Hallo meiden, mijn dochter is 7.5 maand. Al sinds het begin kreeg ze om de 2 uur slaap. ik legde haar op bed en meestal sliep ze. Nu is ze wat ouder en hoeft niet meer veel te slapen, maar ik merk dat ze soms toch om de 2 uur slaap krijgt. Als ik haar op bed leg slaapt ze maar soms wil ze helemaaal niet slapen en gaat huilen. Wat is het beste wat ik kan doen. Toch nog steeds om de 2 uur in bed leggen of wanneer ze echt echt moe is. Als ik haar op tijd in bed legt slaapt ze, dus meestal om de 2 uur. Ik merk nu ook dat ze in de avond helemaal niet wil slapen (schone luier en fles gekregen) protesteert gewoon voor het niet slapen. Hoeveel keer per dag slapen jullie baby's?
Bij ons (kleintje van 8 maanden) is het echt elke dag anders. zijn normale ritme is ongeveer elke 2 uur op bed, dus meestal heeft ie nog 3 slaapjes op een dag. Er zijn echter ook dagen dat hij absoluut niet wil slapen en dan heeft ie slechts 2 of soms zelfs 1 slaapje op een dag. Ik merk echter wel dat hij op die dagen gewoon ontzettend chagrijnig is omdat hij wel gewoon moe is, maarja, maak hem maar eens wijs dat een slaapje goed voor hem is gelukkig slaapt ons kereltje wel iedere avond tussen 7 en 8, daar hebben we echt nog nooit problemen mee gehad. En als hij een keer overdag slecht slaapt haalt hij dat meestal de dag erop wel weer in. Hij heeft zijn slaap echt hard nodig.
Bij ons gaat het meestal als volgt: tussen 19 en 20 uur naar bed, dan slapen tot daar hij wakker wordt voor voeding (meestal ergens tussen 2 en 5) en dan doorslapen tot 7 à 8 uur. Dan drinken (BV), en rond 10-11 uur slapen tot 12-13 uur. Dan vaak naar buiten, wandeling met wagen in het park, en rond 15-16 uur weer slapen, tot ongeveer 16.30 - 17.30 uur. En dan rond 19 uur weer zijn bedje in.
Hier meestal 7.30u wakker, slapen om 10.30-12.30u, daarna weer slapen van 16.00-17.30u dan eten en spelen en 21.00 nachtslaap. (Met 3-4 nachtvoedingen..)
Onze dochter is 7 maanden en een week. Ik merk dat zij ook overdag minder wilt slapen, maar leggen naar toch in bed tussen de middag. Ze gaat tussen 1930-2000 uur naar bed, slaapt tot 0700 ( schone luier en weer terug naar bed) en dan rond 10.00 uur word ze wakker, gaat om 1300 tot 1500 ongeveer trrug naar bed en rond 1900 word ze moe gaat ze bad in fles en naar bed. Maar ze heeft op dit moment last van haar tandjes, dus ze is wat vaker wakker snachts maar dan ga ik even kijken troost haar en slaapt ze verder.
Dat is echt een ritme om jaloers op te zijn Hier nog steeds een nachtvoeding, maar dat hebben we al lang geaccepteerd.
Onze dochter is nu 7,5 maand oud en ook bij ons wordt het slapen in de namiddag minder. Overdag slapen heeft ze nooit wat gevonden, dus echt een vast ritme hebben we niet, het wisselt elke dag nog enorm. Maar ze wordt meestal rond 7 uur wakker en slaapt dan ongeveer van 9 tot 10, van 12 tot 13 en van 15 tot 16 uur ongeveer, ze gaat dan tussen 18:15 en 19:00 de nacht in en slaapt het klokje weer rond tot 07:00 zonder voedingen. En ja, dit is heerlijk! Maar bijvoorbeeld dinsdag slaapt ze ineens van 11:30 tot 13:30, woensdag wordt ze ineens pas om 8:15 wakker en komen we maar tot 2 slaapjes omdat ze na 16 uur echt niet meer naar bed wil en gister slaapt ze ineens van 15:00 tot 17:00. Dus het rommelt nog enorm, je ziet dat ze wel wat anders wil, maar nog niet helemaal aankan qua wakker blijven.
