Dialect, ABN of beide?

Discussie in 'De lounge' gestart door loesje1982, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, die ken ik dan weer wel. :D maar ik vrees dat mijn uitspraak ernstig te kort schiet, haha. Overigens wel leuk dat Friesen altijd horen dat ik uit het zuiden kom, dus niet verwachten dat ik versta wat ze zeggen.
    Ik herken de reactie van Noukie89 trouwens totaal niet, over Friesen die stug Fries tegen je blijven spreken. Ik word altijd in het NL aangesproken. (Misschien omdat ik 'maar' toerist ben en er net woon?) Sterker nog: de meeste Friesen proberen keurig abn te spreken. Als ik laat merken nog wel een paar Friese wortels te hebben ontspant dat wel wat en wordt er Nederlands gesproken met een Friese tongval of gewoon Fries.

Mensen uit het zuiden, horen trouwens ook weer aan mij dat ik 'niet van hier ben'. Ik heb in zoveel delen van NL gewoond, dat mensen mijn accent nooit kunnen plaatsen, haha.

2. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

Ik praat abn,duits en dialect maar met ons kind wordt alleen abn en turks(man) gesproken.

3. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    nou ik praat ALTIJD hartstikke limburgs tegen mijn dochter.... en zei spreekt toch écht hoog hollands met een rollende r terug! Heeft ze altijd al gedaan en we weten niet waar ze het van heeft!

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    100% ABN

Waar ik vandaan kom spreken ze geen dialect maar een taal. Fries. Maar dat spreken we niet.

Mijn man kan het wel maar spreekt het ook niet.

Ze leren het straks wel op school.

Maar goed, Fries is anders dan een dialect

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    haha :D

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    ABN.
    Wij komen beide uit Brabant, maar thuis ook ABN opgevoed.
    Dochter heeft een hollandser accent dan wij door de psz ;)

Ik vind het wel een tekortkoming als een kind hoofdzakelijk dialect kan spreken en ABN met veel moeite.. Maar lijkt me niet veel meer voorkomen tegenwoordig (?)

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hahaha, uit de klei getrokken!
    Ik woon dichtbij Dordrecht en dat accent hier is Afschuwelijk! Ik vind het erg dom overkomen.En al helemaal als ze zo plat praten met een rookstem. Ril!!

8. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Wij praten AN met onze zoon en ik nog een mondje West-Vlaams on the side ;)

9. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Abn! Als ik hier in de trein zit zitten er vaak ook 12-jarige scholieren te praten met een zwaar Zeeuws dialect... Vreselijk!!! Nu kom ik zelf niet uit zeeland dus dat scheelt mss haha mn man is 100% Zeeuws en hij kan het niet eens haha

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, ik vind plat praten meestal niet intelligent overkomen, maar sommige dialecten wel leuk, anderen verschrikkelijk.

11. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Ik spreek Limburgs, mijn man kan dat niet, alleen Nederlands. Tegen de kinderen mix ik het hahaha, ze praten allebei een beetje.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je bent zeker niet de enige. Toch vind ik dit altijd een vreemde reactie. Want de taal (of het dialect) dat je spreekt, zegt natuurlijk niks over je intelligntie.m

13. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    #93 sm1, 9 apr 2012
    Laatst bewerkt: 9 apr 2012
    Hier spreek ik met mijn dochters Nederlands (met een licht Limburgs accent ;) ) mijn man spreekt Arabisch met ze, op school wordt in het Catalaans onderwezen en de omgevingstaal is Spaans.

14. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik ben Drents maar spreek het dialect niet. Mijn man is Limburgs en spreekt met zijn familie ook dialect. Thuis spreken wij gewoon ABN. Ons zoontje is op woensdag altijd bij oma en die spreek dialect tegen hem. Ook sommige leidsters op het KDV spreken dialect, dus hij leert eigenlijk allebei.

15. MiSe

MiSe Niet meer actief

ABN met soms wat Brabantse woorden. Ik vind dialecten wel wat hebben, alleen vind ik het storend als iemand alleen maar dialect kan praten.

16. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    @Loesje1982: jullie voeden jullie kindje dus tweetalig op? Let je op dat daar wel bepaalde regels in acht genomen moeten worden? Niet om vervelend te doen, maar ik werk in het onderwijs en sommige kinderen die tweetalig zijn opgevoed beheersen beide talen maar minimaal.
    Bij tweetalige opvoeding is het namelijk belangrijk dat je als ouder maar één taal naar je kind toe gebruikt. Dus bijvoorbeeld de vader spreekt Nederlands met het kind en de moeder Duits en niet Duits en Nederlands. Dat verwart het kind.

Wist ik eerst ook niet hoor tot ik het vak taalkunde gevolgd heb tijdens mijn studie. ;)

17. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    sorry verkeerd gelezen en ik kon mijn bericht niet verwijderen...:)

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja klopt

Ik ken iemand die kan niet 1 taal echt goed. Nederlandse ouders die zijn ooit verhuisd naar Engeland. Later is ze zelf verhuisd naar Duitsland. Alle 3 talen kan ze niet goed spreken.

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij spreken ABN met onze kinderen en meestal ook met elkaar.
    Soms gooien we er voor de grap een woord dialect tussendoor maar echt serieus dialect spreken vind ik niks.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Klopt, maar toch komt het niet intelligent over :p

Deel Deze Pagina