken mbt IVF. Bevalt me dat niet, dan ga ik eens over DD of Gent nadenken.

Maar mochten m'n kansen nou kunnen toenemen door het gebruik van die DHEA, dan wil ik dat zeker op eigen gelegenheid wel proberen (tenminste, als er uit het bloedonderzoek komt dat dit idd aan de lage kant is).

7. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Jolanda: en ik weet dat het geen garanties geeft, maar op een gegeven moment probeer je alles. En over de bijwerkingen heb ik ook al eea gelezen (niet heel positief), dus daarom wil ik eerst wat informatie verzamelen en ga ik niet direct op eigen initiatief starten.

Mbt m'n AMH-waarde hebben ze gezegd dat ik me niet direct zorgen hoef te maken, maar dat enige haast wel geboden is. Ik heb nog iedere maand een eisprong, dus dat is positief. Maar ben bang dat m'n eitjes van mindere kwaliteit zijn. Heb nu dus nog twee IUI-pogingen en dan kunnen we direct starten met IVF want het voortraject hebben we al gehad.

8. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Dhea is idd een aparte test die in Nederland niet vaak wordt uitgevoerd. Je moet het echt specifiek aangeven. Dhea staat hier trouwens op de verboden lijst. Ben erg bvenieuwd wat je gyn hierover gaat zeggen.

Ik heb mijn Dhea op 3 oktober jl in mijn plaatselijke zkh laten prikken. Ik heb nu nog steeds de uitslag niet en na veel gebel gisteren blijkt dat ik er zeker nog een week op moet wachten. Vandaag naar DD gereden om het te laten prikken en nu krijg ik de uitslag as woensdag. Dus als je het hier laat prikken, bereid je dan voor op een langere wachttijd. Of je moet het toevallig in een zkh kunnen laten prikken die de test zelf uit kunnen voeren (mijn bloed is blijkbaar naar Nijmegen opgestuurd).

9. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Hihi, dat was ik!

TS, ik heb je al via PB geïnformeerd. Ben benieuwd wat je gaat doen. In ieder geval succes!

Groet, TLC81

10. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Jep, mijn grote voorbeeld!!!! :D Hoe gaat het met je???

11. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    :p Haha Kiekske, voel me vereerd!
    Het gaat heel goed met me. Kleine puk doet het prima. Na 3 goede echo's moet ik er toch maar in gaan geloven dat het echt waar is. Want dat vind ik na al die ellende wel moeilijk. Ik geniet zeker, maar die onzekerheid af en toe....
    Ik gun jou (en alle andere MMM meisjes) hetzelfde geluk. Want als je zo'n lange weg af wilt leggen, dan heb je het wel verdiend!

12. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Hey meiden,

Ik had vorige week TLC ook al een PB'tje gestuurd om wat vragen te stellen over DHEA.

Helaas heb ik gisteren een MK gehad, was de 1e ICSI-poging voor een 2e kindje. Zondag een positieve test en 3 dagen later donder je alweer van je roze/blauwe wolk af...:(

Ik wil nu een afspraak maken met m'n arts en vragen of ze mijn AMH willen meten en vragen hoe ze tegenover DHEA staan. Als ze hier niet aan mee willen werken, dan wil ik zeker een intakegesprek in Dusseldorf. Is voor ons wel een eind rijden (bijna 3 uur) maar goed...soms moet je er wat voor over hebben.

Ik zou het trouwens ook wel aandurven om op eigen initiatief DHEA te slikken, maar vriendlief zou dat, denk ik, niet zien zitten.

Iemand nog tips wat ik kan zeggen/laten zien aan mijn arts over DHEA?

13. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    MissGin: oh nee. Wat ontzettend klote zeg :( Soms is het leven zo ontzettend hard, rot en oneerlijk.

Wat betreft DHEA: op de site van DD staat eea over DHEA.
    IVF Düsseldorf | Wetenschap en onderzoek
    Dat kan je sowieso meenemen.
    Ik heb over twee weken een gesprek met m'n fert.arts en ga het dan ook bespreken. Ga er niet vanuit dat ze wil meewerken aan het gebruik er van, maar ik hoop wel dat ze een bloedtest wil laten uitvoeren zodat ik iig kan zien hoe het gesteld is met m'n DHEA-waarde. Als die namelijk heel laag is, dan ga ik toch nog eens goed nadenken of ik m'n eventuele IVF-pogingen niet in Gent of DD ga doen ipv in NL.

14. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

TLC, ' jouw' DHEA heeft goed gewerkt!!! Ik had dezelfde besteld en ben van een waarde van 3,1 naar 12,7 gegaan!!! JOEPIE!!!! :D
    Wat hoop ik dat onze nieuwe poging hierdoor wel iets oplevert...

