lekkere recepten groentehapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door mama2011, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2011

mama2011 Niet meer actief

hallo,

wie heeft er nog lekkere recepten of ideen voor groente hapjes of fruithapjes?
    mijn zoontje is 5 maanden en wil graag vers geven maar zoals wortel,bloemkool,broccoli en boontjes wil hij niet vers eten. potjes eet hij wel. ben nu op zoek naar andere recepten:p

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik het nog even houden bij pure smaken. De rest komt wel. Meng anders met aardappel

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja, ik zou ook zeker nog even bij de pure groenten blijven. Tot 6 maanden is het vooral smaken laten proeven, omdat ze dan nog genoeg hebben aan melk. Soms moet een baby iets 5-10 keer proeven om het te lusten.

Wij gaven elke groente apart voor minstens 3 dagen achter elkaar voordat we een nieuwe groente introduceerden. Ik zou dus nog even door proberen. Gewoon blijven aanbieden!

Hoe maak je het eigenlijk klaar? Als ze heel jong zijn, vinden ze stukjes vaak nog niet lekker. Misschien dat hij daarom de potjes wel eet? Zorg in dat geval dat je de groente goed fijn pureert en meng het tijdens het pureren met wat kookvocht of zuigelingenmelk/moedermelk zodat het een goede gladde puree wordt.

Als je toch verder wilt gaan: het Opperdepop! boek van de Albert Heijn heeft leuke recepten.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja, ik zou de potjes gewoon even weg doen.. het is nog bijvoeding. Eerst vers DAN potjes.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik gaf in het begin alleen pure groenten, dus geen recepten. Dochterlief at gelijk een heleboel weg, zoonlief nam de eerste maanden een paar happen en weigerde de rest (en is nu een echte groente-liefhebber, dus het zegt niets over hun latere eetgedrag). Ik wisselde vers overigens af met potjes.

Maakt niet uit, ze komen niks te kort als ze hun melk goed drinken. Het is zó ontzettend wennen aan andere textuur en andere smaak, sommige kinderen hebben daar langer de tijd voor nodig.
    Mocht je het te 'nat' vinden, dan kun je er wat gekookte aardappel doorheenprakken. Geeft wéér een andere textuur, en zwakt de smaak wat af.

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Potjes zijn superfijn gepureerd en er zit veel water in als je dat ook met je groente doet gaat dat er ook wel in.

Hier was trouwens de flespompoen een groot succes!

7. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt de verse groente ook wat fijner pureren met wat bv of opvolgmelk erdoor. En de aanhouder wint, ze moeten gewoon wennen aan de smaak. De smaak van potjes is volgens mij veel vlakker dan de echte smaak van een groente.
    Voor variaties kun je proberen het boek Opperdepop van de AH te pakken te krijgen, staan veel leuke en lekkere variaties in.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pure smaken, gewoon wat prakken en laten proeven. Geen potjes, eerst leren eten, dan kunnen die altijd nog op een moment dat het even handiger uitkomt.

9. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Hier ook zelfgemaakt. Tot nu toe wortels, bloemkool en broccoli gehad. Wortels vind hij maar niks. De rest gaat er wel in.
    Ik heb Opperdepop van de AH gekocht (baby kookboek) en op smikkels.nl heb je ook leuke recepten.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Met een staafmixer en goed gare groenten krijg je het trouwens echt wel heel glad hoor! Als het nog niet glad genoeg is, een beetje water of olie er doorheen ( is zowizo goed, vetten, vitamine's en voor de stoelgang ) en nog even mixen. Een blender is hier niet echt geschikt voor merkten we, magic bullet's ook niet. Maar ik zou ook niet mengen, je kindje is nog jong, die hoeft echt nog niet borden weg te eten, wennen aan smaken en texturen is nu belangrijker als wat ze binnen krijgen. Met potjes leer je ze naar mijn inzien niet wennen aan echt eten. Ze zijn prima voor als het een keer handig uitkomt, onderweg of na een drukke dag, maar echt leren eten leer je met echte groenten. Vind ik dan!

11. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Keukenkikker.nl is ook een leuke site :)

12. mamamaudie

mamamaudie Nieuw lid

24 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    kidsrecepten.nl staat ook vol recepten!

Deel Deze Pagina