Van de week kregen we eindelijk (na maandenlang testen), een diagnose voor onze zoon: ADHD. We zijn ons nu aan het inlezen, maar ik wil graag van andere moeders horen. Wat hebben jullie gedaan de diagnose? Ritalin? Therapie? Wat staat ons allemaal te wachten?
Ik zou hier hulp bij zoeken. Is zo verschillend per kind. Een is zo blij met medicatie. De ander kan het af met therapie. Soms een combi. Medicatie moet ook goed worden afgestemd. Niet alle huisartsen doen dit even zorgvuldig. Kijk ook hoe je er zelf over denkt. Stichting balans heeft een hoop info op de site.
Ik neem aan dat je bij een buro loopt waar je begeleiding van krijgt. Wij in ieder geval toen wel. Onze zoon heeft met 6 jaar de diagnose eindelijke gekregen. Hij was vanaf 3,5 jaar al onder behandeling, maar eigenlijk nog te jong om een diagnose te krijgen. Wij hebben die tijd benut door intensieve ouderbegeleiding te krijgen en hebben hem ook een jaar lang laten begeleiden door een kinderpsycholoog. Toen de diagnose eindelijk officieel was hadden wij er, voor ons gevoel, alles aan gedaan. Wij zijn het traject gestart met de gedachte dat medicatie echt de laatste stap zou zijn, en niet de 1e. Helaas is in heel veel gevallen medicatie de 1e stap na de diagnose en dat wilden wij niet. Wij zijn gestart met Equasym. Ritalin wilden we niet omdat dat vaak snel werkt en ook weer snel uitgewerkt is. Dit middel moet je dus heel consequent geven en liever niet een keertje wat later. Bij een schoolgaand kind moet je de leerkracht dan de verantwoordelijkheid hiervoor geven en dat werkt niet altijd even goed. Ook kan het voor een kind belastend zijn dat de hele klas ziet/merkt dat er medicatie geslikt wordt. Equasym neem het kind een half uur voor schooltijd in. Het gaat dan na anderhalf uur werken en is weer uitgewerkt rond de tijd dat de school uit gaat. Natuurlijk werkt dat niet bij alle kinderen, want na schooltijd moet je als ouders dan wel de mogelijkheid hebben om het 1 en ander op te vangen zonder medicatie. Bij ons zoontje werkt het super. Hij kan zich prima concentreren tijdens de les en is na schooltijd gewoon heerlijk bezig met van alles en nog wat. Hij heeft geen bijwerkingen, zoals slapeloosheid of vermindering van de eetlust. Ik zou echt proberen om een goed adres te vinden die je begeleid in deze dingen. Het is natuurlijk niet zomaar iets. Succes met alles!
Mijn zoon heeft de diagnose ook nu sinds een dikke maand. Hij is een gevalletje apart want op school merken ze niets aan hem. Een bijzonder gemotiveerd en vooral geconcentreerd kind wat daarna erg slim is en veel plus opdracht krijgt. Eenmaal thuis ontploft hij. Hij is boos en gefrustreerd en weet van gekheid niet meer wat hij moet doen. Geen ruimte om na te denken blijkt dus achteraf. Hij is getest en bleek een iq van 120 te hebben waarmee hij prima kan compenseren op school. We zijn nu 2 weken geleden gestart met concerta. Hij vind het zelf heel fijn en wij merken dat hij rustiger is en ruimte heeft om over zijn beslissingen na te denken. Deze pillen werken 12 uur lang en zijn daardoor wel een constante factor voor hem. We hebben de beslissing genomen na vele gesprekken van mijn man met een collega die zowel ritalin als concerta gebruikt heeft. Ook mijn zoon mocht zelf nog vertellen wat hem prettig leek. Wat we nu wel merken is dat zijn lezen op school ( wat wel achter liep ) nu ineens als een trein gaat. Hij leest in 2 weken tijd nu thuis 2 geronimo stilton boeken uit en heeft er lol in.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik las pas dat er in Eindhoven een instelling is die op basis van voeding aanpassingen ADHD klachten verminderen. Dan hoeft het kind geen medicijnen. Het wordt bij een officiƫle indicatie ook (gedeeltelijk) vergoed door de verzekering. Ik zal even zoeken welk bedrijf dat is.
Gevonden!! Het is het RED-dieet. Zit inmiddels ook een locatie in nijmegen, Barneveld en Rotterdam. Zoek maar eens op ADHD en voeding.
De volgende stap is erg afhankelijk van je kind, de situatie en de hulpvraag. Waar loopt hij tegenaan? Wat wil hij zelf? Wat is aan hem om op te lossen en wat is misschien eerder een probleem van een familielid of leerkracht? Aan de hand hiervan kun je denk ik een inschatting maken van wat jullie nodig hebben. Medicatie zou ik inderdaad als laatste station zien. Veel succes en vergeet vooral niet dat je zoon precies goed is zoals hij is!
ik weet niet waar je woont... maar wij hebben onze zoon onder behandeling gesteld bij focus in rotterdam (voorheen adhd behandelcentrum) zijn er met plezier naar toe gereden vanuit almere waar hij pas in april terecht had gekund. wij hadden tot onze verassing heel snel een diagnose. begin december voor het eerst gesprekken gehad en half januari diagnose en medicatie. ja wij hebben dus wel voor medicatie gekozen. de arts van focus vertelde ons dat er op dit moment in nl 4 meds zijn die worden voorgeschreven en dat ritalin eigenlijk niet meer word voorgeschreven aan kinderen. de andere zijn concerta en equasym. en nog een maar die naam ben ik kwijt... hij legde ons uit dat degene waar ik de naam van vergeten ben 50% snel en 50% lang werkende stof heeft. wat inhoud dat het rond 1 uur smiddags uit is gewerkt. equasym werkt tot ongeveer 6 uur s avond. concerta tot negen uur en ritalin werkt snel maar raakt ook snel uitgewerkt wat dus betekend dat je dan drie a vier keer per dag een dosis nodig hebt maar dat je dus ook zo vaak tegen het uitwerken aanloopt, dit noemen ze rebound. helaas is ritalin wel het enigste middel wat vergoed word door de verzekering. nu betaal ik graag 18 euro per maand voor het welzijn van mn zoon maar goed. volgens onze arts slikt 95% van de kinderen die bij hun onder behandeling zijn medicatie. zij schrijven eigenlijk geen ritalin meer voor aan kinderen of het moet echt het laatste red middel zijn. onze zoon heeft 1 maand op 10 mg en daarna op 20mg hij slikt trouwens de equasym. zijn schoolresultaten zijn zooo veel verbeterd. hij zit lekkerder in zijn vel en is minder chaotisch. hij kan al goed omgaan met zijn rebounds. gaat dan vaak douchen, joggen op de wii fit of dansen op zn dvdtje van just dance. hebben ze geen vervolg bij het centrum waar de diagnose is gesteld? bij focus kan iedereen terecht en wij hebben echt super ervaringen met hun. het gaat nu zo goed met onze zoon dat we eind augustus pas terug hoeven. maar voor vragen zijn ze altijd te bereiken. als je vragen hebt, pb mag ook altijd.