Van 30 follikels naar 2 bevruchtingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Inge1984, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    Hoi meiden,

Omdat het maar steeds door mijn hoofd blijft spoken en het evaluatiegesprek pas over 5 weken is... Misschien hebben jullie hier ook wel ervaring mee.

Afgelopen vrijdag heb ik de punctie gehad waarbij er zo'n 30 follikels zijn aangeprikt. Hiervan waren er op de laatste follikelmeting (woensdag) een stuk of 10 van 19mm en de rest was 15mm of hoger. Uiteindelijk zijn er slechts 8 eicellen aangetroffen. Om eerlijk te zijn vonden mijn man en ik dat al vrij teleurstellend. Maar goed, toch wel een mooi aantal.

Nou bleek er maandag bij de tp dat er van de 8 maar 4 rijp waren. En daarvan zijn er 2 bevrucht. Gelukkig is er dus wel bevruchting en een tp geweest. Maar wij blijven ons afvragen hoe dit nu mogelijk is. En zou dit het onderliggende probleem zijn waardoor het tot nu toe niet gelukt is?

Het maakt mij in iedergeval super onzeker. En ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt.

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Snap de teleurstelling enorm!

30 is alleen veel te veel, je bent waarschijnlijk veel te hoog gestimuleerd. Omdat het er zoveel zijn verloopt de groei zo ongelijk en rijpen ze slecht door. De helft, 15, zorgt voor veel meer kwaliteit en eenheid waardoor je meer kunt bevruchten en meer embryo's over kunt houden.

Ook wel een beetje vreemd dat je niet hebt moeten cancellen tijdens de poging.

3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    Dank je wel voor je reactie.

Over cancellen hebben ze het nooit gehad. Wel hebben ze van te voren erg getwijfeld over de dosis. Ik reageer nogal slecht op de medicijnen, dat is bij mij ook de reden geweest vervroegd over te stappen op ivf. Het is bij mij namelijk alles of niets. Bij OI spoot ik rustig drie weken 150eh en gebeurde er niets. Nu heb ik 225eh gespoten met dit resultaat. Na de eerste echo hebben ze me nog iets teruggeschroefd naar 200eh, maar dat heeft dus niet zoveel meer geholpen.

Mocht het op een tweede poging aankomen zal ik zeker gaan bespreken hoe we het een beetje binnen beperken kunnen houden.

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wat heb je gespoten? Welke remmer? Kort of lang protocol?
    Er is zoveel aan te schaven dat dit niet nog een keer hoeft te gebeuren hoor.

Sterkte voor nu, hoop vooral voor je dat je nu zwanger mag zijn.

5. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Kan me je onzekerheid voorstellen Inge! Het is alleen vaak wel heel heel erg persoonlijk hoe goed je reageert op medicatie.

Bij mijn zkh zeggen ze wel eens dat ze liever gaan voor minder van goede kwaliteit, dan voor veel van lagere kwaliteit. Maar dat gaat niet altijd op, want ik had er nu weinig en ook van prutkwaliteit :(

Bij ivf1 groeiden er 17 follikels, waarvan 10 grote (ik denk dat die groter waren dan 2cm). Daar zaten 8 rijpe eitjes in. Dat werden 8 emmy's. Het invriezen ging niet bij alle cryo's goed en ook bij het ontdooien verloren we er 1. Uiteindelijk 3x een tp gehad bij ivf1.

Bij ivf2 groeiden er 12 follikels, waarvan iets van 8 grote. Daar zaten 3 rijpe eitjes in (alledrie bevrucht), 1 rijpte een dag later maar deelde niet goed door. 1 cryo verloren bij dooi. Dus in totaal 2 tp's van ivf2.

En nu bij ivf3 iets van 9 follikels waarvan 5 grote. De dag na de punctie hoorden we al dat er 1 niet rijp was. Bij de andere 2 'kroop het zaad er nog niet tegenaan'. De dag erna had die ene die nog niet rijp was het ook niet gered. En zouden die andere 2 toch niet rijp zijn geweest?

Vreemd. Zo vreemd.

Dus tja. Al met al kan ik wel beamen dat het een slagveld is...

