Er is een kleine kans dat ik zwanger ben maar ik kan pas volgende week testen. Ik zit 5 dagen na eisprong volgens FF. Nu heb ik vandaag van de longarts een stootkuur prednison 30 mg voor 10 dagen voorgeschreven gekregen omdat ik mijn astma niet onder controle krijg en behoorlijk benauwd blijf en flink moet hoesten. Hij heeft me gezegd dat het geen kwaad kan maar ik zou toch graag ervaringsverhalen willen lezen.
Je arts heeft gelijk. Het is geen probleem om prednison te gebruiken tijdens de zwangerschap. Ik gebruik het zelf ook. Ik heb een autoimmuunziekte en gebruik daarvoor normaal gesproken een hele batterij heftige medicijnen. Aangezien ik daar al ruim voor de zwangerschap mee moest stoppen was prednison het enige alternatief. Dat gebruik ik nu al sinds vier maanden voor ik zwanger raakte. Baby doet het hartstikke goed
Succes met je astma. Als je zwanger bent, zal je astma ook kalmeren! Ik heb best wel ernstig astma, en gebruik nu nog maar 1x pd 2 salbutamol en 1x pd de qvar. en dat is het. Grappig he. Let goed op- want je mag niet alle astmamedicatie meer hebben (!) als je zwanger bent! Ik help je duimen en beterschap!!
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben in ieder geval al moeten stoppen met de seretide en moet de ventolin nu vaker gebruiken en ik heb het idee dat ik al minder moet hoesten. Werkt die prednison zo snel? Ik heb trouwens in het verleden nooit last gehad van mijn luchtwegen. In de zwangerschappen (3) kreeg ik juist last van mijn luchtwegen en na de laatste zwangerschap heb ik in 2011 2 keer longontsteking gehad en omdat ik daarna heel lang bleef hoesten ben ik bij de longarts terecht gekomen. De histamineprovocatietest was bij mij positief en sindsdien heb ik allerlei soorten pufjes gekregen. Op de seretide leek ik het best te reageren tot december. Ondanks de griepprik had ik januari toch weer een longontsteking te pakken de antibiotica werkte niet en mijn slijm zit zo vast in de longen dat het ook niet lukt om een sputumtest te doen vandaar de prednison.
Ik kreeg het bij vorige zwangerschap ook omdat mijn astma verergerde. Verwacht het nu ook weer te gaan krijgen omdat ik gewoon te benauwd ben. Mijn zoontje heeft er in ieder geval voor zo ver ik nu kan zeggen niets aan overgehouden.