Ervaringen gevraagd tweede kind ook in stuit

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ilse84, 3 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hoi allemaal

Nu bijna 35 weken zwanger.. en de kleine meid ligt nog steeds comfortabel in stuit. Ik heb een zeer donkerbruin vermoeden dat ze niet meer gaat draaien. Ze ligt sinds 26 weken zo. Mijn dochter lag ook in stuit (kwamen we achter met 10 cm ontsluiting) Dus ik denk dat dit het scenario is. Met mijn eerste dochter heb ik een spoedkeizersnee gehad.

Nu gaat de gyn proberen (voorzichtig) de baby te draaien. Ik hoop heel erg dat dat lukt.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met hetzelfde verhaal. Dus eerste keizersnee en tweede kind ook in stuit. Ik ben benieuwd hoe jullie bevalling is verlopen en of jullie een stuitbevalling aandurfden.

2. Sunshine007

29 mei 2015
    82
    11
    8
    Hier ook een 2de kindje in stuit gehad. Eerste draaipoging vond ik, ondanks een zeer vriendelijke en kundige gyn best pijnlijk. Bij de tweede poging was de kleine al te veel ingedaald en had een poging geen zin meer. Geen spijt gehad van de pogingen want soms lukt het wel! Stond toen voor de keuze keizersnee of vaginale bevalling. Mijn advies: laat je goed voorlichten door de gyn. Eea hangt af van de grootte van je baby, verloop eerdere bevalling, hoe je er zelf in staat ed. Ik lees dat bij de eerste spoedkeizersnee was; datvwas bij mij niet zo. Ik denk dat ik het dan niet had aangedurfd. Hoe staat jouw gyn daarin? Er zijn folders met de voor en tegens van beide keuzes. Ik heb gekozen voor een vaginale bevalling. Doorslaggevend voor mij waren een aantal factoren; een dosis Hollandse nuchterheid, hele snelle eerste bevalling, een dreumes thuis die nog veel zorg nodig heeft en veel getild moet worden en een soort oergevoel van "ik wil het zelf doen".. Maar voor iedereen kunnen de overwegingen anders zijn. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze gehad!! Mocht paar uur na de bevalling al naar huis en zat 5 dagen later alweer op de fiets om oudste naar KDV te brengen.

3. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor je antwoord! In al jouw argumenten voor een vaginale bevalling kan ik me goed vinden.

Helaas denk ik niet dat de gyn achter mijn keuze staat voor vaginale bevalling, omdat ik al een keizersnee heb gehad en het toch een zwakke plek is. Tenminste dat laat hij doorschemeren. Dus als het draaien lukt zou dat echt super fijn zijn.

4. Sunshine007

29 mei 2015
    82
    11
    8
    Hopelijk slaagt de draaipoging... Als het niet lukt, volg je dan advies van je gyn op voor een keizersnee?

5. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Als hij een stuit bevalling veilig genoeg vindt wil ik het zeker proberen. Een keizersnee kan altijd nog.

Daarnaast ben ik zelf ook in stuit geboren, dus ik weet dat het kan :)
    En mijn eerste bevalling ging zeer voorspoedig. Totdat we er dus achterkwamen dat ze in stuit lag.

6. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Verder helemaal niemand die twee kinderen in stuit hebben gehad? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

7. Ingtwiede

Ingtwiede Actief lid

18 jul 2013
    299
    52
    28
    Mijn 1e kindje is geboren middels geplande keizersnede ivm stuitligging (draaipoging niet geprobeerd)
    Mijn 2e kindje lag netjes met het koppie naar beneden en is ‘normaal’ geboren.
    Nu ben ik zwanger van de 3e en deze ligt wederom vanaf 30 week in stuit. Dit keer wel een draaipoging gehad welke niet gelukt is. Omdat ik een stuitbevalling niet aandurf staat er nu wederom een keizersnede gepland.

8. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor je reactie!

Mocht je wel kiezen voor een stuit bevalling? Mijn gyn die lijkt erg terughoudend.

Is er een reden waarom je de stuit bevalling niet aandurft?

Hoeveel weken ben je nu zwanger?

9. Ingtwiede

Ingtwiede Actief lid

18 jul 2013
    299
    52
    28
    Ja de gyn vond een stuitbevalling wel een mogelijkheid, ik heb er wel over nagedacht en ook wel gezegd dat mocht te baby vroeg (voor 38 weken) komen ik het wou proberen maar er anders niet volledig achter sta. Dit omdat alles voorspoedig moet gaan en mijn vorige bevalling de weeopwekkers vrij hoog stonden en ik bijna 2 uur heb geperst omdat het hoofdje niet helemaal goed paste, pas na een knip en hulp van de vingers van de gyn er pas uitkwam. Het hoofdje was wel iets groter maar niet extreem.
    Ik ben gewoon bang dat bij een volgende bevalling het hoofdje weer een probleem gaat zijn (ookal weer ik dat het heus niet hoeft) ik wil het risico niet lopen.

Mijn andere kinderen zijn 17 maanden en 3 eneenhalf dus keizersnede is ook niet ideaal maar voor mij de meest veilige keus.

Ik ben nu 38,5 week zwanger dus ik ben aan het aftellen naar de datum.

10. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Gisteren erachter gekomen dat mijn tweede ook in stuit ligt. Het weekend heb ik gevoeld dat hij gedraaid is. Domper! Draaien doen ze waarschijnlijk niet meer ivm het litteken van de keizersnede van de eerste. Alle hoop gevestigd op het zelf draaien van de baby...!

11. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja dan snap ik je keuze erg goed. Het uitdrijven in een stuit bevalling is toch wat lastiger dan met een normale bevalling.

Sterkte met de keizersnee straks! Heb je voor de eerste tijd extra handen kunnen regelen?

12. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Bij mijn durven ze gelukkig wel te draaien! Ben je al bij een gyn geweest? Hoop dat de babe nog terug draait. Er is gelukkig nog wel even tijd

13. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Oh dan ga ik hard op zoek naar een gynaecoloog die het wel doet!

Ilse84 vindt dit leuk.
  14. j010

j010 Bekend lid

27 apr 2015
    691
    186
    43
    Vrouw
    010

Ik had ook wat zorgen mbt stuitbevalling en het hoofdje. Maar dit is mij reuze meegevallen. Nu was het voor mij ons tweede kindje, en voor jou de derde zie ik. De paden zijn al bewandeld om het maar zo te zeggen, dat scheelt al wel.

Bij onze eerste die goed lag heb ik 50 minuten geperst, bij onze stuitbaby maar 10 minuten. Als je vertrouwen hebt in de gynaecoloog en in jezelf dan oet het kunnen.

Hoofdjes van stuitbabys zijn over het algemeen iets groter, omdat ze niet indalen en alle metingen zijn afgeleid van ingedaalde babys. (dit is wat ze tegen mij zeiden in het ziekenhuis.)

15. Ingtwiede

Ingtwiede Actief lid

18 jul 2013
    299
    52
    28
    Inmiddels is onze zoon via een geplande keizersnede geboren. Iets minder groot en zwaar dan vooraf gedacht en met een wat kleiner hoofdje dan zijn zussen.

@j010 ik heb ook een draaipoging gehad ondanks eerdere keizersnede.

Deel Deze Pagina