Diarree bij kat, ik word er gek van!

Discussie in 'De lounge' gestart door Setteke, 24 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setteke

Setteke Niet meer actief

Onze jongste kater heeft al van jongsaf aan diarree. Is iets erfelijks helaas want ook de ouders hebben er last van en zijn broertje (die wonen bij mijn ouders). Wormenkuren helpen niet, en de dierenarts wist bij zijn vader ook niet wat het was, rijst met kip laten eten hielp niet. Maar ondertussen zit alles hier onder de shit, we blijven poetsen en poep ruimen. Alles stinkt er naar en ik vind het niet erg hygiënisch met 2 kleine kinderen. De andere katten hebben gelukkig nergens last van.

Vanmiddag maar weer wormenkuur halen voor de hele club en maar eens kijken of er ook voer in de handel is voor diarree. En als dat dan niet helpt de dierenarts maar eens verblijden met een bezoekje.... En tot die tijd poep ruimen..... *zucht*

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hm ja ik wilde kip en rijst aanraden maar dat heb je al geprobeerd.. Super lastig en hoop dat de dierenarts wel kan helpen! Meestal komt chronische diarree door een infectie. Ik vond deze website er nog over.

3. Setteke

Setteke Niet meer actief

Thanks! Die had ik ook gevonden. Als al het andere niet helpt dan ga ik de DA vragen daarop te testen. Vind het wel gek dat de anderen dan geen diarree hebben, maar ach katten zijn vreemde wezens haha!

4. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Wat te doen met chronische diaree weet ik niet, maar mij werd ooit rooibosthee geadviseerd. Beetje aanmaken en desnoods in een spuitje in zn bek spuiten....
    Succes, een van mijn katten at te snel en daarom moest ik bijna dagelijks kots ruimen, dus ik ken je frustratie!

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    wij hebben zo'n kat gehad.

en wat ik ga zeggen wil je vast niet horen. na driekwart jaar zijn wij ten einde raad naar de da gegaan. niks hielp inderdaad. alles zat onder je kon er niet tegenaan poetsen en toen het speelgoed onder kwam te zitten trok ik de grens.
    ik was doodsbang dat de kinderen ziek zouden worden en wij poetsten ons suf met 2 man de godganse dag.
    we waren al verscheidene keren bij de da geweest zonder resultaat met een dikke bankrekening armer. ik vertelde mijn ex dat hij niet meer mee naar huis mocht. zo ten einde raad was ik en het asiel neemt zulke dieren niet aan.
    kortom weer naar de dierenarts. mijn ex dan. ik ben thuis het hele huis leeg gaan trekken en alles gaan ontsmetten. hoop dingen weg kunnen gooien anderen gewassen. speelgoed gewassen enz zoveel als dat kon.
    hij kreeg een heel oude dierenarts die daar inviel en wat bleek!
    hij had een chronische aangeboren vorm van diarree die dus ook nooit meer over zou gaan binnenshuis. ik weet niet meer precies hoe het zat dat zou ik na moeten vragen aan mijn ex die ermee bij de da is geweest indertijd. het kwam erop neer dat hij niet meer mee terug naar huis gekomen is. de da heeft hem mee naar huis genomen hij kende iemand die op een boerderij woonde en daar is het een buitenkat geworden die de weilanden afstruint en dat schijnt dit soort katten erg veel goed te doen.

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Tsjah, het is idd minder leuk om te horen, maar als het niet anders is.... Begrijp me niet verkeerd, hij gaat pas weg als ik echt niet meer weet wat te doen. Daarnaast is hij nu een half jaar en dit voorjaar mag hij naar buiten, wie weet scheelt dat. Bedankt voor je verhaal!

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.075
    3.863
    113
    Ik zou eerst zijn poep laten onderzoeken, als je dierenarts er weinig mee kan of van weet naar Utrecht o.i.d. door laten sturen.
    Wie weet valt er wel wat aan te doen.
    Roosvicee Stop werkt trouwens ook prima bij dieren, ik heb het ook wel voor onze hond gebruikt, gewoon een scheutje door het water/voer. Al zijn katten over het algemeen wat kieskeuriger.

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Klinkt toch een beetje als een darminfectie ofzo. Ik zou even wat langs de DA brengen. Zit er ook bloed bij? Geef je ook nat-voer (vlees)? Daar raken ze hier van aan de diarree

9. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ze krijgen inderdaad ook nat voer, maar als hij dat een poosje niet krijgt heeft hij het ook. Er zit verder geen slijm, bloed of wormeieren bij, het is gewoon hele dunne poep. Andere merken voer proberen maakt ook geen verschil. Het beestje is verder helemaal niet ziek en ook de anderen hebben er geen last van. Heel apart, het lijkt een soort genetisch probleem te zijn, aangezien de hele familie het heeft. Ik ga ook zeker de dierenarts bellen als ontwormen en eventueel speciaal voer (als dat er is) niet werken.

10. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Heb je al voer geprobeert van royal canin? De kat van mijn schoonzus had ook altijd diaree, en nu met dit voer helemaal niet meer....

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Genetisch probleem denk ik niet zo snel eerlijk gezegd. Als het hele neest het heeft klinkt het eerder als iets besmettelijks. Zou het geen FIP (hoop het niet voor je) kunnen zijn? Is moeilijk vast te stellen, dat wel.

12. Setteke

Setteke Niet meer actief

Nou niet zozeer het hele nest, drie ervan zijn ergens anders gaan wonen, maar wel pa, ma en twee broers. Vandaar dat ik daaraan zat te denken. FIP weet ik uiteraard niet. Als ik de diarree niet kan oplossen door alle voorgenoemde middelen dan denk ik dat de da hem daar ook wel zal testen.

@ Rachel, welk voer bedoel je precies? Royal Canin heeft nogal wat soorten, waarvan onze senior aan de urinary zit via de da. Maar ik ga vanmiddag toch wormenspul halen, dan zal ik gelijk eens om me heen kijken naar voer.

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou eerst eens wat ontlasting langsbrengen (of gewoon met de kat heengaan) ipv weer een wormenkuur op te halen. Als het een ontsteking is kun je beter antibioticum hebben.

14. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb nog even gekeken naar symptomen van FIP, dat is een hele lijst waarvan hij alleen diarree heeft. Hij is verder volkomen gezond, eet goed, groeit goed en is actief en speels. Dus lijkt me niet, maar dat zal indien nodig wel bij de da aan de orde komen denk ik.

Hierbij de info die ik vond:
    De symptomen van FIP zijn divers. NB: niet elk symptoom hoeft voor te komen.
    Symptomen kunnen zijn: Slecht eten
    Koorts
    Slechte vacht
    Lusteloosheid/sloomheid
    Slechte groei
    Vermageren
    Oogontstekingen: uveitis Dikke volle buik door vocht in de buik (ascites)
    Benauwdheid door vocht in borstholte (hydrothorax)
    Gele slijmvliezen en huid (icterus of geelzucht) als de lever is aangetast
    Braken en diarree
    Epileptische aanvallen, als er ontstekingen in de hersenen zijn. Soms valt de eigenaar alleen een gedragsverandering op.
    Nystagmus
    Neurologische verschijnselen (verlammingen)

Bij jonge katten zie je vaak een groeiachterstand
    We krijgen als dierenartsen voor katten vaak katten op het spreekuur aangeboden voor een vaccinatie. Ze zijn dan rond de 1 of 1,5 kilogram zwaar. Echter de leeftijd past niet bij het uiterlijk van de kat. Ze lijken 3 maanden oud maar zijn in werkelijkheid dan al 6-7 maanden oud. Dit kun je met zekerheid zeggen omdat ze een volwassen gebit hebben. Het melkgebit is op een leeftijd van 6-7 maanden gewisseld voor het blijvende gebit. Een goede maat voor de groei van een kitten is rond de 100 gram per week. Een kitten van 6 maanden zou rond de 2-2,5 kilogram zwaar moeten zijn !

15. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Haar kat komt niet buiten, dus zij voert voor binnenkatten. Dat is meteen tegen mindere ontlasting en tegen dunnere ruikende ontlasting, helpt erg goed. Onze kat krijgt het ook en de lucht is de helft minder.

Indoor 27

16. Setteke

Setteke Niet meer actief

Foppe komt ook niet buiten, dus dit kan de oplossing zijn. Ik ga het in ieder geval proberen en als het niet gauw verbetering meebrengt dan ga ik alsnog naar de dierenarts met hem. Ik kan me niet voorstellen dat het een ontsteking is, aangezien de symptomen die daarbij passen (lusteloosheid, vermageren, verminderde eetlust etc) zich niet voordoen, maar better safe than sorry in dit geval....

Nu maar hopen dat dit niet de volgende chronisch zieke kat wordt.....

17. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hoelang heeft de kat al diarree dan?

18. Setteke

Setteke Niet meer actief

Al vanaf dat hij hier is. Misschien al vanaf zijn geboorte, dat moet ik mijn moeder even vragen.

19. Bolly

Bolly Fanatiek lid

27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    inderdaad even naar zijn voeding kijken, sommige katten zijn wat gevoelig voor producten die teveel zijn bewerkt. je hebt er wel voeding voor die er voor zorgen dat het wat harder wordt

20. Setteke

Setteke Niet meer actief

ik heb vanmiddag Royal Canin Sensible voor hem gekocht, speciaal voor voor katten met diarree. Ook een wormenkuur geregeld voor allemaal (moest ook weer) en ander grit voor in de kattenbak, zodat hij hopelijk minder poep aan zijn poten meeneemt uit de bak. Nu de volgende uitdaging, zorgen dat alleen Foppe het speciaalvoer eet en de anderen niet.

Deel Deze Pagina