We geven nu een aantal dagen in overleg met CB en KA ons zoontje afgekolfde melk afgewisseld met kunstvoeding. Dit omdat live voeden niet is gelukt en full time kolven ook niet helemaal lukt. Maar nu lijkt onze kleine man beter te reageren op de kunstvoeding dan op de afgekolfde melk. Wanneer hij een flesje afgekolfde melk heeft gehad is hij zo veel onrustiger (krampjes en ook meer “spugen”) dan na een flesje kunstvoeding. Meer mama’s met deze ervaring? Ik ben al heel erg teleurgesteld dat live borstvoeding niet is gelukt. En zou het zo jammer vinden als afgekolfde melk ook niet meer zou lukken. Ik weet dat er dingen zijn zoals KMA maar dan zou hij toch dezelfde reactie moeten hebben na de kunstvoeding?
Ik snap je punt. Live voeden ging bij ons ook niet, en na een week zijn we gaan bijvoeden met KA. Ook omdat in het ziekenhuis bleek dat mijn productie ca. 20 cc uit beide borsten dan na een kolfsessie met een professionele Medela. Na een maand kolven ben ik overgegaan op 100% KA en mijn dochter (en ik) knapte zienderogen op. Ik heb me ook schuldig gevoeld, maar besefte al snel dat al mijn dochter er beter van werd, het me alles waard was. Of het met KMA te maken heeft, weet ik niet. Ik zou ook denken dat je dat met KA dan ook zou moeten hebben, maar het kan ook zijn dat er wat anders is. Sterkte
Ik ben nu al een stuk opgeknapt nu ik niet meer als een gek probeer full time te kolven. Mijn vriend is ivm werk niet elke dag thuis en sowieso overdag niet. Dus moest dan na of voor het voeden nog kolven naast nog een beetje herstellen en huishouden etc. uiteraard. Respect voor alle vrouwen die wel op die manier full time kunnen kolven!
Ik hield fulltime kolven ook niet lang vol, man ging na 2 weken weer werken en ik was nog herstellende van een totaal ruptuur. Had wel een goede opbrengst, maar zoon sliep alleen bij mij of anders was het huilen dus was eigenlijk geen doen. Hier merkte ik ook duidelijk verschil tussen borst en flesvoeding en ook al voelde het eerst als falen, we zijn na een paar weken toch overgegaan op volledig flesvoeding en het heeft zoveel rust gegeven! Voor mijn gevoel waren de 1e weken echt een beetje 'verpest'. Bij dochter gaf live voeden dezelfde pijn en problemen als bij zoon en bij haar ben ik direct overgestapt op kunstvoeding en heb zoveel meer van die eerste weken kunnen genieten! Fulltime kolven is echt een hele klus, inderdaad respect voor moeders die dat maanden volhouden, voor mij is dat niet weggelegd. Waardoor de extra onrust komt weet ik niet, ben er bij zoon ook nooit achter gekomen, hij bleek later wel verborgen reflux te hebben, heeft achteraf gezien de 1e weken z'n flesjes veel te snel gedronken en aangezien borstvoeding vaak wat dunner is kwamen de klachten misschien daar vandaan. Hoe lang doet je kindje over een fles? En welke fles gebruik je?
We zijn begonnen met een Dr Brown met prematuurspeen, overgegaan op Avent Natural met speen 0. Maar dan deed hij gerust 30-40 minuten over een fles. Nu een Avent Natural met speen 1 en doet hij er 15-25 minuten over, afhankelijk van hoe wakker hij is. Ik heb een aantal kolfsessies half huilend doorgebracht omdat ik eigenlijk zo moe was maar toch alles wilde geven. Heb nu zoveel meer rust. Was wel drempel over omdat wat jij zegt ook, het voelt toch een beetje als falen.
Oké ja dan is de drinktijd prima nu! Ja was hier net zo, ik was emotioneel gesloopt, moest m'n kind soms laten huilen om te kunnen kolven, dat kon ik op den duur niet meer opbrengen. Je hebt het geprobeerd, dat is super goed! Het loopt helaas niet altijd zoals je had gehoopt. Hopelijk kunnen jullie nu lekker gaan genieten!
Dat was voor mij dus ook het keerpunt! Was alleen heel erg bang dat ik door het CB etc. gepusht zou worden om het te blijven proberen. Maar kreeg alleen maar complimenten dat ik het zo goed gedaan. En hopelijk nu een gouden middenweg met gecombineerde voeding. Dus ben trots dat ik het geprobeerd heb! En nu kunnen inderdaad lekker veel meer genieten van elkaar.
Kma is een reactie op eiwitten in koemelk. Kunstvoeding is koemelk dus deze voeding zou juist meer reactie geven dan moedermelk ( die deze eiwitten maar in beperktere mate bevat, alleen via de voeding van de moeder). @HvO , ik zou zeker nog een keer contact opnemen met je lactatiekundige. Die kan je nog steeds begeleiden, ook als je problemen met kolven ervaart of wil gaan stoppen.