Ik ben hier dus niet immuun voor, tenminste, in mijn vorige zwangerschappen niet. Nu hebben we afgelopen weekend met mijn schoonouders ge-gourmet, heerlijk! Echter halverwege (toen ik alle paprika opgegeten had) ging mijn schoonmoeder paprika bij snijden. Heel lief natuurlijk maar zij heeft dit gedaan met een mes waar ze al het rauwe vlees mee gesneden heeft. Toen ik vroeg of ze datzelfde mes ook gebruikt had na het vlees snijden voor de paprika die ik al op gegeten had. Ja dus. Moet ik mij nu echt zorgen gaan maken? Ik houd ik mijn achterhoofd maar dat ikv anaf mijn 2 jaar al rauwe balletjes gehakt eet, tartaar, biefstuk, filet e.d. en ik nog nooit de infectie opgelopen heb, maar toch maak ik mij veel zorgen nu! Kan iemand mij geruststellen?
Als je vroeger al rauw vlees hebt gehad is de kans groot dat je toch imuun bent. Heb je vroeger wel een keer wormen gehad? Zo ja, dan is de kans dat je toch imuun bent nog groter... Heb je je imuniteit laten testen dan?
Dat wil niks zeggen hoor! Ik eet heel mijn leven al rauw vlees, ben er gek op. Jaren in een slagerij gewerkt. Maar ik ben niet immuun.....
Ik ben in alle 3 mijn zwangerschappen hierop getest: 6 jaar geleden, 5 jaar geleden en 3 jaar geleden. Ik ben dol op filet en balletjes voor in de soep (standaard ieder weekend kippesoep waarbij ik dus hunker naar aan balletje, maar uiteraard niet doe). Vroeger inderdaad wormen gehad.
Bij 24 weken wordt weer een algehele bloedtest uitgevoerd, dus dan wordt cmv, toxoplasmose en weet ik veel wat nog meer geprikt. Ik weet niet of ze het zomaar tussendoor doen, ik weet ook niet of het nu al in het bloed aan te tonen is want het is afgelopen weekend gebeurd.
TS: ik denk, zoals je zelf zegt, dat de kans op toxoplasmose in dit geval uiterst gering is. Je bent bovendien nog niet zo ver in de zwangerschap en dan is de kans op overdracht aan je kindje zo'n 25-30%, zelfs als je zelf besmet zou raken. Ik ben zelf ook niet immuun, was vroeger dol op de zandbak, we hebben altijd (buiten)katten gehad en heb als kind regelmatig wormpjes gehad. Zegt dus inderdaad helemaal niets. Heb ook 2 jaar in ZH en HA praktijk gewerkt en nooit CMV opgelopen en dat komt veel vaker voor. Hoop dat dit je wat gerust stelt?
Ik zou me er toch niet teveel zorgen om maken hoor, je hebt geen kilo gehakt rauw opgegeten en je maagzuur valt ook wel aan als er iets in komt wat er niet hoort.
Dat stelt me al gerust. Het is dus zo dat als ik het al opgelopen heb dat de kans dat het overgedragen wordt op de baby tussen de 25-30% is? De kans om het op te lopen is dus minimaal en de kans dat het doorgegeven wordt is ook klein?
ik denk ook dat de kans gering is, maar zou wel net als jij reageren. Mijn schoonouders zijn mensen die het niet zo nauw nemen met etenswaren en geven mij rustig slagroom ed die over de datum zijn...ik ben normaal geen datum freak...itt zelfs, maar zwanger ben ik wel wat voor zichtiger en zeker met rauw vlees en slagroom e.d. Wat kunnen mensen toch dom zijn he??
Toxoplasmose is een eencellige parasiet die vaak bij dieren voorkomt en in aarde waar je wormen van kan oplopen, bijv van in de zandbak spelen etc
Ik kan me dus ook echt niet voorstellen dat je groenten gaat snijden met hezelfde mes die je net gebruikt hebt voor het rauwe vlees.... Ik zou het aangeven bij je VK, meer kan je er nu toch niet meer aan doen. Maar ik kan me voorstellen dat je daar wel goed van geschrokken bent!