Miss Ginn: op de site van DD staat een artikel over DHEA en het effect hiervan. Staat volgens mij al op de homepage. Maar ik vraag me af of ze er in mee zal gaan, want hier zijn ze daar nog helemaal niet mee bezig. Maar je AMH laten meten zou ik sowieso doen. Reken er wel op dat het ongeveer 4 weken duurt voor je de uitslag krijgt. Je kan ook vragen of je DHEA geprikt mag worden (misschien wil de HA meewerken), maar ook dit duurt een paar weken. In DD duurt dit max een week (de dhea), dat zegt ook wel iets over hoe belangrijk ze het vinden.

Succes meid...

15. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Duurt die uitslag van dat DHEA ook zo lang? Damn!
    Ik heb over twee weken pas gesprek met arts en dan moeten ze nog prikken (als het mag) en dan nog een paar weken wachten op de uitslag. Tegen die tijd is m'n laatste IUI-poging misschien al geweest.

Ga nu toch twijfelen of ik het niet op eigen gelegenheid ga gebruiken. En dan nog wel die bloedtest laten doen, zodat ik later kan bepalen of ik door ga of zal stoppen.

Wat is het toch f**king irritant dat ieder land, ieder ziekenhuis en iedere arts hun eigen protocol hanteert!

16. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Ja dat artikel van de site van DD ga ik zeker meenemen.
    Mijn arts is een hele lieve vrouw en ik denk ook wel dat ze mee zou werken aan in ieder geval een bloedtest. Of ze DHEA voor gaat schrijven, weet ik niet. Nu eerst maar eens kijken of ik op korte termijn een afspraak met haar kan maken, en dan zien we wel verder.

Al hou ik er zeker wel rekening mee dat we overstappen naar DD en dat een volgende poging dus nog wel even op zich laat wachten.
    Ik begreep dat de wachtlijst bij dr. S. zo'n 5 maanden is? :$
    Maar bij de Duitse artsen toch niet? Want anders zou ik m'n schoonvader wel meenemen, die spreekt wel een aardig woordje Duits. En m'n schoonouders wonen een stuk dichterbij DD als wij (wij in Middelburg, zij in Eindhoven)

17. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ik heb op 3 oktober mijn dhea laten prikken hier in Ned en heb de uitslag nog steeds niet! Ik ben afgelopen vrijdag naar DD gereden en had vervolgens dinsdag middag de uitslag. Dhea wordt daar volgens mij op di-ochtend bepaald.

Ik had het laten prikken in mijn plaatselijk zkh, die hebben het op moeten sturen naar het Radboud, daar moesten ze weer wachten tot er een volle groep was om te testen, enz. Ik had er genoeg van en ben dus ' even' op en neer naar DD gereden.

Marskia, in Gent mag je Dhea gebruiken, maar ze meten het verder niet. Ik heb het toen zelf gevraagd, ze vonden het prima, maar daar hield het eigenlijk een beetje mee op. In DD hechten ze er veel meer waarde aan.

De wachtlijst voor Scholtes is idd lang, je komt nu in feb uit. Maar als je tussendoor belt, krijg je misschien wel een uitvallersplaats. Ik had eigenlijk pas 6 december de intake en na nog een keer bellen kon ik 6 sept terecht. Waar een telefoontje al niet goed voor is ;)

Bij de duitse artsen ben je idd sneller aan de beurt!

18. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu nog bezig met IUI en vermoedelijk volgt er hierna nog 1 poging. Kan ik dan wel al starten met die DHEA? Niet dat ik straks ineens 6 eitjes heb bij m'n IUI of in een natuurlijke (niet gemonitorde) cyclus.

Ga morgen iig een afspraak maken bij m'n huisarts om met hem eens te overleggen. Hij staat meestal redelijk open voor dit soort dingen, dus misschien kan hij me hierin adviseren (ik verwacht namelijk niet zoveel van het gesprek met m'n gyn).

19. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Misschien kan je met 25mg beginnen, net een klein tikje om de kwaliteit van je eitje te verbeteren. In DD raden ze 50mg aan, ik heb zelfs 75mg gekregen (had echt een lage waarde). TLC had ook 50mg (toch?) en die is er spontaan zwanger mee geraakt. Doe waar jij je goed bij voelt, wie weet helpt het meid!

20. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Ik ben inderdaad zelf begonnen met 50 mg per dag. Na 5 weken kreeg ik een vette huid en haaruitval. Toen ben ik geminderd naar 25 mg per dag. Uiteindelijk bleek dat genoeg!

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Je krijgt niet méér eitjes van DHEA, alleen de kwaliteit verbeterd. Bovendien duurt het zeker een aantal weken voordat het werkt.

@Kiekske: joepie! Mooi gestegen zeg!

@Missgin: jeetje, wat balen zeg.... Ik heb het 3x gehad. Een mooie positieve test en een paar dagen later was het weer voorbij. Achteraf denk ik dat het echt aan de kwaliteit van het embryo heeft gelegen.
    Ik had een afspraak gemaakt bij een duitse arts. De wachttijd is dan zo'n 3 maanden. Uiteindelijk kwamen op de dag zelf wel bij Dr. S. terecht.

Heel veel succes dames!

Deel Deze Pagina