Diabetes test vraagje

Discussie in 'Gezondheid' gestart door BloemJK, 28 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb smorgens 4 crackers met boter, verse bieslook en jonge kaas gegeten. Ik lunch normaal gesproken niet, maar nu toch maar wel wat gegeten, bak pudding met vlak daarna mijn geliefde koffie, daar 1,5 uur na geprikt, was een prima waarde. Ook na de avond maaltijd had ik een nette waarde. (Aardappel/prei/gehakt/kerrie schotel uit de oven) rond vijf uur smiddags, een paar uur voor het eten een paar koekjes gegeten (Café Noir koekjes)
    En savonds bij de koffie nog een pakje Mini fruitella opgeknauwd :D

Vanmorgen was mijn nuchtere waarde 4,5. Ik ga zo ontbijten :)

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Prima waardes heb je dan. Fijn!!

3. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb voor mezelf besloten dat ik het door de zwangerschap heen gewoon regelmatig ga controleren. Voelt voor mij ook prettig om te weten of het goed zit. En nu ik het testen gewend ben vind ik de belasting ook niet zo erg. Kost weinig moeite om de testen uit te voeren en ik zag op tegen die prikjes, maar doordat ik het naaldje kan instellen voel ik het nauwelijks.
    Vanavond na het eten een kwartiertje later getest doordat ik mijn zoon naar bed aan het brengen was, en toen had ik een waarde van 5,5 :)
    Ik zit 1,5 uur na de maaltijd gemiddeld op de 6,3 (dus buiten die 5,5 eigenlijk altijd op 6,2 - 6,3 - 6,4)
    Dus tot nu toe netjes :)

4. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ja prima waardes. Hier komt het ook wel eens voor dat ik iets eerder of later prik. Sommige dingen gaan dan even voor.

5. Birdies

Birdies Actief lid

18 jul 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    je waarden zien er inderdaad keurig uit, fijn hoor! :)
    Ik zou inderdaad gewoon af en toe blijven checken, bijv 2 dagen per week een curve prikken.

Volgens de internist kan de storing in de bloedsuikers hardnekkiger worden hoe verder je in de zwangerschap komt. Op die manier kun je het dan mooi in de gaten houden.

Ik heb ook als streefwaarden gekregen onder de 7 na 1,5 uur en nuchter onder de 6.

6. Patatje

Patatje Bekend lid

1 jan 2011
    768
    0
    16
    Werken met kinderen van 0 tot 4 jaar, in de kinder
    Hallo!

Ik breek even in 😊. Weet sinds vorige week dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ben nu 32 weken zwanger. Mijn waarde na glucose drankje was 8,2 en mocht max. 7,8 zijn. Nu ik bezig ben met prikken merk ik dat ik nagenoeg altijd onder de 6 zit een uur na maaltijd of tussendoortje. Alleen na het ontbijt piek ik. Meestal niet boven de 7,8, gister een keer 8. Heb vanochtend gemerkt dat ik mijn ontbijt beter kan spreiden over de ochtend, dan blijf ik onder de 6 zelfs. Internist verwacht dat ik nav deze waardes niet aan de insuline hoef.
    Hoe erg is het als ik af en toe eens een koekje of stukje chocola eet? Ook daarna zijn mijn waarde onder de 6. Dan loop ik niet te bunkeren hoor, maar heb ik het echt over een stukje of 2 simpele koekjes.

Morgen een groeiecho en zie ik de Gyn voor het eerst na de diagnose. Ben benieuwd wat de risico's zijn 😳. En hoe groot de baby is. 4 weken geleden was ze iets boven gemiddeld, 1200 gram met 28 weken, maar naar aanleiding daarvan ben ik niet onderzocht op suiker.

Ik hoor graag hoe jullie over lekkernijtjes denken en wat jullie ervaringen daarmee zijn 😊.
    O ja, en hebben jullie nog tips voor mij om morgen aan de Gyn te vragen mbt de diabetes? Dank jullie 🙏🏽.

Groetjes Patatje

7. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb sinds een paar weken zwangerschapsdiabetes en ik eet ook weleens een koekje of een heel klein stukje chocolade. Bij mij gaat het prima qua waardes. Ze schieten pas uit van de lastiger koolhydraten lijkt het wel, dus bijv van een pistoletje of iets met aardappelen. Niet van de snelle suikers. Bij de AH heb je echt heel erg pure chocola van Delicata en daar zit maar 1.5 kh in per blokje, mjam mjam. Wat ik ook weleens eet is een Bossche bol (pas wel op welke, in die van de Ah zitten meteen 32 kh, in die van Dirk vd Broek minder).

