Dialect/tweede taal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lientje, 10 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Leert jouw kindje dialect/een tweede taal?

1. Ja, ons plaatselijk dialect

2. Ja, een tweede taal

3. Nee, hier alleen ABN

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik vroeg mij af of er veel mensen zijn die tegen hun kindje dialect of een tweede taal (bijvoorbeeld als een van de ouders buitenlands is) praten.

Wij praten tegen ons meisje eigenlijk altijd in ons plaatselijke dialect, en merken nu dat ze echt dialect (in ons geval Zeeuws) praat. Wat zijn de meningen hierover? Zelf denk ik dat het juist wel goed is dat ze twee 'talen' leert, maar er zijn ook mensen die denken dat ze daardoor achter gaat lopen in haar Nederlands.

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Oei mijn laatste keuze is niet meegekomen, Nee. Ik weet niet hoe ik die er nog in krijg.

3. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Hier zowel een tweede taal als dialect, haha tja. Ze leren Urdu en de streektaal hier krijgen ze ook mee.

Nou vergeet ik een antwoord op je vraag te geven. Ik denk dat het prima kan mits de nederlandse taal op nr 1 blijft staan en zodra een kind moeite krijgt met de nederlandse taal wil ik dat er hier alleen nog nederlands tegen ze gesproken word. We wonen nog altijd in nederland en op school moeten ze gewoon mee kunnen komen. Ik denk alleen dat het hier geen probleem word en het Urdu juist iets minder goed gesproken zal worden.

4. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    toevallig had ik dit net afgelopen maandag op het CB besproken, wij wonen in duitsland maar zijn zelf nederlands.
    Ik vroeg mij dus af of ik onze dochter direct al duits moet leren omdat ze naar verwachting naar een duitse school zal gaan.
    Dan moet ze de duitse taal dus beheersen.

Maar op het CB gaven ze aan om in eerste instantie altijd in je eigen taal tegen de kleine te blijven praten omdat je in die taal het spontaanst bent, je kunt dan op het spontaanst reageren, ze waren er van overtuigd dat wanneer zo'n kleintje met andere kinderen omgaat ze snel de taal zullen leren en tja duits is natuurlijk niet zoveel moeilijker dan nederlands, of ze nu huis of haus, muis of maus zeggen moet dat schijnt heel gemakkelijk te gaan.

Ik kan natuurlijk dan niet spreken voor de hele moeilijke en andere talen.
    Maar het schijnt zo te zijn dat kinderen veel gemakkelijker andere talen leert dan een volwassene.

Wel zit er natuurlijk aan vast dat ik haar zelf nederlands zal moeten leren schrijven en lezen, maar ja dat gaat denk ik spelenderwijs.

Henriette

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Hier geen tweede taal (omdat wij die zelf niet spreken) en zeker geen dialect. Dialect is moeilijk af te leren en ik vind persoonlijk dat een kind fatsoenlijk nederlands hoort te kunnen praten. Soms hoor ik kinderen uit den haag of amsterdam praten die dan ook echt niet beter weten dan dat het zo hoort qua uitspraak.
    Als ze wat ouder zijn dan leren ze misschien beter het verschil tussen ABN en streektaal, maar als klein kindje is dat onderscheid denk ik moeilijker.

Mijn ouders komen uit brabant en ik irriteer me ook aan bepaalde woorden of uitspraken die zij gebruiken omdat ik niet wil dat Demi dat van ze overneemt.

Ik heb trouwens zelf ook erg geprobeerd mijn brabantse accent af te leren. Vooral het gebruik van sommige uitdrukkingen zijn nogal hilarisch in andere gedeeltes van het land :D Zoals het afgewerkt zijn (in brabant klaar zijn met werken en in andere delen van nederland betekend dit heel wat anders) en het aanrijden (in brabant zowel het krijgen van een ongeluk en het wegrijden/vertrekken met de auto en in andere delen van nederland alleen het krijgen van een ongeluk). Helaas kan ik het nooit helemaal afleren want een G uitspreken lukt me echt niet. Als ik het probeer ben ik net een boze kat die aan het blazen is.

6. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    dat ben ik wel met je eens dreamens ik kom uit groningen (ut Grun) en ik vindt het ook vreselijk als ik zo'n kleintje hoor knauwen op woorden, ik vindt ook dat dominique gewoon nederlands moet kunnen, het voordeel is dat wij ook gewoon nederlands praten, en ja natuurlijk ook wel wat afgeknauwd maar niet zoals de echte groningers praten.

Henriette

7. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Ik kom uit rotterdam en ik kan af en toe lekker plat rotterdams praten. Ik heb het soms niet eens door, maar ik kan ook zeker abn praten hoor. Mijn schoonouders praten heel netjes en mijn moeder ook redelijk, mijn vader is ook een echte rotterdammer. Ik zal mijn kinderen proberen netjes te laten praten, maar als daar een woordje rotterdams tussen zit vin dik het ook prima, ze komen nou een maal uit rotterdam.

8. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik woon in twente
    en vaak praat ik echt plat terwijl ik dat niet echt door heb
    vindt het zelf ook moeilijk om gewoon abn te praten

maar probeer het wel zoveel mogelijk

9. pauly

pauly Bekend lid

9 nov 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    hahah ik kan ook heel erg plat Rotterdams praten...mijn moeder ook dus het wordt nog wat met ons ventje. Mijn vriend praat redelijk ABN. Hij is overigens ook Surinaams dus met de tijd willen wij ook dat hij die taal leert spreken.

10. Setteke

Setteke Niet meer actief

Wij praten alleen maar Fries tegen onze kinderen.

Mijn ervaring is (van mezelf) dat kindjes op school het nederlands moeiteloos oppakken of bijv. op de peuterspeelzaal als ze daar vriendjes krijgen die nederlands spreken. Dus ik maak me er geen zorgen over.

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    3e keuze staat er inmiddels bij.

12. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Voorlopig praten wij alleen abn tegen Vigo.
    Ik vind twents een hele harde taal, en vind het dan daadwerkelijk ook verschrikkelijk als ik soms kleine kindjes twents/plat hoor praten!

Ik denk altijd maar zo: dialect kunnen ze altijd nog oppakken (ik heb het ook zelf 'geleerd' want mijn ouders praatte ook altijd abn tegen mij)
    en netjes nederlands praten vind ik echt belangrijk.

13. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik wil onze kleine graag 3 talig opvoeden. nederlands, drents (mijn partner is drents) en ik wil dr graag fries leren. maar misschien is dat wel te veel gevraagd. haha.

14. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Mijn ouders zijn allebei drenthen en hebben tegen ons altijd in dialect gesproken.
    We praten alle drie netjes abn ondanks dat er dus in dialect is geproken tegen ons.

Gr.Lyd

15. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    hier wordt alleen maar abn gesproken. Ik zelf kom uit den helder en praat nog steeds met een amsterdams accent, mijn man komt uit schiedam dus echt rotterdams en wij wonen in tilburg, hahahaha

Keuze genoeg dus, maar wij spreken alleen maar abn omdat het voor ons alle drie het makelijkste is.

16. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Wij leren haar gewoon ABN.
    Dialect komt wel zodra ze naar school gaat.
    M'n neefje ging een paar dagen en kwam toen ook met dingen in het dialect terug.
    Ik vind het belangrijk dat ze eerst ABN leert want sommige hier kunnen niet eens netjes ABN spreken of helemaal niet.
    Ik ben zelf ook in ABN opgevoed en ben er blij om.
    In de toekomst toch best belangrijk toch?

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik wil Jaslynn 3talig opvoeden. Ben zelf half italiaanse en bij paps en mams thuis wordt er ook italiaans gesproken. Heb vanaf mn 4e ruim 10 jaar in italiƫ gewoond dus weet niet beter dan dat ik italiaans tegen mn ouders praat (wat grappig is, is dat moeders wel gewoon nederlands tegen mij terug praat :p ). Zou dus graag willen dat ze ook wat italiaans leert spreken, hoeft natuurlijk niet vloeiend te zijn.
    Haar vader is moluks dus maleis zal ze waarschijnlijk ook meekrijgen.
    We hebben wel afgesproken dat de opa's tegen haar af en toe italiaans en maleis spreken en dat de rest het gewoon bij ABN houdt want anders lijkt het met wat te verwarrend voor haar.
    Maar in de 1e plaats wil ik dat ze gewoon ABN leert praten, dat vind ik dan net even iets belangrijker.

Groetjes Jessy

18. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    We wonen dan niet meer in Maastricht maar ik spreek wel dat dialect met mijn familie dus Finn zal het zeker meekrijgen. Echt leren ga ik het hem niet. Maar ik vermoed dat ie dat dan zelf wel doet. Verder zijn mijn man en ik er erg voor om hem al vrij vroeg Engels te leren, spelenderwijs. Heeft hij er geen interesse in dan is dat natuurlijk niet erg, we gaan niks dwingen.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat vind ik dus ook, natuurlijk proberen we haar abn te leren, maar ik kom uit brabant (woon in zuidholland, onder rotterdam) , m'n vader is een Tilburger (ook echt een taaltje apart ;) ) en m'n moeder kan ook vrij plat praten ;) . Ik vind het niet erg hoor, ik heb zelf nooit moeite gehad met taal ofzo, in tegendeel en over het algemeen wordt het brabants ook wel gewaardeerd, meer dan amsterdams of rotterdams...

20. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Idem!

Deel Deze Pagina