Ons zoontje had precies hetzelfde als jouw dochter TO. Wel moe zijn en vervolgens drama bij het slapen gaan. Tot een maandje geleden moest ik mijn zoontje echt bij de eerste slaapsignalen (gapen/oogjes wrijven/jengelen) in bed leggen. Nu dus niet meer, nu is hij steeds 2,5/3 uur wakker en gaat dan naar bed en lekker slapen. Dan heeft hij al wel een paar keer gegaapt. Wij hebben nu dit schema: 07:00 uur wakker worden 09:30 uur slapen 11:00 uur wakker worden 14:00 uur slapen 16:00 uur wakker worden 19:00 uur slapen Zijn derde slaapje is er al best lang af, want dat is eigenlijk altijd een drama geweest.
Vigo is nu bijna 9 maanden maar had rond die tijd ook wat veranderingen qua slaap. Hij gaat sinds hij 5 maanden is om 19.00 uur naar bed tot de volgende ochtend 06.30/07.00 Maar op de dag deed hij steeds kleine korte hazenslaapjes, ik leg hem sinds 7,5 maand niet elke keer meer in bed als ik denk dat hij moe is. Ik ga dan vaak nog wat met hem spelen ofzo en leg hem dan een uur later pas in bed. Dat werkt bij hem heel goed in plaats van 5x een klein half uurtje slaapt hij sindsdien 2x 1,5 tot 2 uur. Hij is rond 7 uur wakker, dan leg ik hem rond 10.30 weer in bed, hij slaapt dan tot 12.00 uur ongeveer, dan leg ik hem in de middag rond 15 uur weer in bed, hij slaapt dan tot 16.00/16.30 en dan weer van 19.00 tot 07.00
Hier ook nog 3 slaapjes! Na het ontwaken wil ze vaak na 1-1.5 uur weer slapen.. Dan rond 12.30 weer slapen en ze doet rond 16.30 nog een slaapje... Het is op zich niet vreemd dat ze na 2 uur weer moe wordt.. Hier is het max 3 uur.. En dat haalt ze vaak niet!
M. doet twee slaapjes per dag, maar heeft er eigenlijk drie nodig. Meestal is hij wakker om rond 6. Slaapt vervolgens van 8 tot 9.30 Terug in bed tussen 11.30 en 12 en dan slaapt hij tot 13 In de namiddag is het echt een ramp om hem in bed te steken. Gelukkig zijn we dan vaak op pad en dan doet hij een dutje in de auto. daar valt hij zonder problemen in slaap. Dat maakt de avond alweer een stuk makkelijker.
Hier is het ritme sinds een maandje 2 slaapjes. 3e slaapje altijd lastig geweest, nu er echt af. alleen als ze weinig geslapen heeft dut ze aan het einde van de dag in, meestal in de draagdoek Ritme ongeveer: 06.30 wakker 9.00 tot 10.30 slapen 12.30/13.00 tot 15.00/16.00 slapen 18.30 douchen (duurt hier lang omdat papa eerst met haar doucht en dan met de oudste, ik beide afdroog en pas als de oudste klaar is de jongste de fles krijgt) 19.00 fles 19.15/19.30 slapen tot 6.30 volgende morgen.
maar rommelt hier ook nog wel eens hoor. Zoals vanochtend was ze om 5.30 al wakker, viel om 6.30 na de fles weer in slaap tot 8.30 en wilde toen de hele ochtend niet meer slapen en om 11.45 zo moe dat ze maar snel de fles kreeg en om 12.15 in bed lag. beetje vroeg voor haar maar ja, ze was zo moe dat wakker houden ok geen optie meer was + te zielig
Jullie hebben allemaal toch echt een ritme zie ik, bij ons verschilt het nogal. Gisteren sliep ze 2x en was ze in de middag 6 uur wakker.daarna heb ik gewacht tot ze echt moe was en dat was om 23:00 Eerder wil ze meestal niet terwijl ze wel slaap heeft maar gaat krijsen. Ik wil haar eigenlijk niet later dan 20:00 laten slapen maar lukt niet altijd. Als jullie kleintjes in bed gelegd worden gaan ze dan eerst huilen? Pakken jullie hem/haar op?