Volgens mij reageert ieder lijf weer anders, ik zit qua ontbijt juist bijna altijd wel goed en had iedere keer na de avondmaaltijd uitschieters. Nu nog steeds want ik ben met insuline begonnen maar we zijn nog aan het ophogen.

Voor zover ik weet moet je vragen over de diabetes stellen aan de internist, niet aan de gyn. Ik heb wel gevraagd of ze naar mijn placenta wilden kijken met de echo omdat ik steeds bang ben dat er daarmee iets gebeurt.

8. Patatje

Patatje Bekend lid

1 jan 2011
    768
    0
    16
    Bedankt voor je reactie Spikkeltje! De internist deed heel luchtig, had meer het idee dat ze bezorgd was over de toekomst. Moet ieder jaar gescreend worden op suiker na de bevalling. Over de baby zei ze eigenlijk niks...
    Ben wel benieuwd hoe streng de Gyn de baby wil gaan controleren en of er extra controles op zwangerschapsvergiftiging gedaan gaan worden. Begreep van de diabetes verpleegkundige nl dat dat nu een extra risico kan zijn 😳.
    Vanmiddag had ik een wit broodje op en reageerde daar idd hoger op dan gewoon bruin brood, maar nog binnen de norm. Bedankt voor de chocolade tips 😋. Weet jij hoe het zit met die minimoorkopjes uit de vriezer van de AH?
    Ik vind al die complicaties maar niks... Heb al een risicovolle zwangerschap en dan nu dit weer 🙈. Nu in ieder geval op naar morgen! Meisje is lekker beweeglijk 😊.

9. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik kreeg ook het advies om je niet gek te maken met allerlei enge verhalen op internet, toen ik na een hoge suikerwaarde aan de internist vroeg of ik m'n kind nu niet had blootgesteld aan enorme risico's zei ze: "Je hebt 'm 10 gram dikker gemaakt." Dat stelde me echt enorm gerust. Ik heb dan weer niets gehoord over extra controles op zwangerschapsvergiftiging, is dat dat met die bloeddruk meten enzo? Want dan doen ze sowieso iedere keer, bij mij althans wel. Ik krijg ook iedere vier weken een groeiecho.

Ik weet niet hoe het zit met de minimoorkopjes maar aangezien een grote moorkop bij veel merken binnen de normen valt, zal het wel okee zijn. Edit: heb even online gekeken, het is 200 gram en daar zitten dan 60 kh in totaal in. 12 soesjes dus 5 kh per soesje. Ik mag van de diëtiste 15 kh met een tussendoortje dus dat zouden drie soesjes zijn! Bedankt voor de tip!

Je moet denk ik wel uitproberen waar je op reageert, ik had laatst 10 truffelkruidnootjes op (op de eerste dag dat ik insuline gespoten had dus ik dacht dat het wel kon) en had meteen een bss van 9.4 :$ Schrok me helemaal lens.
    Bij wie bestel jij je teststripjes? Ik via Mediq en die hebben een soort (gratis) boekje waarin staat welk voedsel hoeveel kh bevat. Het aantal calorieën staat er ook bij. Ik wist niet dat ze zo'n boekje hadden, maar de telefonist begon erover. Het is echt een handig ding, dus wie weet ook iets voor jou?

10. Patatje

Patatje Bekend lid

1 jan 2011
    768
    0
    16
    Hoi Spikkeltje,

Bedankt voor je reactie!
    Vandaag bij de Gyn geweest en bij was niet echt onder de indruk van mijn waardes. Hij vind het meer vals alarm. Verder was de groeiecho in orde, ons meisje groeit gemiddeld en haar beentje is zelfs iets onder gemiddeld. Dus nog geen enkel effect van de 'diabetes' te zien.
    Ik merk dat ik niet zo zeer op bepaalde voeding reageer, maar dat ik meer piek in de ochtend. Maar goed die piek komt dan nog niet boven de max uit. Vandaag gespreid en regelmatig gegeten verdeeld over de ochtend en dat ging prima. Heb de diabetesverolwegkundige ook nog gesproken vanochtend en zij was ook tevreden met mijn waaardes. Ik mag echt wel wat snoepen, gewoon van genieten zei ze 😊. Maar wel pas een uur na maaltijd ofzo. Ben wel gerust gesteld na jouw bericht en de woorden vanuit het ziekenhuis vandaag.
    Bedankt!

Oh ik bestel trouwens via Bosman en een calorielijstje heb ik van de dietist op mijn tel staan.

Deel Deze Pagina