'dwingen' de boterham te eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sarynda, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarynda

Sarynda Lid

13 feb 2017
    38
    9
    8
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje van bijna 2 zou het liefste de hele dag eten. We hebben natuurlijk vaste eet momenten om dit te voorkomen. Hij is niet dik ofzo, 13 kg en 85 cm. Als hij 's ochtends maar één boterham eet dan heeft hij een uur later weer honger (en ja, écht honger), dus ik geef hem anderhalve boterham. Hier teert hij langer op. Maar... Hij wil de boterham eigenlijk niet opeten! Nu mag hij niet van tafel tot de boterham op is en wordt hij echt vervelend. Hij eet wel, keert zich niet af ofzo maar zegt wel steeds dat hij klaar is voordat de boterham op is.

Doe ik hier goed aan? Ik dwing hem niet echt, hij mag gewoon niet van tafel en dat snapt hij wel. Ik wil liever niet dat hij twee keer iets eet voordat hij weer naar bed gaat 's middags. Nu eet hij rond half 8, dan om 10 uur en lunch om half 12.

Het is echt niet dat hij zit te huilen en ik z'n mond volprop maar hij zit nou ook niet lekker te eten...

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik zou hem wat anders aanbieden.
    Zo gezond is brood nou ook weer niet.
    Hier ook een zoon die niet van brood houdt. Maar wel van eten. Maar ik doe ook niet moeilijk over tussendoor eten, zolang het maar gezond is.
    Hij eet sochtends een bak yoghurt met havermout. En soms daarna nog wat fruit.

vanochtend heeft hij gehad:
    Yoghurt met havermout, vlak daarna een peer.
    Druiven en een mandarijn
    Tussendoor nog een worteltje
    En daarna zowaar twee boterhammen met fruitspread en een plakje worst.

Soms eet hij ook nog maiswafels, soepstengels of crackers tussendoor.
    Vaak geef ik hem na z’n yoghurt een banaan, dat vult lekker.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    En als je nu gewoon eens 'luistert' als hij zegt dat hij klaar en hem van tafel laat gaan? Dan komt hij een uur later bij je zeuren en tja, dan heeft hij pech? Moet hij wachten tot 10 uur. Het lijkt me dat een 2-jarige best kan leren dat hij mag kiezen hoeveel hij eet, maar dat jij bepaald wanneer het etenstijd is? En dat hij dan de volgende keer maar beter moet eten?

(hoe lang zit je dan aan tafel te mieren overigens? Als je nog 20 min bezig bent om hem met tegenzin een halve boterham te laten eten, dan zou dat voor mij het doel voorbij schieten. Als het een paar minuten gepiep kost maar je kind eet het wel op, dan lijkt me er weinig mis mee)

Wat ik ook nog wel deed is rauwkost aanbieden. Als je echt honger hebt mag je komkommer of tomaat oid hebben, is het meer 'lekkere' honger, tja, dan moet je maar wachten tot het volgende eetmoment. Meestal werd de rauwkost dan afgeslagen en dan tja, weer eigen keus :thumup:...

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou hem gewoon dat uur later een halve boterham aanbieden ipv in de ochtend 1.5
    Mss heeft ie een snelle spijsvertering en nog niet zo'n grote maag.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ik geef vaak iets bij de boterham, bv een cracker of beschuitje, plakje worst, of wat losse granola, cherrytomaatjes of komkommer, of wat fruit etc. Mijn zoon eet zijn boterham nooit helemaal op, met of zonder ‘bijgerechten’. En als hij klaar is, is hij klaar en mag hij ook stoppen. Als hij snel weer honger heeft, krijgt hij een tussendoortje. Of hij krijgt de rest van zijn boterham om op te eten, maar dat is alleen als hij maar 1 hap van zijn boterham heeft gegeten.

Het maakt mij niet zo veel uit als hij twee keer een tussendoortje krijgt voor de lunch. Hij is in de groei en voelt zelf het beste aan hoeveel hij op kan in 1x en wanneer hij honger heeft.
    Maar ik ga geen grote hoeveelheden weggooien. Dus een paar hapjes appel en dan wat anders willen gebeurt niet. Maar appel op en een half uur later weer trek, dan mag hij wel nog wat eten.

6. Sarynda

Sarynda Lid

13 feb 2017
    38
    9
    8
    Bedankt voor de reacties!

Hij vindt brood juist wél lekker, vraagt altijd om brood met pasta. En hij eet ook lekker fruit hoor, daar niet van. Ik wil hem gewoon niet aanleren dat de hele dag door eten normaal is.

Ik zit ook niet erg lang nog met hem voor die halve boterham extra. Die ene boterham eet hij zonder morren op en vindt hij ook echt lekker. Het is die laatste halve waar hij moeilijk over doet. Maar dan zitten we nog 10 minuten langer hoor. Hij doet ook niet altijd moeilijk, maar net vaak genoeg dat ik me afvraag waarom.

Ik had ook ergens gelezen dat het slecht is voor de tandjes om meer dan 7 eet momenten te hebben, dat is ook een reden dat ik liever heb dat hij in één keer wat meer eet dan heel veel kleine beetjes.

7. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Hier ben ik het 100% mee eens en hier gaat het ook zo. Ze weten ook dat ze smiddags pas een koekje/rozijntjes of iets dergelijks mogen. Sochtends mogen ze fruit.

