Niet naar KDV, mist hij iets?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Coco, 23 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Mijn zoontje gaat niet naar het kdv. Omdat mijn man en ik allebei niet volledig werken is er altijd iemand thuis met hem (mijn man werkt 4 dagen, ik werk meestal in het weekend en 's avonds). We vinden het allebei heerlijk om thuis te zijn met de kleine en zo min mogelijk te hoeven missen van hem.
    Maar toch vraag ik me af of hij niet iets 'mist'. Spelen met leeftijdgenootjes, leren in groepsverband... mijn zoontje heeft dat niet.
    Veel contact met andere kindjes heeft hij dus niet. Ik heb wel 2 neefjes van 6 en 3 jaar en een vriendin met een kindje van 1,5 jaar. Hij vindt het heel leuk om daar mee te spelen, maar die ziet hij ook niet wekelijks/maandelijks.
    Hoe ervaren andere (thuis)mama's dit?
    En vanaf wanneer kan hij naar de peuterspeelzaal?

2. In het begin, ging vond ik het ook heel zielig voor mijn dochtertje, ze had geen kinderen om mee te spelen. Ik moest weer gaan werken dus de stap naar kdv was niet zo´n grote.
    Nu dat ze 5 dgn gaat vind ze het heerlijk,ze speelt met kindjes en is minder afhankelijk...merkte wel dat toen ze daar niet ging ze steeds geconcentreerd was op mij en allen mij...
    Nu kan ze ook thuis lekker zelf standig spelen,leert ze delen etc.
    Ben blij met de keuze die ik heb gemaakt om haar naar de kinderopvang te brengen. Later wil ik wel dat ze een dag mnder gaat en dan naar de peuterspeelzaal gaat om zo nog meer kindjes te leren kennen en mee te spelen.

Google eens peuterspeelzaal daar komen keuze
    s vlakbij jouw.Bel ze voor info.Volgens mij met ca. 2jr mogen ze daar gaan.

3. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Levi gaat ook niet naar een KDV en denk niet dat hij daardoor heel veel mist. Ik heb dan wel veel vrienden met kinderen. Hij gaat straks wel naar de peuterspeelzaal omdat ik wel wil dat hij leert met andere kinderen te spelen en dingen te delen.

4. augustus

augustus Niet meer actief

Ik ben ook blij dat Rosalie wel naar een kdv gaat. Ze gaat 3 dagen. En als ze door het raam de kindjes ziet wordt ze helemaal wild. Ze rent op de leidsters af, die krijgen een knuffel en daarna gaat ze lekker spelen. Ja ze vind het echt leuk.
    Een peuterspeelzaal is toch ook prima straks.
    Vroeger gingen wij daar ook alleen naar toe.
    En voor zover ik me kan heugen heb ik niks gemist.. Je moet vooral doen wat jij prettig vind.
    En als dat voor je kind ook werkt, is dat prima lijkt mij.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zolang je kind veel in aanraking komt met andere leeftijdsgenootjes, mist hij niets. Maar als dit niet zo is: ja ik vind dan dat hij iets mist. Kinderen die naar een KDV zijn geweest, hebben gemiddeld genomen de eerste maanden op de basisschool sociaal gezien een voorsprong.

Maar misschien dat straks een peuterspeelzaal iets is? Voor bijvoorbeeld 2 dagdelen in de week?

6. mamatwan

mamatwan Actief lid

18 jun 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    hij mist in ieder geval een hele hoop bacillen :D puk hier is om de haverklap ziek.

alle gekheid op een stokkie, hij vindt het echt ONTZETTEND leuk op KDV. gaat twee halve dagen (is al niet veel maar voor mama meer dan genoeg ;) ) en vindt het prachtig om met de grotere kindjes te spelen (zit in een verticaal groepje 0-4 jaar) ik moet zeggen hierdoor is ook zijn ontwikkeling helemaal zo als ie moet zijn voor z'n leeftijd (is te vroeg geboren dus wordt extra op gelet), nogmaals het enige nadeel is dat ie dus tot nu toe bijna elk weekend ziek is (verkouden,griep,keel of oorontstekingen zijn niet van de lucht) maar dat kan ook zijn omdat ie te vroeg geboren is, prematuurtjes schijnen wat gevoeliger te zijn.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje is zo'n 17 maanden 100% thuis geweest, en nu gaat hij 2 dagen naar het KDV. En ik vind het toch wel fijn. Hij wordt daar meer en anders uitgedaagd dan thuis. Thuis heeft hij goed alleen leren spelen, kan rustig met blokjes/puzzels bezig zijn, en wordt niet gestoord bij het bezig zijn.

Maar ik miste ook wel de sociale factor. Onze vrienden hebben geen kinderen, en familie woont ver weg. Dus hij zag bijna geen andere kindjes. Ik ben nog wel bij een kruipgroep gaan kijken. Dat is voor kindjes die nog niet naar de peuterspeelzaal mogen. De ouders kunnen dan samen kletsen, of thema's bespreken, en de kinderen spelen die ochtend samen. Dat vond ik wel fijn, maar ik had helemaal geen aansluiting bij de moeders. (misschien zit zoiets ook wel bij jullie in de buurt)

Nu gaat hij dus 2 dagen naar het KDV, en we gaan 1 ochtend spelen op een andere kruipgroep. Hij komt echt elke KDV dag weer thuis met andere kunstje, kan al goed van zich af bijten, maar ook samen spelen.
    Dus ik ben wel blij dat hij nu gaat.
    Anders was hij wel naar de peuterspeelzaal gegaan, om toch die sociale dingen te leren voor de basisschool.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Volgens mij ligt dat een beetje aan de situatie. Op zich vind ik het wel prima dat mijn dochtertje naar het kdv gaat, ze vindt het leuk om even ergens anders te zijn met ander speelgoed en kleine kinderen.
    Nu is ze ook mijn eerste. Ik ken niet zoveel mensen met kinderen van haar leeftijd, allemaal een stuk jonger of veel ouder, dus daar kan ze ook niet echt mee spelen.
    Zelf ben ik vroeger niet naar het kdv geweest, maar ik was de jongste, had 2 zussen en we woonden aan een pleintje waar heel veel andere kinderen woonden en buiten speelden. Daarna ben ik wel naar de peuterspeelzaal geweest. Ik denk dat in zo'n geval en als je zelf niet werkt, het inderdaad weinig uitmaakt of ze wel of niet naar het kdv gaan.
    Dit is trouwens haar laatste maand op het kdv, we gaan verhuizen en ik zit momenteel zonder werk. Ik schrijf haar wel in voor een kdv voor eind van de zomer ofzo, als ik zelf weer ga solliciteren.

9. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik denk niet dat een KDV op deze leeftijd al een meerwaarde heeft. Ik vind er niks op tegen hoor, om wel naar KDV te gaan.
    Babet gaat ook niet naar het KDV. Vanaf anderhalf of 2 jaar denk ik dat een kind er wel echt kan leren. Wachten op je beurt, samen spelen, omgaan met een groep.
    Dus tegen die tijd wil ik haar ook daarheen hebben. Maar nu dus nog niet.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zou op dit moment ook geen goed idee zijn. Vanaf 7 maanden gaan kinderen zich namelijk hechten en dan is het 1 groot drama op het KDV als je haar op dit punt pas daar naartoe laat gaan. Dan willen ze echt niet meer weg bij hun ouders, gevolg huilen huilen huilen.

11. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Je kan hem straks als hij 2 is toch naar de peuterspeelzaal doen. Denk niet dat hij perse naar het kinderdagverblijf moet.
    Vind het wel prima dat mijn zoontje er wel naar toe gaat, ik vind het persoonlijk namelijk wel een hele goede manier van opvang. Beter dan 3 dagen naar oma ofzo. Maar als jullie het zo kunnen regelen is dat toch juist super.

12. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Hoe moeilijk ik het ook vond (en soms nog vind) ik ben blij dat hij naar het kdv gaat. Als ik hoor wat ze daar doen, vind ik het een aanvulling op wat wij doen thuis. Ben niet zo'n creabea moeder en daar doen ze heel veel leuke dingen. Het spelen met andere kindjes en het omgaan met andere volwassenen vind ik goed voor zijn ontwikkeling.

Zo'n fase dat ze het afscheid moeilijk vinden is er altijd wel. Als je wacht tot ze naar de psz gaan, krijg je het dan wel.

Ik vind kdv ook fijner dan naar oma. Maar het heeft beiden zijn voors en tegens.

13. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ben ook geen creabea, hihi. En tja, hier speelt ze dus ook niet met andere kindjes behalve haar neefje.
    Maar ik denk ook niet dat je op deze leeftijd al kan spreken van creativiteit, misschien een liedje zingen, maar verder? En spelen met anderen doet ze toch nog niet echt.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fae gaat binnenkort naar het kdv, we zijn aan het inschrijven en de 2 dagdelen die we willen, zijn iets minder 'geliefd' . Dus we kunnen snel terecht.
    Ik denk dat het toch wel erg goed en leuk is voor haar. Op het zwembad tijdens het baby-peuter zwemmen, zie je hoe leuk ze het vind om contact te hebben met andere kinderen. En hoe ze andere kinderen een beetje nadoet, en zij haar (spetteren e.d.) , dus ik denk dat ze er ook echt wel van leert. Qua bewegen is ze nog niet echt de vlotste, dus ik hoop dat ze op het kdv wat uitdagingen vind wat dat betreft :)

Enig nadeel is -wat iemand al aangeeft- dat ze nu al erg aan mama hangt, dus het zal best tegenvallen voor haar in het begin. Gelukkig zijn het maar halve dagen..

