Ik zit net te kijken naar de documentaire over Diana, gezien vanuit haar zoons en vrienden en familie. T is alweer twintig jaar geleden dat ze veel te jong stierf, ik weet nog precies waar ik was toen het nieuws bekend werd dat ze was verongelukt samen met haar vriend. Heftig.
Ja heftig. Ik woonde toen nog thuis toen ik het hoorde. Ik weet het nog dat ik het op de radio hoorde op mijn zolder kamertje. Ik werd altijd wakker van de wekkerradio. Ik heb laatst de documentaire gezien dat ze zelf aan het woord was... de tapes van haar spraakcoach. Ik vond haar zo lief en mooi. Echt een meisje. Deed me wel wat.
Ik was destijds te jong om er echt wat van mee te krijgen. En heb me later ook niet zo in haar leven verdiept. Maar wat een prachtige vrouw! Ze straalt zoveel klasse uit. Wat een vreselijk huwelijk moet zij gehad hebben.
Ik dacht dat het gisteren op tv kwam.. straks maar eens terugkijken van zondag. Zelf heb ik veel boeken over haar leven gelezen, toen zij overleed was ik een klein meisje, dus dat weet ik niet meer. Het verhaal intrigeert mij, de engelse koninklijke familie is een van de meeste bijzondere ooit, ook alle families daarvoor. Het Brits koningshuis is een van mijn favoriete lees onderwerpen.
Grappig. Hier precies hetzelfde. Maar ik was nog zo half in slaap dat ik twijfelde of ik het goed had gehoord. Naar beneden waar mn ouders aan het ontbijt zaten en nog niks hadden gehoord: "Is Diana dood??" "Nee joh, dat heb je gedroomd... Broodje?" Volgens mij was er niemand (behalve misschien de koningin en Charles) die niet van haar hield. Ze was lief, mooi, eerlijk, sterk. En dan zo'n zinloze, tragische dood
Die heb ik zondagavond gezien... Zo heftig.. Haar wanhoop spatte er van af. Ze was eigenlijk een heel beschadigd kind met hechtingsproblemen toen ze in een verschrikkelijke huwelijk stapte in de 'koudste' familie ter wereld..
Ik werkte indertijd bij mijn eerste werkgever in de UK. Een hotel vlakbij Londen. Ik verliet de avondshift met het nieuws dat ze een ongeluk hadden gehad, Dodi Fayed was overleden en Diana in kritieke toestand (we hadden 24 uur nieuws op TV in de lobby) en kwam de volgende ochtend voor de vroege shift binnen met het nieuws dat Diana eveneens was overleden. Had in de tussentijd geen TV kunnen kijken. Heeft wel indruk op me gemaakt indertijd.
ik stond in mijn slaapkamer het bed op te maken toen ik het op de radio hoorde. Zelfs na 20 jaar herinner ik me dat. Heeft net zoals bij Whysteria op mij veel indruk gemaakt.
Ik was 16, en kon het niet geloven. Ik vond het toen al zo indrukwekkend hoe zij omging met de mensen die hulp nodig hadden. En hoe ze vocht voor het verbod op mijnvelden. We waren haar zo dankbaar... Ik zie mezelf nog steeds in de keuken staan. Met een kop thee in mijn hand, leunend tegen het aanrecht. Mijn moeder zat op haar stoel en we keken helemaal geshockt naar het nieuws. Dat beeld staat me nog steeds bij..
Ik weet nog dat ik naar beneden liep (woonde nog thuis), de tv aanzette en er een extra nieuwsuitzending was en dit zag. Ik kon het niet geloven, zo'n lieve, mooie vrouw en moeder met zo'n groot hart en ze was er niet meer. Vooral de bloemenzee bij Kensington Palace, de jongens achter de koets en Elton John hebben toen grootte indruk achtergelaten.
Ik realiseer me nu pas dat ze maar 36 was toen ze stierf en dat ik nu dus ouder ben (39) dan zij ooit is geworden. Ik besef me nu ook hoe turbulent haar leven is geweest. Zij heeft zo veel meer mee gemaakt in haar leven dan ik nu op mijn leeftijd.
Ik zit nu de documentaire te kijken waarin ze zelf over haar leven verteld. Wat een heftig leven heeft zij gehad. Een ongelukkige jeugd, een vreselijk en kil huwelijk. Heel triest. Ik weet het ook nog toen ze overleed. M'n ouders hadden vroeg in de ochtend het nieuws aanstaan op tv en zaten te kijken. Ik was 14 toen.