Als ze gelijk na het eten zeuren om iets mogen ze fruit of nog een boterham.

8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Denk dat bijna elk kindje dat wel heeft na ongeveer 12 uur zonder eten gezeten te hebben.
    Na een uur weer willen eten na ‘maar’ 1 boterhammetje klinkt niet schokkend in ieder geval.
    Ik geef mijn zoontje een boterham, een bakje yoghurt en water.
    Heeft hij na een uur, twee uur weer honger dan krijgt hij fruit of een cracotte en zo gaat dat altijd eigenlijk.
    Hij hoeft niet lang op iets te teren, hij krijgt drie hoofdmaaltijden en tussendoor en bij honger ‘gezonde’ tussendoortjes.
    Rauwkost is hier ook een favoriet, kan hij lekker aan knagen :p

9. Betsy

Betsy Niet meer actief

Als mijn dochter aangeeft dat ze klaar is met eten, dan is ze klaar. Dan ga ik haar niet proberen om nog iets anders te laten eten.

Als ze er een uur later achterkomt dat ze toch nog honger heeft kan ze gewoon een boterham/cracker/etc krijgen.

Ik maak absoluut geen “strijd” van eten.
    Als ze aangeeft dat ze klaar is, is ze gewoon klaar. Punt.
    Als ze aangeeft dat ze honger heeft, krijgt ze iets (gezonds) te eten. Meestal krijgt ze haar fruit eerder en red ze het prima tot de lunch.

Ik heb ook wel eens een uur na het ontbijt honger, terwijl ik dacht dat ik vol zat. Ik verwacht niet dat mijn anderhalf (of 2) jarige dat beter in kan schatten.

Raaf92, Paardenbloem en Triangel vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is genoeg gewoon genoeg. Hebben ze na een uurtje weer honger, dan mogen ze bv een mandarijn of appeltje. Of een crackertje ofzo. Als ik trek heb, kijk ik ook niet op de klok maar pak ik ook bv een appel. Ze eten op die manier ook niet de hele dag door hoor. En op school/psz eten ze gewoon om 10 uur en niet eerder, gaat prima.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou het met de eetmomenten niet zo nauw nemen hoor. Ze zeggen ook dat zes keer per dag een kleinere maaltijd beter is dan 3x een grote. En als je dan gewoon iets gezonds aanbiedt worden de tandjes daar heus niet slecht van.

Hier (6 en 3 jaar) eten ze:
    -ontbijt: havermout met melk en soms wat cruesli erdoor
    -tussendoor: fruit
    -lunch: 2-3 boterhammen met gevarieerd beleg (ze houden niet van zoet dus dat is makkelijk)
    -fruit, komkommer, rozijntjes, etc.
    -in de namiddag mogen ze naast een koekje ook een stukje chocolade (paaseitje nu vooral)
    -avondeten met toetje
    -melk voor het slapengaan

Ze drinken water en s middags iets van fruitsap.

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hoe doe je dat, smeer je eerst 1 boterham en als die op is een tweede? Dan zou ik het eens tegelijk op zijn bord leggen, dan is bordje leeg ook echt klaar. Dat helpt soms.
    Zelf zou ik het trouwens niet zo erg vinden om een uur later weer een boterham te geven .

13. Sarynda

Sarynda Lid

13 feb 2017
    38
    9
    8
    Ik geef hem meteen de anderhalve boterham op z'n bord.

Ik merk dat de meeste van jullie toch kiezen voor iets meer tussendoor. Gelukkig houdt zoonlief ook van fruit en groente dus dan zal ik dat gaan proberen. Bedankt!

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik geef extra tussendoor. Ik heb zelf ook moeite met een groot ontbijt, daar heb ik nooit zin in. Dus als mijn kinderen dan pas later nog wat willen, dan mag dat gewoon.

15. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn peuter kan de hele ochtend eten en doet dat dus ook in de middag heeft hij niet veel trek. Dat is gewoon zijn ritme.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou dit niet gaan pushen maar dan zou ik zeggen dat hij na 1,5 uur niets krijgt. Het is of ontbijt of lunch en dat hij dat zijn broodje moet opeten.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Als hij dat dan niet op kan zou ik zeker niet dwingen. Je hoeft hem s ochtends ook geen 6 tussendoortjes te geven maar wat extra's als het groenten of fruit is lijkt mij geen probleem.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf laatst wel van de tandarts begrepen dat dit voor de tandjes niet zo goed is...

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ik zit hier met een refluxgangertje die volgt gewoon topsport ritme, elke 2 uur standaard dat ze moet eten. En heeft ze eerder honger (of gaat hikken/slikken) dan maar eerder een knabbeltje. Cracker hoef ik niet te proberen dat weigert ze pertinent of ze nou uitgehongerd is of niet, bij de kdv hebben ze t ook geprobeerd 'gezellig met de groep'. In de regel is ze daar vatbaar voor, behalve dus de crackers. Dus daar krijgt ze maar gewoon een boterham ipv cracker of een knabbel die ik nog meegeef en dat gaat prima. Zolang t normaal eten is, mag ze van mij de hele dag door eten.

20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Dat wat niet zo goed is? Meer dan 1 tussendoortje? Daar maak ik me niet zo druk om. Hij is niet de hele dag doorlopend aan het eten. Maar soms heeft hij een extra eetmomentje, dat zal met zijn tanden nog niet zo’n vaart lopen lijkt mij.

Deel Deze Pagina