Altijd maar piekeren.

Discussion in 'De lounge' started by mamavoorde2x, Feb 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

Jul 25, 2010
    602
    79
    28
    Ik wil het niet ,maar doe het wel. Altijd maar piekeren.
    Zie dus heel vaak beren op de weg en zou zo graag zorgelozer willen leven.

Paar voorbeelden. Vriend en ik vorig jaar jan allebei in een klap werkeloos en dus ww. Vriend gelukkig maar 5 dagen en ik na 4 maanden weer nieuwe baan. Ging erg raar qua UWV uitbetalingen en dergelijke. Nu nog geen definitieve aanslag van 2011 gehad. Zit me nu dus gek te maken dat we wie weet terug moeten betalen omdat het zo lang duurt.

Mijn half jaar contract loopt mei af en zijn geen tekenen dat het niet verlengd gaat worden maar vind het wel eng.

Tussentijds wel redelijk kunnen sparen en gister andere auto gekocht want de vorige echt op. Nu ben ik zo bang dat blijkt dat we mischien evt miskoop hebben gedaan,terwijl daar geen reden ofzo van is. Tja moeten natuurlijk altijd afwachten maar netjes 3 maanden Bovag garantie.

Ook voor het eerst airco met climate controle en lees nu dat dat na zoveel jaar vaak hoge reparatie rekeningen kan opleveren.

Kunnen we het geld van auto weer snel aanvullen op spaarrekening.
    Zou volgens theorie makkelijk moeten kunnen sparen van mijn salaris maar op een of andere manier valt het elke maand tegen.

Dit soort dingen. Vooral financieel. Hebben het niet slecht maar zie altijd maar het negatieve.

En dat wil ik niet meer,wil war positiever in leven staan. Tenminste voor mijzelf want ben voor buitenwereld altijd wel de vrolijke gezellige meid.

Herhaal dagelijks de mantra tegen mezelf ' meid we zijn gezond, 2 mooie kids, geen geldzorgen vanwege schulden ofzo en leven duurt maar kort.

Maar tevreden gevoel blijft nooit zo lang hangen. :D

Iemand tips.

2. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    3,922
    1
    38
    den haag
    Wat jij nu allemaal zegt, Had mijn verhaal kunnen zijn!!

Ik ben wel JAREN zo geweest, altijd het negatieve, ook die zorgen Ah dalijk word me contract niet verlengd. Daar kon ik al maanden over wakker liggen terwijl er ds ook geen reden was om dat te denken. Ook over het sparen en nieuwe auto .. Dacht ik als hij maar niet kapot gaat. Hier hadden we het met de belasting. Moesten ineens heel veel terugbetalen enz.. Man is ZZP'er geworden. Boekhouder ingeschakeld Maar toch blijft het elk jaar dat ik denk aah wat als we weer ineens zo;n bedrag terug moeten betalen. Ik ben toen op aanraden van mijn moeder en man met een psycholoog gaan praten. Ik zag daar HELEMAAL NIKS in.. maar heb het toch gedaan omdat ik het leven voor mezelf niet echt makkelijk en leuk maakte. Ik heb denk zo;n 5 gesprekjes gehad En toen ging het al zoooo veeel beter. Mijn omgeving vind me een heel ander mens geworden en ik zie nu vaak het positieve van dingen in, pieker niet zo veel meer over alles en iedereen.. Ik hoop dat jij ook een oplossing vind, Want ik weet dat je het leven alleen maar zwaar voor jezelf maakt en dat is niet leuk! Heeel veel succes meiss!!! En et komt echt wel goed allemaal!

3. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Voor mij ook heel herkenbaar jammer genoeg! Weken voor mijn contractverlenging kon ik al wakker liggen, 'zou het verlengd worden? Wat als het niet zo is? Hoe komen we dan rond?'. Etc. Vooral de 'wat als' vraag houd mij eigenlijk elke dag wel bezig. Ik kan echt over ALLES piekeren en ben daardoor ook vaak negatief. Merk dat ik daar op dit moment ook tegen aan loop in het zwanger worden want ook daar pieker ik constant over. Maar idd financiën zijn ook een groot piekerpunt. Ik heb een tijdje RET (Rationeel-emotieve therapie - Wikipedia ) gedaan vanuit een boek maar dat heeft me niet heel erg geholpen.

De enige tip die ik heb is afleiding zoeken, maar ik weet zelf ook hoe moeilijk dat is. En ik ben sinds kort begonnen met wat yoga oefeningen (gewoon van YouTube), merk dat dat ook wel helpt om te ontspannen en stil te staan bij het hier en nu.

Sammy wat doet die psycholoog dan wat we zelf niet kunnen bedenken? Geeft die tips qua denkwijzen ofzo?

4. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

Jul 25, 2010
    602
    79
    28
    'Gelukkig ben ik dus niet de enige'

Ja is zo vermoeiend allemaal. Er is ook steeds weer iets nieuws,vriend zegt wel eens .is het ene klaar dan vind je wel weer iets nieuws.
    Voor hem natuurlijk ook helemaal niet leuk. Hij is zelf juist heel ontspannen en makkelijk denkend. Te makkelijk soms vind ik. Op alles zegt ie komt wel goed!!