Ik stimuleerde met 225 tot 300eh gonal-f per dag en remde met Orgalutren. Ik volg telkens het korte protocol.

6. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Zie mijn onderschrift. Ook bij mij blijft er zeer weinig over.
    Er lopen nog wat onderzoeken.

Maar sowieso ga ik bij ivf 3 menopur gebruiken ipv gonal-f. Ik heb voldoende eicellen, voldoende bevruchtingen, maar de kwaliteit is zeer magertjes. Ze stoppen op dag 2 of 3 met delen. :-/

7. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Kun je uitleggen waarom je dan overstapt op menopur Patricia? Weet je hoe dat zit? Ik heb dat nog nooit gespoten...?

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Het donorzaad is goed. Dat zie je aan het aantal bevruchtingen. Buikhuisje wordt nog nagekeken maar is waarschijnlijk ook goed.

Dus dan ligt het aan de eitjes. Menopur kan de eicelkwaliteit verbeteren. En hopelijk leidt het tot meer goede embryo's. Want elke keer maar 2 is toch wel slecht/magertjes.
    Wel gehoord dat het aantal misschien lager kan zijn. Maar weet niet of dat bij iedereen zo is.

Ik vond ook apart dat bij jou geen ander medicatie protocol was @ mlady. Zou dat toch ook eens voorstellen.

9. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Doe wel rustig aan na een punctie van zoveel follikels!
    Ik heb met 30 follikels enorme overstimulatie gehad waardoor tp niet door mocht gaan.
    Wel een beetjr hetzelfde verhaal overigens, 30+ follikels, maar 4 goede bevruchtingen. Alle 4 waren ze ingevroren door de overstimulatie. 1e cryo werd slechter na t ontdooien maar toch teruggeplaatst -> niet zwanger. 2e en 3e vielen helemaal af na het ontdooien helaas dus hadden nog maar 1 kans. Laatste cryo werd 5 dagen na ontdooien teruggeplaatst, hele mooie blasto. Dat is ons zoontje van 3 :)

Ik reageerde overigens zo op 150 EH gonal-f, dus als we ooit de stap naar ivf weer durven maken moet ik ook overschakelen op menopur staat in mijn dossier. Waarom precies weet ik niet, geloof dat menopur iets naturlijker is? Ik zou dan wel op een lagere dosering beginnen.

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het kan zo ontzettend veel oorzaken hebben. Helaas is het gewoon maar wat gokken. Mijn donor had meer dan 30 follikels, 15 eicellen, 13 rijp en daarvan 12 bevrucht. Dus het hoeft niet slecht te zijn bij zoveel follikels...

Ik zelf heb vanwege mijn slechte kwaliteit eicellen wel eens maar liefst 11 eicellen gehad en vervolgens maar 1 bevruchting.

Misschien waren die van 15 mm nog wel te klein?
    Misschien heb jij eigenlijk icsi nodig?
    Misschien heb jij een ander hormoon nodig...
    Je kunt nu helaas nog niet zeggen wat DE oplossing is.

Succes!

11. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Menopur is idd obv natuurlijke hormonen van vrouwen in de overgang. Dus de naam komt van menopauze + pu(u)r

12. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Ik heb inmiddels mijn evaluatiegesprek ook gehad en moet van gonal/orgalutran over op menopur/decapeptyl. Maximale dosering, omdat ze bij mij niet geloven in kans op overstimulatie...

Ben benieuwd hoe jouw gesprek straks gaat, @Inge1984! Wanneer heb je 'm precies? En in welk ziekenhuis ben je onder behandeling?

13. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    We hebben het gesprek 12 mei. We zijn onder behandeling in het Sint Franciscus in Rotterdam, ze werken samen met het Erasmus. Ben wel heel benieuwd wat er uit het gesprek gaat komen.

Inmiddels weten we dat deze poging niet is gelukt. Maar we hebben nog een cryo waar we nu onze hoop op gaan vestigen. Hiervoor moeten we nog wel even geduld hebben omdat het lab in juni gesloten is. De terugplaatsing is dus op z'n vroegst in juli pas.

Hopelijk gaat de wisseling van medicijnen er bij jou voor zorgen dat er meer of in iedergeval betere kwaliteit eitjes gaan komen.

Deel Deze Pagina