Nou bij ons echt nog geen ritme hoor, het enige ritme wat we hebben is dat wij vinden dat ze elke dag tussen 18 en 19 uur naar bed moet (en heel soms iets later als ze laat in de middag nog heeft geslapen) en veelal wordt ze wel altijd om 07 uur wakker. Maar overdag verschilt het elke dag hoor, meestal 3 slaapjes van stipt 45 minuten, heel soms een uurtje en nog veel minder vaak 1,5 uur of langer. En ja, Jolijn huilt meestal wel voordat ze gaat slapen. Ik stop haar in de slaapzak, dan gaat het alarm aan, dan geef ik haar het speentje en loop de kamer uit na een kusje. Dan moppert ze soms nog wat en valt in slaap. Soms begint ze dan wat harder te brullen en dan ga ik terug de kamer in. Als het speentje eruit is, geef ik opnieuw de speen. Als ze huilt met speentje in, haal ik hem eruit en probeer haar te 'foppen' door hem opnieuw te geven. Blijft ze brullen haal ik haar met slaapzak en al er even uit, knuffelen we wat tot ze rustig is en proberen we het opnieuw, zelfde volgorde. Wil het echt niet, geef ik het op, neem ik haar weer mee naar beneden en probeer ik het opnieuw als ze maar blijft mopperen beneden. De ene dag gaat het makkelijker dan de andere. Als je ziet dat ze wel moe is, maar het slapen lukt, kan het zijn dat ze wat oververmoeid is. Dan wil het vaak fysiek gewoon niet om in slaap te vallen. Als Jolijn rond half 3 wakker wordt in de middag, weet ik al dat ze niet meer gaat slapen voor bedtijd, dan vervroeg ik het avondritueel en gaat ze bijvoorbeeld al rond 18:00 naar bed voor de nacht. Maar wordt ze pas om 16:30 wakker, dan gaat ze pas om 19:00 naar bed toe. Het verschilt echt elke dag, ook de mate van overstuur zijn bij het naar bed brengen. Maar sinds wij een heel vast avondritueel hebben wat elke dag hetzelfde is, ongeacht de tijd, gaat het wel veel beter. Ze gaat wel vaak veel makkelijker slapen sindsdien. Misschien dat dat nog helpt om een wat vastere avond bedtijd te krijgen?
Hij 'protesteert' regelmatig. Hij huilt niet echt, maar klaagt wel. Zo valt hij dan in slaap. Als hij huilt ga ik kijken. Ik pak hem even op tot hij stopt met huilen en dan leg ik hem terug. Vaak valt hij dan, met nog wat protest in slaap. Soms begint hij al terug te huilen vanaf dat ik hem wil neerleggen. Toch leg ik hem neer en ga dan naar beneden. Als hij na vijf minuutjes nog weent ga ik opnieuw kijken en doe ik weer hetzelfde.
Ze huilt hier zelden bij naar bed gaan overdag, soms moppert ze wat of kletst wat. 's avonds hebben we een duidelijk ritueel, douche/bad, pyama aan en fles. Tijdens de fles valt ze 9 van de 10 keer in slaap en leg ik slapend weg. soms valt ze niet in slaap of wordt aan het einde van de fles wakker en dan leg ik haar wakker weg en dan murmelt ze nog wat maar valt dan zelf in slaap. Mijn oudste was een ander verhaal hoor, die huilde bij bijna elk slaapje even voordat ze in slaap viel. Niet hard, ook niet lang, hooguit 5 min.