Merk ook vaak dat ik constant gerust gesteld wil worden door hem. Vraag ik regelmatig aan hè, denk je dat we echt alleen kunnen rond komen van jouw salaris. Zegt ie tuurlijk schatje. Maar ja lukt meestal niet.

Ook die auto nu .wil hem perse all risk verzekerd hebben ook al weet ik dat dat bij auto van 8 jaar eigenlijk afgeraden word. Maar het idee dat ik mischien wel flinke schade rijd( terwijl dat ff afkloppen in de 15 jaar dat ik me rijbewijs heb nog niet is voorgekomen) en je dan alles zelf moet betalen terwijl we zolang hebben nagedacht om dit geld ziezo uit te geven.

Als we op vakantie gaan dan ben ik van te voren al weer bang dat ik dan net erge kiespijn krijg. Of dat het weer goed is.

Ben ergelukkig niet 24 uur per dag mee bezig maar komt wel tig keer per dag voorbij.

Zo een psycholoog waar een van jullie heen geweest is,krijg je dat eigenlijk vergoed?
    Tot 6 maanden geleden kwam er om de 6 maanden iemand van cb voor de jongste maar daar ging het perfect mee en hadden we dus niks over te praten en kwam het eigenlijk qua gespreksonderwerp op mijn "probleem"
    Op dat moment klonk het allemaal heel logisch wat ze zei over me niet zo druk maken en niet over dingen inzitten voor ze er zijn maar ja duurde maar ff.
    Dus zou graag eens opnieuw met iemand praten.

Ik reageer het dus ook soms op de kinderen af door weinig van ze te kunnen hebben.
    Zoek ook teveel op Google op.schiet ook niet op want als mensen ontevreden ergens mee zijn dan zullen ze dat eerder neer zetten dan als er geen problemen zijn met een product.

Is een heel vaag verhaal geworden hihi maar ja hoop dat jullie er wat van kunnen maken

5. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    4,556
    0
    36
    Female
    Lieve meiden, hier ook een mega piekeraar. Over werk, vakantie, familie, vrienden, onze nog steeds onvervulde kinderwens. Ik ga er nu wat aan doen , in gesprek met een therapeut want ik word gek van mezelf. Heb inmiddels paniekaanvallen gepaard met hyperventilatie. Ik kan niet meer goed functioneren door alle stress om me heen. Zelfs op vakantie gaan is voor mij een drama geworden. Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik ken het en ik werd er knettergek van! Durfde bijna niks te kopen of te doen want stel dat....

Knop omgedraaid en gezegd geld verdien ik niet voor niks, ik verdien het om uit te geven. Zolang we eten enz hebben is het prima. Sparen doe ik ook maar ik ga mezelf echt niet meer gek zitten maken

7. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Lastig voor je. Mij heeft een cursus mindfulness geholpen... Succes!

8. Zonnebloem25

Zonnebloem25 Actief lid

May 18, 2012
    431
    0
    0
    Hier ook een piekeraar eerste klas en ben ook een pro in het vragen om geruststelling.
    Mijn partner heeft dezelfde instelling als die van jou en dat botst soms wel eens.

Ik probeer zoveel mogelijk het los te laten en het maar te laten komen zoals het is.
    Net als jij, zou ook ik wel eens meer ontspannen met situaties om willen gaan.

Ik lees dus mee!

9. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Hier ook een piekeraar en ben ook bij psych geweest (7 jaar terug, toen ik bijna burn-out had), heeft mij niets geholpen. Maar het klikte ook niet echt met haar vond ik.

Helaas is mijn man ook zo, alleen hebben we het allebei op anderre gebieden, waardoor we elkaar wel kunnen geruststellen, hahaha..
    Maar, als je de ochtend dat je op vakantie gaat naar je broertje (in Canada) met je ouders en je eigen gezin, je eerst nog 2x moet overgeven om de zenuwen een beetje onder controle te hebben is het toch niet helemaal goed;)
    En als je op zo'n moment vraagt waar ik me druk over maak, dan weet ik het niet...

10. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik ben ook altijd erg van het piekeren geweest. Ging overal al ver van tevoren over nadenken en maakte het daardoor erger dan het was. Ik heb echt zelf de knop omgezet door tegen mezelf te zeggen dat ik me niet steeds druk wil gaan maken wat er "zou kunnen" gebeuren. Als het gebeurt kan ik me er wel druk om gaan maken, maar door dat vooraf al te doen levert me niks positiefs op. Ik leef nu dus echt op de voet van "we zien wel" en dat bevalt me prima. Laat het je leven niet beinvloeden, want daarmee doe je jezelf echt tekort. Mocht je zelf deze omkeer niet voor elkaar kunnen krijgen, dan is hulp van een psycholoog echt geen gek idee. Die kan je goede tips geven hoe je dit aan kunt pakken.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik herken het (gelukkig) totaal niet, maar mijn vriend heeft er vroeger wel last van gehad. Hij heeft er een paar maand overspannen door thuis gezeten. Hij heeft heel veel gehad aan het boek 'beren op de weg, spinsels in je hoofd' , het is gebaseerd op de RET methode. Echt een aanrader!

Share This Page