Hoe zit dat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Priscill, 24 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Priscill

Priscill Actief lid

7 aug 2007
    151
    0
    0
    Ik hoor en lees vrij veel over de veranderde beenderstructuur van het bekken na de zwangerschap.

Wat ik me afvraag is: Komt dat nou door de bevalling of door de zwangerschap zelf?

Groeten
    Priscilla

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Priscilla,

Ik weet niet of je echt de beenderstructuur of de stand van het bekken bedoelt. Over de beenderstructuur heb ik niets kunnen vinden, behalve dat als het poreuser wordt, het door het verminderen van het hormoon oestrogeen zou komen, maar ik weet dus niet of dat tijdens en na de zwangerschap gebeurt in het bekken.
    Over de stand van je bekken is dat wel duidleijk; In de zwangerschap verandert de stand van je bekken onder invloed van progesteron zodat het hoofdje erin kan en het maakt zich al klaar voor de bevalling. Dus wanneer de bevalling zich aandient is je lichaam er klaar voor. Doordat er dan een heel kindje doorheen komt, kan het wel zijn dat je bekken een optater krijgt, waardoor je lastig kunt herstellen van die bekkenpijn en klachten. Maar over de structuur van de botten zou ik het niet weten.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina