Dialect, ABN of beide?

Discussie in 'De lounge' gestart door loesje1982, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik spreek Limburgs dialect met/tegen de kinderen. Mijn man en op de crèche spreken ABN met ze. Over het algemeen gebruiken ze nog weinig worden in het dialect, maar verstaan het allemaal wel. Ik zou het ook heel raar vinden om ABN tegen ze te praten. Ze hoeven het voor mij niet te gaan praten, als ze het maar wel verstaan.

2. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    hier op de peuterspeelzaal doen ze af en toe (dacht 2 of 3 keer per week) een uurtje met de kindje platduutsch (platduits) praten, erg leuk om te zien!

3. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik zou mijn kinderen ABN leren spreken en geen dialect.
    Reden ik hou er zelf ook niet van als mensen mij aanspreken in dialect. Mensen die ik goed ken heb ik niet zo'n probleem mee.
    Ik vind het ook asso. Bijvoorbeeld als ik friesland een winkel in loop en de cassiere fries gaat lopen lullen. Dan denk ik bij mijzelf je kan toch niet verwachten dat ik Fries praat. ik heb 6 maanden in friesland gewoond en ging dagelijks na de zelfde winkel ze wisten dondersgoed dat ik geen fries sprak en dan toch gewoon kijhard fries lullen

4. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    beide

5. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    nou ja, t dialect is bedoeld tegen mensen die ook dialect spreken, tegen de nederlanders die naast me wonen, spreek ik netjes nederlands.

6. Jel

Jel Niet meer actief

Ik spreek alleen ABN.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens. Ik vind een dialect of Fries echt geen "tweede taal". Je hebt er mondiaal gezien idd helemaal niks aan. ;)

Hier een beetje ABN maar vooral Engels en nog twee Aziatische talen. :)

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Kinderen zijn hier beide Mestreechs opgevoed.
    Daarnaast leren ze ook ABN. Ze spreken beide de beide talen prima.

Ik zou het toch zonde vinden om ze eus mestreechter toal niet te leren. Al onze vrienden en familie spreken het. Veel vriendjes van de kids ook.

9. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Het gaat er niet om of je er direct 'iets' aan hebt, het gaat erom dat kinderen een beter taalgevoel ontwikkelen als ze meerdere talen (en ja, het Fries is nu eenmaal een volwaardige taal ;)) leren spreken vanaf het begin.

Het is de persoonlijke keuze van ouders, en wat maakt 't verder uit? Als je in Almere woont spreek je niet met dialect en is het 'ABN' doodnormaal voor iedereen, in Friesland is het (voor veel mensen) normaal dat er Fries wordt gesproken, lijkt me niets mis mee.

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik spreek ABN en ABB(algemeen beschaaft Brabants) met de kinderen en mijn man ABN en ABA (algemeen beschaaft Amsterdams...met soms een woordje ABB er door dankzij mij :D)

11. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Hier in principe gewoon ABN, maar ook wel een beetje dialect.
    Ik praat zelf niet helemaal ABN, man ook niet, en om constant te gaan denken hoe je moet praten, lijkt me zeer vermoeiend.
    Dus ons zoontje leert Nederlands en Brabants. ;)

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.860
    113
    Wij spreken ABN, is me gelijk aangeleerd als kind door mijn ouders, dus ik heb er geen moeite mee. Ik ben het eerste deel van mijn jeugd in Friesland gewoond, op school kregen we ook Fries en een aantal kinderen praatte Fries, maar mijn moeder vond dat niets, dus dat mochten we niet van haar.
    Waar ik nu woon hebben ze zo'n verschrikkelijk accent (Betuwe) dat ik dat mijn kinderen echt niet mee wil geven, klinkt wel echt alsof je uit de klei getrokken bent.
    Verder nog jaren in Den Haag gewoond. Ik kan sommige accenten en dialecten wel leuk nadoen hoor, maar zelf zo praten, nee.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Een beetje van alles. Ik praat ABN, soms dialectwoorden er tussen door. We wonen in Friesland, maar man komt uit de Betuwe en dat hoor je :)
    Maar op school wordt er door veel kindjes Fries gesproken, en zo dus ook veel vriendjes die Fries spreken.
    Wat ook wel over genomen wordt, maar dan meer als ' De mem van Klaasje ' .

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Trouwens we spreken hier ook ineens Engels of Duits tegen elkaar.
    Wendy spreekt ook al redelijk wat Engels hier door. Zo veel zelfs dat we de psz erop gewezen hebben dat zij soms ook ineens op Engels over kan gaan. Gewoon even heads up dat als je het even niet kan volgen je het even in het Engels moet proberen.
    Zo hebben wij toen ze 1,5 was een hele tijd uppedom gehoord van haar. En we vroegen ons telkens af van wat zegt ze nou!? Bleek dus up and down te zijn. Toen ze het beter ging uitspreken snapte we het. :D

15. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn leert alleen ABN, wij spreken geen dialect.

16. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Hier ook ABN. Alleen komt wel het rotterdamse accent eruit. hahaha

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij spreken thuis gewoon Nederlands. Dat is voor ons ook de moedertaal. Mijn vader is Fries en ik vind het erg jammer dat mijn ouders mij en mijn broer niet tweetalig hebben opgevoed. Ik versta wel Fries en ik kan het een beetje lezen. Maar Fries spreken lukt mij helaas niet. Dus Memkes ùt Fryslân: Frysk spreken met jullie bern!
    Mijn ouders zijn trouwens wel Pake en Beppe voor onze zoon. Ik vond het zelf altijd erg handig om een opa & oma en een pake & beppe te hebben.

Ik zit er nog wel aan te denken om 1 dag in de week Engels tegen onze zoon te gaan praten. Hij zit nu in zo'n taalgevoelige periode. Hij leert 1 à 2 nieuwe woorden per dag. Wij krijgen overal te horen dat hij al zo goed praat. Ik ben dus absoluut niet bang dat het slecht zou zijn voor zijn taalontwikkeling. Maar ik ben bang dat ik het toch niet volhoudt om een hele dag Engels te spreken met hem.

18. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Check! :D
    Ik oefen iedere dag met Dennis;

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries.

;)

19. Maia

Maia Niet meer actief

ik ken alleen maar ABN, maar m'n man heeft een licht dialect en daar sluipen toch kleine dingen van door soms, maar in principe alleen ABN :)

20. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Wij praten abn. Woon me hele leven al in de provincie groningen maar kan het niet praten klinkt nergens na. Terwijl mijn ouders en schoonouders altijd gronings praten tegen ons.

Deel Deze Pagina