Welke taal spreken met kind?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Zanita, Jan 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af of er hier mensen zijn die meerdere talen spreken met hun kinderen en hoe zij dit dan doen. Welke taal spreek je dan voornamelijk met je kind en hoe oefen je dit?

Het is onzin als mensen (lees vooral basisscholen) tegen ouders zeggen dat zij alleen Nederlands moeten spreken met hun kind. Ik ben met meerdere talen opgegroeid en er is niks aan de hand bij mij. Zo zijn er miljarden anderen ;)

2. Mamatss

Mamatss Actief lid

Jan 23, 2012
    421
    0
    0
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor wel eens dat de ene ouder dan de ene taal spreekt en de andere ouder de andere (met het kind).

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Wij wonen in Friesland, dus is tweetaligheid sowieso iets wat hier speelt. Wij (vriend en ik) spreken Fries met elkaar en spreken dat ook tegen ons dochtertje. Mijn moeder past twee dagen in de week op, zij praat meestal Nederlands tegen haar. Mijn schoonouders die ook 2 dagen oppassen, spreken Fries.
    Ik werk op een 3-talige basisschool (Nederlands, Fries, Engels) en weet dus wel wat van de achtergrond. Het is zo, dat meertalig opvoeden geen enkel probleem hoeft te zijn. Wel is het zo dat de verschillende talen correct aangeleerd (en dus voorgedaan) moeten worden en zoveel mogelijk gescheiden. Daardoor weet het kind wat bij welke taal hoort. Wanneer het aanbieden op de juiste manier gebeurt, zullen de verschillende talen elkaar juist versterken. Men is vaak bang dat kinderen het Nederlands onvoldoende leren wanneer ze (deels) in een andere taal opgevoed worden, maar dat hoeft dus zeker niet zo te zijn! Wij voeden ons dochtertje Friestalig op, ze zal om zich heen, op tv, op straat, in de winkel, straks op school veel Nederlands horen en zich dat gemakkelijk eigen maken. Natuurlijk kan ze problemen krijgen op taalgebied, maar dat heeft dan een andere oorzaak en zou ook het geval zijn geweest wanneer ze puur in 1 taal opgevoed zou zijn. De meertaligheid kan daar geen oorzaak van zijn. Maar het is dus wel belangrijk dat je de talen goed aanbiedt, maar dat is ook het geval bij 1 taal. In ieder geval niet de talen door elkaar gaan halen.

4. Mama van Dilara

Mama van Dilara Actief lid

Sep 10, 2012
    102
    0
    0
    Schiedam
    Ik ben zelf nederlands en mijn man is van turkse afkomst.
    Ik en mijn familie spreken dan ook nederlands met mijn dochter en mijn man en zijn familie turks. Dit hebben wij zo afgesproken zodat mijn dochter ook de turkse taal zal leren, ik betrap mijn man er wel eens op dat hij vooral nederlands praat dus of het echt gaat werken moeten we nog maar eens zien.

5. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Mijn man en s.ouders praten gronings tegen haar, ik en mijn ouders nederlands.
    Alhoewel mijn moeder vanmorgen ineens in t gronings tegen haar begon, uitgelegd dat ze moeten kiezen en niet allebei en zeker niet doorelkaar. Was prima, ze ging weer over in het Nederlands

Wat ze nu zegt is in het Nederlands.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ach ik weet niet wat beter of slechter is. Wij zijn beide Fries en spreken met onze meisjes dan ook Fries. Sinds drie kwart jaar gaat de oudste naar de Kindergarten... en volgens de leerkrachten daar kan ze zich nu al prima redden en verstaanbaar maken.

Ik heb er zelf in ieder geval nooit problemen mee gehad.... toen wij in Brabant woonden waren er zelfs mensen die nooit doorhadden dat ik uit Friesland kwam, totdat ik Fries sprak met mn vriend... Echt zo'n smoelwerk van "Heeeeeee???????"

7. Gism0w

Gism0w Bekend lid

Nov 15, 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Thuis heb ik het liefst dat de kids gewoon fries gaan spreken. De vriendjes van zoon en zoon spreken onder elkaar nederlands terwijl ze allemaal fries zijn. Op school nederlands spreken vind ik tot daar aan toe maar vind het toch echt wel fijn om thuis gewoon fries te praten.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier spreken we allebei Nederlands tegen onze dochter, we beheersen geen van beiden een andere taal op moedertaalniveau, dus zodoende. Veel mensen denken vaak dat het beter is om zoveel mogelijk Nederlands tegen hun kinderen te spreken, terwijl ze zelf bijvoorbeeld niet goed Nederlands spreken; dat kun je echt beter niet doen, kinderen leren dan dingen verkeerd aan en dat is echt moeilijk weer 'af te leren'. Voorbeeld zijn lidwoorden; als je altijd 'de vliegtuig' hebt gehoord, dan voelt het heeeel onlogisch wanneer iemand ineens 'het vliegtuig' zegt. Ontzettend lastig dat weer te corrigeren. Zelfde natuurlijk met kinderen die Engels leren van ouders die niet écht native zijn, dan worden kinderen dus moedertaalsprekers van 'vreemd Engels'. (Een vriendin van me spreekt zelf Chinees, haar man Nederlands, onderling spreken ze (gebrekkig) Engels, hun dochter spreekt zodoende ook vrij gebrekkig Engels, want dat spreekt haar moeder met haar, vader spreekt Nederlands met z'n dochter. Haar Nederlands is prima te verstaan, haar Engels niet voor buitenstaanders...)

