stoppen met borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door moederm, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moederm

moederm Nieuw lid

8 aug 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag over het overstappen van borstvoeding naar flesvoeding. Mijn zoontje is nu 2 maanden oud en krijgt tot nu toe borstvoeding. Hij groeit hier erg goed op, maar het gaat niet zonder slag of stoot. Hij heeft eigenlijk al vanaf het begin erg veel last van krampjes, is de hele dag aan het persen, windjes laten etc. Hij perst zichzelf ook vaak wakker en raakt dan oververmoeid waardoor hij meer gaat huilen. Het gaat met vlagen iets beter, maar komt steeds weer terug. Door de krampen drinkt hij ook erg onrustig, hij begint te persen aan de borst en trekt daarbij aan mijn tepels, hierdoor zijn mijn tepels rood en pijnlijk. Ook heb ik het idee dat hij door die krampen nog wel wil drinken maar dat dit hierdoor niet lukt, meer drinken lijkt meer pijn te geven, hierdoor komt hij nu weer bijna elke 2 uur voor voeding. Vanaf een week of 4 krijgt hij s avonds een flesje (breastflow) afgekolfde melk, dit gaat goed. Ik heb voor mijn gevoel inmiddels alles geprobeerd, was van plan 6 mnd bv te geven, infacol, cinababy, colocynthis, ben bij een lactatiedeskundige geweest etc etc.. Ik raak er een beetje moedeloos van en doordat hij zo vaak voor voeding komt kan ik nooit zelf even weg. Daarnaast vind ik het voeden niet leuk omdat het pijnlijk blijft. Ook moet ik over 4 weken gaan werken en zie ik er nu al tegenop hoe ik dat moet combineren (ik ben zelfstandige).
    Dit bij elkaar maakt dat ik overweeg over te stappen naar fv, hoewel ik me daar wel schuldig over voel.. Voordat ik de keuze maak wil ik graag weten hoe ik dat het beste zou kunnen doen. Ik wil het liefst zsm afbouwen, zodat ik weet hoe dat gaat nog tijdens mijn verlof. Moet ik ivm krampjes starten met speciale voeding? Hoe kan je eerst 'uitproberen' of hij daar niet alleen maar meer krampen van krijgt, is het bv mogelijk om eerst 1 voeding per dag te vervangen en dan te kijken hoe hij reageert? Mocht hij dan meer krampen krijgen kan ik in dat geval nog terug naar bv? Welke fles is het beste? (ik gebruik nu de breastflow flessen, kanik deze gewoon blijven gebruiken?). Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Vervelend dat de BV je veel energie kost.

Of je stopt met BV is geheel aan jou.

Vaak zie je wel dat kindjes met buikkrampjes van KV nog meer krampjes krijgen, omdat dit zwaarder op de maag valt en zwaarder te verteren is voor de damrpjes.

Tips darmkrampjes:
    - Warme doek op zijn buikje.
    - Buikmassage bij het verschonen van de luier. (leg je hand dwars over zijn buikje en maak golfende bewegingen met je hand. Hiermee mobiliseer je de ontlasting in zijn buikje.
    - Wanneer je een flesje aanbied kan je er 1/2 tot 1 theelepeltje olijfolie in doen. Dit maakt de ontlasting dunnen en soepeler.
    - Er is een homeopathisch middel dat ABC-Dophiul heet. Dit is een pro-biotisch poeder dat de darmflora behoud en hersteld. Je geeft 1/2 theelepetje per dag door de melk heen of gemeng op een lepetje met melk. Na 2 weken moet er resultaat zijn)

Pijnlijke tepels:
    - Dit start bij goed aanleggen. Wanneer je kindje aan je tepels trekt, moet je dit zeggen "Je moet niet aan mama's tepel trekken", loshalen en opnieuw aanleggen. Naar een aantal keer zal hij ophouden.

Als je wilt stoppen:
    - Je bouwt 1 voeding per week af, die je dan voor KV vervangt.
    - Als je last krijgt van stuwing, kolf je alleen de druk eraf en niet leeg!
    - Wees alert op pijnlijke/rode/warme plekken. Als je deze ontdek, kolf je 1x de borst leeg waar het zit, met massage over de plek heen richting de tepel.
    - Als je koort krijgt die langer dan 24 uur aanhoud, ga dan voor de zekerheid bij je huisarts langs om een evt. borstontsteking uit te lsuiten.

De breastflow is een prima fles. Als je kindje hier goed mee drinkt, gewoon deze fles blijven gebruiken.

Succes met het maken van een keuze.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina