hoe tellen .. opzeg termijn bij ontslag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganzje, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganzje

Ganzje Actief lid

5 nov 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Halo dames,

Maandag a.s ga ik een beëindiging arbeids overeenkomst tekenen, maar vanaf wanneer beging ik met tellen (heb 6 weken opzeg termijn) de 23 of gaat het vanaf de week erop de 30 ste ?

Alvast bedank !

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Normaal gesproken zeg je per de 1e van de maand op, dus gaat de opzegtermijn in per 01-10.
    Dit kan echter wel anders afgesproken zijn in bijvoorbeeld een CAO, weet niet of er een CAO van toepassing is bij het bedrijf waarvoor je werkt?

3. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Je gaat niet zelf opzeggen maar tekent een overeenkomst. Wat staat er in de overeenkomst? Daar zou een datum in moeten staan.

4. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    als je maandag tekent zou je per 04-011 uit dienst gaan.

5. Ganzje

Ganzje Actief lid

5 nov 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Daar staat een fictieve of hoe noem je dat ? Datum in omdat ze niet weten wanneer ik zou tekenen kon deze week zijn of dus as maandag. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo wil niet te veel details hier plaatsten.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Is er een CAO van toepassing? Die even nalezen dan...
    Lijkt me bijna wel toch? De opzegtermijn van 6 wkn is al geen wettelijke opzegtermijn dus er moeten aanvullende afspraken gemaakt zijn?

7. Linana

Linana Niet meer actief

Juridisch loket ff bellen ;)

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Dat ligt echt aan je contract. Als ik vandaag op zou zeggen dan moet ik na deze week nog 6 weken werken. Bij ons gaat het per periode.

9. Ganzje

Ganzje Actief lid

5 nov 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja er is een cao maar zie er daar niks over instaan alleen dus dat de opzeg termijn 6 weken is. Maar ik wil alleen weten of ik deze week mee moet tellen of niet.
    Dus is volgende week de 1e week of begin ik de 30ste met tellen ?
    Heb het ook bij het juridische loket gevraagd volgens hun zou ik 11-11 uit dienst gaan maar kijk ik bij het UWV dan 4-11 volgens mij. En werkgever zegt ook 4-11.

Beetje verwarrend ...

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het is sowieso heel belangrijk om de juiste opzegtermijn te hanteren als je straks aanspraak wil maken op WW (weet niet of dat zo is)
    Als er in de CAO niks afgesproken is over opzegtermijnen die anders zijn dan de wettelijke dan klopt het sowieso al niet....
    Dan gelden namelijk gewoon de wettelijke bepalingen, en dan gaat de opzegtermijn in op de 1e van de maand én klopt je opzegtermijn van 6 weken sowieso al niet.

Ah. Verkeerd gelezen :D Sorry, staat dus wel een opzegtermijn van 6 wkn in je CAO. Dan ga ik mee met het juridisch loket. Ik zou denken dat je opzegtermijn dan de 1e ingaat en dus 11 november je laatste dag in dienst is.

11. Ganzje

Ganzje Actief lid

5 nov 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Haha geeft niet ... Dus het is nu 2 tegen 2 :)

Loket,en chiggy 11-11
    Werkgever, en lin80 4-11

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen... met 11-11 zit je iig veilig.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Normaal gesproken gaat je opzegtermijn in per de 1e van de maand, dus zou je inderdaad zo half november uitkomen (11-11)
    Vraag het anders maandag nog even duidelijk na op je werk, voordat je tekent.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Vaak wanneer je zelf ontslag neemt gaat het per de 1e in. Bij sommige bedrijven kun je per de 1e en de 15e opzeggen. Vaak is het zo als je samen ten overeenkomst komt dat er een datum in het beëindigingscontract staat. Het doet er dan niet zoveel toe wanneer je zak tekenen.

15. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het gaat er toch juist om dat de juiste datum in de overeenkomst staat :) Dus doet er zeker wel toe!

16. twinkle star

Ik bedoel, als je bijvoorbeeld ontslag krijgt zal in overeenkomst staan dat deze per bijvoorbeeld de, ik noem maar wat de 13e wordt ontbonden. Het maakt dan niet uit of je deze vandaag of maandag tekent. In dit geval doet je opzegtermijn et niet toe omdat je samen tot een overeenstemming bent gekomen.

Dien je zelf ontslag in dan zal je opzegtermijn van lopen per de eerste of de 15e.

17. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    De opzegtermijn gaat toch in op de dag dat je tekent/opzegt, vanaf die datum 6 weken.
    Dus maandag 23/9 tekenen, dan 6 weken erna ontslag 4/11.

Tenzij het bedrijf een regel heeft dat je alleen per 1e of 15e van de maand mag opzeggen maar dan moet deze datum in je ontslagbrief staan.

18. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    De opzegtermijn doet er wel degelijk toe (voornamelijk als je hierna aanspraak wil maken op WW, anders is het niet zo belangrijk...)

19. twinkle star

Vreemd want mijn collega is pas veel eerder uit dienst gegaan terwijl weer werk degelijk een opzegtermijn van 2 maanden hebben. Met wederzijds goedkeuren en ze kreeg gewin en ww uitkering.

Deel Deze Pagina