Dus: praat je moedertaal met je kind! En je kunt best meerdere moedertalen hebben natuurlijk, als je zelf bijvoorbeeld tweetalig bent opgegroeid.

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn dochter word ook 2talig opgevoed. Ik ben half Iraans en mijn man is vol Iraans. Hij praat farsi met haar en ik praat Nederlands. Ik merk wel dat ze duidelijk een voorkeur heeft voor de Nederlandse taal en ze spreekt zelf ook veel Nederlands, ze zegt alleen papa in het farsi... Heb dus nog geen idee of het werkt of niet..

10. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Mijn zus is getrouwd met een engelsman, en zij voeden de kids ook tweetalig op. Hij spreekt consequent engels tegen de kinderen, en mn zus gewoon nederlands. Ze horen op het kdv natuurlijk meer nederlands, dus dat is echt hun moedertaal, maar ik zie dat de oudste van 2,5 echt heel makkelijk schakelt tussen nederlands en engels en dus ook goed kan communiceren met zijn engelse grootouders.

Als je dus een andere taal ook wilt leren, zou ik dat proberen zo consequent mogelijk naast het nederlands te spreken, en de nederlandse dingen benoemen met hun vertaling erbij. Kinderen zijn volgens mij juist erg makkelijk in het leren van talen zolang het maar in het dagelijks leven gebruikt wordt en dus niet een uurtje per week taalles is zeg maar.

Succs!

11. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Het moet goed kunnen. Het enige is alleen dat je kindje wat later zal gaan praten waarschijnlijk omdat twee talen meer oefenning vragen dan 1. Ik weet dit toevallig van een oppaskind van mn moeder. Die is nu dik 2 en zegt alleen hoi zo ongeveer. Hij probeert wel eens vaker wat te zeggen maar dat is vaak zonder dat we het begrijpen.

Ik heb altijd zoiets van: het komt vanzelf!! En als hij dan eindelijk gaat praten kent hij wel twee talen :)

12. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, het kindje moet wel duidelijk onderscheid kunnen maken tussen de talen dmv duidelijk weten met wie welke taal te moeten spreken.

Ook is het heeeel belangrijk dat de taal vloeiend gesproken wordt met het kindje anders krijg je inderdaad dat zij gebrekkig de taal leren. Wat op zich nog steeds niet gelijk een ramp hoeft te zijn afhankelijk van de situatie.

Wij gaan ons kindje, als hij/zij straks geboren wordt, meertalig opvoeden. Ik ben zelf Koerdisch en ik wil Koerdisch praten en mijn man is Antilliaans en die gaat Papiaments praten (dat is voor nu nog het plan!). Wij praten zelf Engels met elkaar, alleen ik ben nog aan het bedenken hoe wij dat gaan doen.

13. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn nichtje is opgevoed in het NL en Koerdisch en de eerste 2 a 3 jaar weigerde ze om Koerdisch te praten totdat ze naar Turkije ging en de kindjes alleen Turks en Koerdisch spraken en niet meer met haar wilden spelen. Sindsdien praat ze het ook gewoon en goed ook!

14. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland

Hier hetzelfde.. Man turks ik nederlands

15. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Dat is dan dus al drie talig! En nederlands dan? Dat is dus 4... Wel goed als je kindje al jong 4 talen kan spreken...

16. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Ikzelf ben Friestalig, mijn man nederlandstalig. Onze smurf wordt dus, heel bewust, tweetalig opgevoed. Heb wel eens gehoord dat het juist erg goed voor de taalontwikkeling is voor die kleintjes als ze tweetalig worden opgevoed. Ze kunnen dan makkelijker een derde taal (of meer) aanleren.

17. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja klopt! Nederlands er ook nog bij haha, dus ik zit echt goed te denken hoe ik dat kan doen. Ik ben zelf een taaldocent maar dit vind ik lastig.

Mijn vriendin spreekt maar liefst 8 (!!!) talen vloeiend, maar zij had meerdere mensen om haar heen. bv haar oom sprak engels, haar moeder frans etc.

18. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Zanita: Is er wel iemand die jullie kindje op regelmatige basis ziet en NL tegen haar zal praten? Het lijkt me wel van belang dat ze ook de Nederlandse taal goed machtig wordt aangezien dat ook de taal is die ze op school zal gaan spreken.

EDIT: Ah, ik lees het al, ook Nederlands!

19. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als taaldocent kan ik je zeggen JA dat klopt! En als zij jong zijn, nemen zij ook dingen makkelijker op en aan.

20. Zanita

Zanita Actief lid

Jan 1, 2013
    326
    0
    0
    NULL
    NULL

Nederlands leren doet het kindje wel op kdv en van vriendinnen/vrienden die regelmatig langskomen. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Maar zit alsnog wel te kijken hoe ik dit in kan "plannen"

Share This Page