Diabetes - tips & tricks

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 26 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hmm bij glucose intolerantie herstelt je lichaam niet snel genoeg na het vrijkomen of innemen van suikers, je bloedsuikerspiegel is langer hoog. Normaliter als je iets eet gaat je bloedsuikerspiegel omhoog maar na een uur of 2 is dit weer genormaliseerd.
    Bij glucose intolerantie duurt dit langer.

De oorzaak is echter meestal wel insuline resistentie, wat betekend dat je nog wel goed insuline aanmaakt, maar je lichaam daar niet goed meer op reageert. In het begin duurt het dus alleen langer om te herstellen tot normaal en na verloop van tijd lukt dat helemaal niet meer.

Glucose intolerantie is bijna altijd een voorloper van diabetes type 2.

Wat wij dan vaak zien is bijvoorbeeld nuchtere suikers van 6.7 oid.
    In de nacht komen er suikers vrij in je lichaam om je de nacht door te krijgen, we eten dan langere tijd niet. Je ziet dan dus een hogere nuchtere suiker omdat je lichaam die suikers minder goed kan verwerken. Dat is eerst dus glucose intolerantie, op termijn heb je diabetes type 2.

2 x nuchter boven de 7 betekend diabetes type 2. Daarnaast prikken we een waarde die iets zegt over de lange termijn. Iemand kan zomaar 9.8 smorgens hebben maar na het innemen van de medicatie en door gezond te leven overdag goed zitten. Die lange termijn waarde is daar dus heel handig voor en aan de hand van die waarde passen we ook medicatie aan.

Kan je hier wijs uit worden?

Yasyas vindt dit leuk.
  2. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    39
    51
    18
    Vrouw
    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben zelf doktersassistente dus weet wel het een en ander, maar kon bovenstaande moeilijk uitleggen aan mijn zoon, die hierover aan het leren was.

Dus in principe kan je dus insulineresistentie hebben met gewoon nog goede glucose waardes? Pas als dat niet meer goed gaat heb je dus glucose intolerantie? Wat een voorloper kan zijn voor diabetes.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Nee, andersom :)

I.p. heb je bij beide afwijkende waarden. Maar bij glucose intolerantie kan je tussendoor wel weer netjes uitkomen op normale waarden, alleen duurt dit langer dan bij een gezond lijf. Dit is vaak door aanpassing van voeding en meer beweging etc ook nog goed weer te corrigeren.

Uiteindelijk ontwikkel je vaak diabetes type 2.

Insuline resistentie betekent niet anders dan dat je niet goed meer reageert op je eigen insuline; je bent er resistent voor geworden. Metformine bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je weer beter gaat reageren op de insuline die je lijf aanmaakt.

Vaak bij glucose intolerantie is er al insuline resistentie. Maar omdat de glucosewaarden nog niet zo zijn dat je het diabetes noemt, noem je het dan glucose intolerantie.

4. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    39
    51
    18
    Vrouw
    Aah zo. Nu snap ik het beter. Dank je wel voor je uitleg.

5. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik heb ook diabetes, nu bijna 3 jaar. Toen ik het net wist heb ik mijn eetpatroon aangepast. Sporten deed ik al voldoende. Alleen deden tabletten nauwelijks wat bij mij. Dus uiteindelijk ozempic gaan spuiten en alle tabletten meer en meer afgebouwd. In de tussentijd hond aangeschaft voor de nodige beweging. Ik ben zo'n 30 kg afgevallen. Ondanks dat ik nu een gezond gewicht en goede bmi heb gebeurt er met mijn glucose en hba1c weinig. Ik heb wel een glucosemeter, maar dat komt omdat ik die vanuit het werk had, prik niet zo heel vaak. Als ik het gevoel heb dat het niet goed is soms. In mijn vorige baan was ik poh, dus weet er ook veel vanaf.

Deel Deze Pagina