Gisteren per mail een paar oefenochtenden vastgelegd met de juf op school, nu staat er in de mail: om half 9 worden de kinderen gebracht en om 8.45uur gaan alle ouders weer weg. Er staat niet bij dat ik de eerste keer wat langer mag blijven. Lijkt me wel normaal toch? Ik weet zeker dat ze wil dat ik de eerste keer nog even blijf, zal waarschijnlijk maar 10 minuten zijn, maar toch... Maar krijg hier het gevoel bij dat ik absoluut niet kan blijven. Ik vraag me nu toch af wat de gewoonte is. Anders mail ik de juf alvast dat ik wat langer wil blijven .
Hier was het afzetten aan de poort, bij de juf. Langer in de klas blijven lijkt me niet handig voor de juf, de andere kindjes en ook niet voor jouw kindje.
Hier mocht ik zo lang blijven als ik wilde, maar ik ging gewoon na tien minuutjes weg; dochter was heerlijk bezig, ik denk dat ik er alleen maar een probleem van zou hebben gemaakt als ik was gebleven. Dan zou het afscheid heel anders zijn bv omdat alle andere ouders al weg waren, daarnaast zou ze veel op mij letten waardoor ze misschien ook meer op mij leunt ipv het zelf te doen. En het schept een verwachting voor de volgende keren.
Hier is dat op zich ook niet gebruikelijk geloof ik. Maar dat is ook nooit in me opgekomen eigenlijk. Je hebt dat kwartiertje al en daarna gaan ze lekker mee met de rest. Als je kind érg van slag is ofzo, zal de juf wel aangeven of het handig dat je blijft of juist niet.
Vind het echt vreemd, een kind moet toch met een veilig gevoel starten op school. Die 10 minuten kunnen er dan ook wel af. Ik zie wel hoe het loopt die ochtend, als mn dochter wil dat ik nog even blijf dan doe ik dat gewoon, is het niet nodig dan ga ik weg. Ga haar niet achterlaten terwijl ze zich niet prettig voelt. Bedankt voor de reacties!
je hebt al 15 min om afscheid te nemen en te zien hoe het gaat door 10 min extra zit je al op een half uur bijna het kan zijn dat ze dan helemaal overstuur is omdat het afscheid te lang duurd? zo werkt het toch niet... meestal zetten kids zich over een kort afscheid sneller heen dan erom heen gedraai. misschien dat je het zelf lastig vind wat logisch is maar zo word het ritme alleen maar verstoord...
Hier is het advies bij kindjes die moeite hebben met het afscheid ook juist om het kort te houden. Dat werkt heel goed, anders bouwt die spanning juist op.
Ik denk dat dat meer een gevoel is wat bij jou zit waarom zou je er nu al vanuit gaan dat ze zich niet prettig voelt? Op eigenlijk alle scholen die ik ken gaat het zo en geen enkel kind heeft daar iets aan overgehouden. Het kan best zijn dat ze moeite heeft, dat weet je niet, maar er zijn ook kinderen die dat na 2 weken nog hebben, blijf je dan elke dag? Ik weet van mijn dochter was er ook een ouder die kwam met de mededeling dat zij elke daf in de klas blijft tot haar dochter zei dat ze weg mocht. Hebben ze op school ook even uitgelegd dat dat echt geen optie is. Op school is er een bepaald ritme en ook echt een rust op het moment dat de ouders weg zijn, het is dan voor alle kinderen heel onrustig al er nog een ouder blijft. Op onze school is er overigens een inloop van 10 minuten waarop je je kindje in de klas brengt, van 8.30-8.40. Kom je om 8.30 dan kun je dus 10 minuutjes blijven en een werkje doen met je kind. En kom je om 8.40 dan moet je gelijk weg. Zo zal het dan bij jullie ook zijn, je bent dan toch al een kwartier gebleven?
Ik vind 15 minuten al lang. En erg onrustig voor een klas vol kleuters. Hier gaat vijf voor half negen de bel, half negen de tweede bel en dan moet je kind in principe in de kring zitten en alle ouders weg. Even zwaaien op de gang mag wel, en in de praktijk is het vaak wel een paar minuten later voor de deur echt dichtgaat. Zelf ga ik sinds halverwege groep 1 al niet meer mee naar binnen, omdat ik het veel te onrustig vind, al die ouders in de klas, ik hoop dan dat meer ouders gewoon op de gang een kus geven, het is ook al eens door de directrice geopperd, omdat te gaan doen halverwege groep 1, maar tot nu toe ben ik 1 van de weinigen.
Bij ons op school is het ook gewoon wegbrengen, kort afscheid , kind de klas in en ouders naar huis/werk/etc. Kinderen uit groep 1 mogen door de ouders binnen gebracht worden tot aan de paasvakantie daarna word er getraind (vaak de ouders ) dat de kinderen zelfstandig naar binnen komen. Kinderen uit groep 2 mogen tot de herfstvakantie nog even door de ouders naar binnen gebracht worden. Kinderen die nieuw starten mogen gewoon door de ouders naar binnen gebracht worden, vaak wordt er even kennis gemaakt met de juf, mag ouder mee de klas in om te kijken waar zijn/haar stoel staat en wordt er uitgelegd dat het plaatje naast de naam van het kind overeenkomt met het plaatje op de stoel en het plaatje aan de kapstok. Dan wordt nog even uitgelegd waar de broodtrommel en het drinken mogen staan en waar de tas gelaten moet worden en dan is het daaahaaag mama/papa en starten ze de ochtend.
Hier is dat inderdaad eigenlijk echt niet de bedoeling, meestal werkt het ook averechts en houd je mogelijke drama's. Maar waarom ga je er van uit dat het moeizaam zal gaan, of dat ze zich niet fijn zal voelen? Was dat ook zo op de psz bijvoorbeeld? En waren er geen wenochtendjes vanuit de psz/het kdv? Hier mogen kinderen vanaf 3,5 om de maand een paar uurtjes meedraaien in de kleuterklas (hun eigen juf/meester van de opvang is er dan ook bij of als kinderen daar niet heen gaan een ouder). Hier is er 's ochtends bij de kleuters een kwartier inloop, waarbij ouders nog even een spelletje mogen doen met hun kind, boekje lezen of iets. Daarna gaan alle ouders weg (ook die van nieuwe kindjes), meestal mag het nieuwe kindje even bij juf op de bank zitten of iets en dan is het wel prima.
Hier ook. Kleine kindjes worden groot, naar school betekent echt een stukje loslaten, voor kind en voor ouder . Mijn oudste heb ik huilend op schoot bij de juf achtergelaten, de dag erna ging het al een stuk beter en daarna ging het prima. Is gewoon even wennen, ze krijgen er echt geen onveilig gevoel van. Dat krijgen ze juist wel als mama blijft, dan is er blijkbaar een reden om het eng te vinden
Hier inloop tussen 8.15 en 8.30. Om 8.30 wil juf beginnen en moeten ouders weg zijn. En ja ook nieuwe ouders. Zie ook echt geen toegevoegde waarde om dan nog 10 minuten te blijven eerlijk gezegd...
Hier gaat om 8.20 uur de eerste bel, gaan de deuren open, en 8.30 de tweede bel, dan is het de bedoeling dat de kinderen in de kring zitten en dat de ouders weggaan...dan mag je nog wel even zwaaien bij het raam maar liever niet 10 minuten lang. Denk dat jij het jullie zo onnodig moeilijker maakt Is ze niet eerder naar een opvang/kdv/psz geweest?