Ja, die ken ik dan weer wel. maar ik vrees dat mijn uitspraak ernstig te kort schiet, haha. Overigens wel leuk dat Friesen altijd horen dat ik uit het zuiden kom, dus niet verwachten dat ik versta wat ze zeggen. Ik herken de reactie van Noukie89 trouwens totaal niet, over Friesen die stug Fries tegen je blijven spreken. Ik word altijd in het NL aangesproken. (Misschien omdat ik 'maar' toerist ben en er net woon?) Sterker nog: de meeste Friesen proberen keurig abn te spreken. Als ik laat merken nog wel een paar Friese wortels te hebben ontspant dat wel wat en wordt er Nederlands gesproken met een Friese tongval of gewoon Fries. Mensen uit het zuiden, horen trouwens ook weer aan mij dat ik 'niet van hier ben'. Ik heb in zoveel delen van NL gewoond, dat mensen mijn accent nooit kunnen plaatsen, haha.
nou ik praat ALTIJD hartstikke limburgs tegen mijn dochter.... en zei spreekt toch écht hoog hollands met een rollende r terug! Heeft ze altijd al gedaan en we weten niet waar ze het van heeft!
100% ABN Waar ik vandaan kom spreken ze geen dialect maar een taal. Fries. Maar dat spreken we niet. Mijn man kan het wel maar spreekt het ook niet. Ze leren het straks wel op school. Maar goed, Fries is anders dan een dialect
ABN. Wij komen beide uit Brabant, maar thuis ook ABN opgevoed. Dochter heeft een hollandser accent dan wij door de psz Ik vind het wel een tekortkoming als een kind hoofdzakelijk dialect kan spreken en ABN met veel moeite.. Maar lijkt me niet veel meer voorkomen tegenwoordig (?)
Hahaha, uit de klei getrokken! Ik woon dichtbij Dordrecht en dat accent hier is Afschuwelijk! Ik vind het erg dom overkomen.En al helemaal als ze zo plat praten met een rookstem. Ril!!
Abn! Als ik hier in de trein zit zitten er vaak ook 12-jarige scholieren te praten met een zwaar Zeeuws dialect... Vreselijk!!! Nu kom ik zelf niet uit zeeland dus dat scheelt mss haha mn man is 100% Zeeuws en hij kan het niet eens haha
Tja, ik vind plat praten meestal niet intelligent overkomen, maar sommige dialecten wel leuk, anderen verschrikkelijk.
Ik spreek Limburgs, mijn man kan dat niet, alleen Nederlands. Tegen de kinderen mix ik het hahaha, ze praten allebei een beetje.
Je bent zeker niet de enige. Toch vind ik dit altijd een vreemde reactie. Want de taal (of het dialect) dat je spreekt, zegt natuurlijk niks over je intelligntie.m
Hier spreek ik met mijn dochters Nederlands (met een licht Limburgs accent ) mijn man spreekt Arabisch met ze, op school wordt in het Catalaans onderwezen en de omgevingstaal is Spaans.
Ik ben Drents maar spreek het dialect niet. Mijn man is Limburgs en spreekt met zijn familie ook dialect. Thuis spreken wij gewoon ABN. Ons zoontje is op woensdag altijd bij oma en die spreek dialect tegen hem. Ook sommige leidsters op het KDV spreken dialect, dus hij leert eigenlijk allebei.
ABN met soms wat Brabantse woorden. Ik vind dialecten wel wat hebben, alleen vind ik het storend als iemand alleen maar dialect kan praten.
@Loesje1982: jullie voeden jullie kindje dus tweetalig op? Let je op dat daar wel bepaalde regels in acht genomen moeten worden? Niet om vervelend te doen, maar ik werk in het onderwijs en sommige kinderen die tweetalig zijn opgevoed beheersen beide talen maar minimaal. Bij tweetalige opvoeding is het namelijk belangrijk dat je als ouder maar één taal naar je kind toe gebruikt. Dus bijvoorbeeld de vader spreekt Nederlands met het kind en de moeder Duits en niet Duits en Nederlands. Dat verwart het kind. Wist ik eerst ook niet hoor tot ik het vak taalkunde gevolgd heb tijdens mijn studie.
Ja klopt Ik ken iemand die kan niet 1 taal echt goed. Nederlandse ouders die zijn ooit verhuisd naar Engeland. Later is ze zelf verhuisd naar Duitsland. Alle 3 talen kan ze niet goed spreken.
Wij spreken ABN met onze kinderen en meestal ook met elkaar. Soms gooien we er voor de grap een woord dialect tussendoor maar echt serieus dialect spreken vind ik niks.