Ik wist even geen andere omschrijving, maar we kijken naar nieuwbouw en nu zijn we naar een hoekhuis aan het kijken (op plattengrond, nog niet gebouwd) wat aan de achterkant uitkijkt op de muur van een ander huis. Nu zei iemand dat het niet fijn is om tegen de zijkant van een ander huis aan te kijken. Heeft iemand dat? Dus achterin je tuin staat de zijmuur van een ander huis. Houdt dat veel licht tegen? Of heb je er helemaal geen last van? Ik ben benieuwd!
Zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het er vooral van afhangt hoe groot je tuin is en hoever de muur dus wegstaat. En ook waar de zon vandaan komt. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit? Verder lijkt het me zelf niet zo prettig als er ook ramen zijn in die muur.
Afhankelijk van hoe de zon er draait, hoe groot de tuin is en of het een blinde muur is (neem aan van wel) en hoe hoog. Als tuin groot genoeg is en de zon goed draait zou ik het niet erg vinden. Mooie planten er tegen/voor of dingen ophangen (wel vragen voor je gaat boren je )
Ik zou het vreselijk vinden om uit te kijken op een grote muur/zijgevel in mijn tuin. Mijn keuze zou het dan ook niet zijn. Op Funda zijn toch best wel huizen te vinden (tijdens onze zoektocht naar een koopwoning althans) waarbij de tuin eindigt tegen de zijgevel van een ander huis. Misschien kan je op google zoeken naar voorbeelden?
Wij kijken uit op een muur. Wij vinden dit niet onprettig. Liever zo'n (blinde) muur als dat er vanuit meerdere huizen op je tuin wordt gekeken. Dit is het uitzicht bij ons vanaf de overkapping
Mits er geen ramen in zitten zou ik het wel prettig vinden. Het zit lekker beschut en je kunt inderdaad groen in de hoogte aanbrengen in je tuin, zodat je niet alleen maar tegen bakstenen aankijkt.
Dat ligt er echt aan hoe diep je tuin is. Wanneer je op de bank zit en 10 meter verder de zijkant van het huis van de buren, is het natuurlijk minder prettig als wanneer je tuin 20 meter diep is. Vriendin van mij heeft een half jaar geleden een huis gekocht met een 8 meter diepe tuin, dan een schutting en een poort(je) en daarna dwars op hun huis staat het huis van de buren (dus min of meer zoals je nu schetst). De zon is inderdaad in de middag even weg. Ze vertelde toevallig van de week dat ze zich toch een beetje verkeken hebben op die muur, voor hun gevoel komt hij steeds dichterbij. Ik zou gewoon gaan rondlopen en zoeken naar woningen waarbij dit het geval is zodat je een idee krijgt van hoe het zal zijn.
Hey ligt er maar net aan hoe groot je tuin is, hoe hoog dat huis en hoe de zon draait. Zit het direct aan 'jullie' tuin vast of zit er een poort tussen? Als er nog een poort tussen zit kan je er niets tegenaan zetten. En als dat wel kan moet je toestemming van de bewoners hebben. Zou er dus niet vanuit gaan dat dat kan. Verder geen ervaring met op een muur uitkijken maar zou ook eens op internet naar voorbeelden zoeken (en misschien komen hier nog wel meer voorbeelden).
Ik woon in een nieuwbouwhuis en in onze wijk worden huizen soms wat dicht op elkaar gebouwd. Mensen kijken dan tegen een stenen muur aan. Hoeft geen probleem te zijn maar hier zijn de tuinen klein en dus op elkaar. Krijg het al benauwd als ik er na kijk.
Wij hebben dat ook maar geen last van. Het enige nadeel vond in dat de zo. Vanaf 18:00 weg is in de tuin. Maar aan de andere kant is dat in de zomer weer heerlijk dat we lekker buiten kunnen eten. Mijn man en dochter kunnen niet zweten en gaan in de zon letterlijk aan de kook (koorts). Wij hebben liever een blinde muur dan huizen die vanaf boven recht je tuin inkijken. Op deze manier hebben we veel meer privacy.
Wij hebben verschillende muren in onze tuin. Ook eentje van drie meter hoog waar we vanuit de keuken recht op kijken, vijf meter verder. Ik vind het geweldig: geen inkijk. En die muren zien er prachtig uit dankzij felle verf en clematis en lonicera erop.
Als het de muur van de buren betreft, mag je er zelf niets aan doen (niet verven, geen planten aan vast maken/tegen aan laten klimmen, geen lampje ophangen, etc). Als het een gemeenschappelijke muur is, die half op jullie grond staat, is het een ander verhaal. Maar als het echt het huis van de buren is, waar jullie op uitkijken, mag je er niet aankomen.
Onze buurvrouwen heeft een klimop tegen onze muur, maar dat mag dus eigenlijk niet? Heel die muur is beschadigd.
Wij kijken ook uit op de zijgevel van de buren. Geen ramen (behalve een klein wc raampje) er zit nog een brandgang tussen onze tuin en het huis, dus geen directe verbinding. Ik vind het wel fijn geen inkijk vanaf die kant. En de zon hebben we in de zomer lang genoeg in de tuin. Hij gaat wel aan die kant onder.
Als het jullie muur is, die volledig op jullie grond staat, mag de buurvrouw er inderdaad niet zonder jullie toestemming klimop tegenaanzetten. ARAG rechtsbijstandverzekeringen heeft hier een toegankelijk stukje over geschreven https://www.arag.nl/particulier/actueel/berichten/wat-mag-u-doen-met-een-tuinmuur
Gelukkig vinden onze buren het geen probleem. Maar je moet sowieso geen klimop zetten, dat maakt de muur kapot. Lonicera en clematis doen dat niet.
Mijn ouders hadden vroeger een hele hoge muur van een oude fabriek achterin de tuin - muur was zo lang als de hele straat, dus alle tuinen hadden die muur erachter. Maar door de ligging was dat echt geen probleem, het was juist heel prettig omdat je bij die muur altijd fijn kon zitten. En het was heel mooi, er mochten gewoon planten tegenop groeien, je mocht er dingen aan op hangen etc, maar ook zonder die dingen was het een mooie, gemetselde muur Helaaaas is die fabriek gesloopt en kwamen er schuttingen voor in de plaats
Wij hebben dat, maar we hebben een tuin van 23 meter diep en er zit een brede steeg en een droge sloot tussen. Wij zien die ,uur alleen in de winter als de bladeren van de bomen zijn. Daarbij zit er alleen op de begane grond een raam I die muur. Het enige wat wij in de winter zien van die mensen in als de lamp in hun keuken aan is. Nu is het wel luxe zo'n grote tuin en dat zal je bij nieuwbouw niet hebben denk ik.