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik denk dat het wel meevalt. Die eerste maanden op de basisschool zijn zo ingehaald joh.
    Ik gebruik het argument "maar ze gaat zo lekker met leeftijdsgenootjes om" ook wel als argument om mijn schuldgevoel te sussen hoor, maar dat vind ik niet meer als normaal ;)
    Ik zou iig wel je kindje 2 ochtende naar de peuterspeelzaal laten gaan vanaf 2 1/2. Komt je kindje toch nog met andere kindjes in aanraking!
    Zolang je maar lekker voorleest en veel praat en samen speelt (dus aan de taalontwikkeling werkt) loopt je kindje iig geen grote achterstanden op!

16. odet

odet Niet meer actief

tja, ik zit nu met hetzelfde.

ik werk 3 dgn in de week, mijn man 6 dgn.
    die 3 dgn gaat mijn zoontje naar mijn schoonzus.
    gaat echt super, geen klagen.
    maar toch, hij mist het spelen met zijn leeftijdgenootjes volgens mij.
    ik ken bijna geen kindjes van zijn leeftijd, dus hij moet het iedere dag met mij doen.
    en ik denk dat ik niet zo'n goed speelmaatje ben dan kindjes van zijn leeftijd.
    ook zou het voor mezelf wel fijn zijn om een halve dag voor mezelf te hebben aangezien dit al een jaar geleden is....
    maarja, ik zit ook te twijfelen.
    wel of niet?
    heeft het meerwaarde voor hem of niet?
    ik weet wel dat ik het kei moeilijk zal vinden om hem daar achter te laten want ik weet dat hij heeel erg aan mij hangt, zeker in vreemde situaties.

ik blijf dit topic nog even volgen

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    odet dat doet mijn dochter ook ;)

18. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik denk dat het voor kinderen heel goed is om indrukken op te doen buiten het gezin, leren dat ze moeten delen en dat ze op hun beurt moeten wachten en dat wanneer ze iets ouders zijn, ze ook met kindjes kunnen spelen. Ik denk dat als je geen kleine kinderen in je omgeving hebt, je kindje wel wat te kort komt als het alleen maar op volwassenen is aangewezen.

19. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ik vind dat het wel een meerwaarde heeft voor een kind om naar het kdv te gaan.

ik werk zelf op een kdv dus ben er natuurlijk wel een voorstander voor, maar ik vind het ook gwoon heel goed voor een kind. hoe klein ze ook zijn.

ik zie vaak kinderen, ook van jonge leeftijd ( mijn neefjes enal) die niet naar een kdv gaan, die kunnen gwoon niet goed zichzelf vermaken. die willen heel de tijd bij je hangen

natuurlijk hoeft dat niet bij iedereen zo te zijn, maar een kind leert ook gwoon veel op een kdv, samen spelen, op zijn beurt wachten, netjes alstublieft en dankjewel zeggen en nog veel meer dingen.

zelfs de kleinste kinderen leren, want ze hebben wat grotere kinderen om het van te zien,

hoe vaak zie je geen kinderen met een ouder broertje of zusje, die dingen veel sneller oppikken omdat ze het van de oudste zien?

dat is op een kdv net zo. en het maakt ook gelijk vriendjes, waarmee het misschien ook later naar de basisschool gaat, kennen ze gelijk iemand, dat is opzich ook heel fijn.

en als ouder lijkt het me ook fijn, je leert ouders kennen van kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd als jou kindje, leuke contacten kun je daar dus ook mee opdoen.

dus al met al, ik denk dat je kind wel iets mist als het niet naar een kdv gaat of naar een peuterspeelzaal.

20. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

owja odet,

wat wel zo is, als je je kindje nu gaat brengen naar het kdv, zal het wel een langere wen periode hebben, dan dat hij al van kleins afaan zou gaan.

dat maakt natuurlijk niets uit, maar het is wel iets wat voor jezelf misschien even minder leuk is, dat je kleine staat te huilen en achter je aan wilt komen als je weg gaat.

maar als je er eemaal doorheen bent, is het echt super voor je kindje.

en natuurlijk niet ieder kindje heeft zo'n wen periode nodig.

Deel Deze Pagina