Hoi meiden, Ik ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn met beide medicijnen. Ik krijg vanwege mijn lage progesteron Utrogestan na mijn eisprong. Gebruik ze nu voor de derde maand. De gyn zei tegen me dat er vrij weinig bijwerkingen zijn, maar ik verneem ze toch echt duidelijk. Pijnlijke borsten en menstruatie krampen (dit is niet echt een probleem, ik neem ik voor lief) maar ook duizeligheid, en vooral echt vreselijke vermoeidheid en ben super emotioneel. Hier heb ik toch echt wel veel last van en is voor mijzelf niet leuk, maar ook voor vriendlief en zoonlief niet natuurlijk.. want ben nou niet bepaald de leukste thuis op zulke momenten Om dan nog niet te spreken over mijn vreselijke huilbuien. Word er echt niet goed van. Ik lees zo nu en dan dat er ook wel eens Pregnyl voorgeschreven wordt als vervanger van de Utro. En dat het prikken wel intensiever is, maar wel minder bijwerkingen heeft. Ik ben op dit gebied echt een leek. Hoe hebben jullie dat ervaren? Voel je je met Pregnyl prettiger? Of juist niet? Hoevaak moet je Pregnyl spuiten in je luteale fase? Is het de moeite waard om dit de gyn eens voor te leggen? Bedankt alvast! Liefs
Ik mocht kiezen. Koos direct voor Pregnyl want ik heb geen angst voor naalden o.i.d. en dat geklieder met vaginale bollen zag ik niet zo zitten. 2 rondes Menopur en pregnyl gecombineerd met 3x Pregnyl 1500. Geen resultaat. Tweede keer zelfs als gaan bloeden vanaf 4 dpo. Waardeloos. Op eigen initiatief overgestapt op utro (2x200 mg per dag tot 8 weken). Direct de eerste ronde dat ik het probeerde zwanger geworden. Ik heb het op eigen initiatief doorgebruikt tot 12 weken (wel afgebouwd). Voor mij is de utro dus wel een wondermiddel! Ik kan je niet zeggen dat het een beter is. Maar feit blijft wel dat het verschillende hormonen zijn. Ze mogen dan misschien voor dezelfde doelen worden ingezet, maar de werking is toch echt anders naar mijn mening.
Oh en Pregnyl.. ik had er geen bijwerkingen van. Moest op dag 3, 6 of 9 dus bijspuiten (1500IE) maar mocht er wel een beetje mee spelen. Andere ronde dus op dag 2, 4 en 6 gedaan. Dat maakte niet zoveel uit. Sommigen krijgen ook gewoon 1x 5000 nog ter ondersteuning. Prikken stelt niet zo veel voor dus. Gaat echt prima. De utro, kreeg er ook niet echt heel veel bijwerkingen van. Eerste dagen wel een beetje wat dizzyness en kribbigheid, maar verder goed te doen. De kribbigheid hield ik wel een beetje en dat heb ik nu nog af en toe. Maargoed. Gelukkig heb ik iemand die me met beide benen op de grond zet en dan gewoon heel lief reageert als ik niet zo lief ben en dat helpt wel
Thnx Nina voor je uitleg. Het verschilt dus echt per persoon en zijn dus echt verschillende hormonen.. Het is dus maar net wat het 'beste' bij je past.. Gelukkig heb ik ook zo'n lieve vent. Blijft altijd rustig en kalm als ik loop te mopperen. Ik geef wel eens een flinke snauw en dan denk ik meteen "mijn hemel, wat ben ik een kreng!" Inderdaad heel fijn zo'n man, heb ik ook echt wel nodig. Als ik een partner zou hebben die míj dan weer flink de wind van voren geeft wordt het alleen maar erger. Neemt niet weg dat ik het wel erg vervelend vind dat ik soms zo'n secreet ben
Oh herkenbaar. Ik ben soms echt onredelijk en zeer snauwerig. Maar toch klaagt ie niet en steunt ie me (ook altijd gedaan tijdens de behandelingen). Soms voel ik me wel een beetje schuldig, zeker als ik zie wanneer hij bijv. enorm moe is na een lange dag / week werken en ik nog zeur over dat er écht vandaag gestofzuigd moet worden en ik tóch graag nog even dit of dat wil doen. Gelukkig weet hij (en ik ook) dat ik er soms niet altijd wat aan kan doen. Die hormonen hè, maar dat betekent ook niet dat ik me er altijd achter kan blijven verschuilen en ik heb gelukkig ook geen man die áltijd alleen maar 'ja' zegt. Discussiëren met iemand die altijd meegaat met wat je zegt is ook niet leuk! Soms wil je gewoon even lekker stoom afblazen en het is heel fijn als iemand je dan even uit laat razen, zijn eigen zegje doet, in lachen uitbarst (waardoor ik mijn lach ook niet in kan houden) en je dan even knuffelt! Dan realiseer ik me weer hoe hard ik het met hem getroffen heb!
Ik had pregnyl voor mn eisprog en utrogestan voor mn progesteron. Ik vind pregnyl echt een bitch. Branderig rotspul. Voelde me ook op en top zwanger door dat spul. Utro had ik nergens echt last van. Maar, je kan altijd vragen of je het eeb maand mag proberen. Wie weet helpt het!
Ik heb Pregnyl gebruikt met 5 iui behandelingen, maar dat werkte niet. (Ja op Mn zenuwen omdat ik telkens dacht dat ik nu echt zwanger was..) Nu met de eerste ivf aan de bollen, en ik ben zwanger! Maar ik kan je dus niet vertellen of dit aan de ivf ligt of aan de utrogestan..
Bij mijn weten is Pregnyl geen vervanger van Utrogestan. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap beiden gebruikt. Pregnyl dient voor een eisprong op te wekken en Utrogestan is voor een innesteling te bevorderen en dus vooral nuttig bij wie te weinig progesteron aanmaakt. Doordat je die bolletjes inbrengt blijft de "omgeving" gunstig voor het ingenestelde vruchtje. Met andere woorden: als je niet van jezelf een eisprong maakt en ook nog weinig progesteron aanmaakt heb je beide nodig (ik heb ze wel allebei gekregen in een soort "totaalpakket" van mijn behandeling zonder echte indicatie). Het één vervangen door het andere is dus niet zinvol omdat ze beiden op een andere manier werken en een ander doel hebben.
Pregnyl heeft wel degelijk hetzelfde effect als Utrogestan! Hier IUI-behandelingen gedaan en een ICSI met extra Pregnyl om mijn luteale fase te ondersteunen. Ik spoot tijdens de IUI's 10.000 IE om de eisprong op te wekken, bij de ICSI's was dit 5000 IE voor de punctie. Daarna moest ik op dag 5,7 en 9 na de IUI/punctie nog 1500 IE Pregnyl extra spuiten. Tijdens een latere ICSI heb ik Utrogestan gehad, omdat dit inmiddels standaard geworden was in ons ziekenhuis. Ik had liever de Pregnyl. Ik zet liever vier keer een spuitje dan dat ik drie keer daags die bollen moet inbrengen. Met Pregnyl heb je niet van die vieze afscheiding en ik had er veel minder bijwerkingen van. Ik kon met Pregnyl duidelijk onderscheiden welke klachten door de Pregnyl kwamen en welke door een zwangerschap. Van de Utrogestan had ik veel meer last. En ik vond het ook heel erg irritant dat je menstruatie zo lang uitgesteld wordt door de bolletjes, dit was met Pregnyl niet zo.
Onze dochter is trouwens het resultaat van een ICSI met extra Pregyl, zonder Utrogestan. Dus het werkt zeker naar behoren!