eerst kwam ons zoontje steeds netjes om de 4 uur, maar de laatste tijd is het vaak om de 3,5 uur, soms zelfs al 3 uur hij krijgt al 180 ml eerst 4x, tot dat hij dus eerder kwam en hij ook in de nacht weer kwam.. nu heb ik afgelopen dagen hem meer gevolgd, dus eerder, dan haalt hij 5 flesjes overdag. soms huidt hij na het flesje, maar dan helpt speen nog wel. want onze ervaring is ook geweest dat hem wakker maken voor de fles 22.30 , niet werkte, hij dronk hem wel leeg, maar kwam weer net zo laat als dat we hem niet wekte. dus lieten hem voortaan liggen. maar schijnbaar heeft hij niet meer genoeg aan 4x 180 nu heb ik al enkele keren dus korter op elkaar de fles gegeven, zodat hij dus een flesje meer krijgt, en ook een keer eerste en laatste fles 210 geven een schatting wat hij weegt, 7,2 kg, 16 weken herkennen jullie dit? meer willen drinken. ik vind 180 al zoveel, maarja is ook flinke kerel.. wat zou hij mogen hebben?
Een richtlijn is dat je 180 ml aangemaakte voeding per kg lichaamsgewicht mag geven. Dus in het geval van jouw zoontje is dat ongeveer 1300 ml. Je hoort wel eens verhalen van dat je niet meer dan een liter flesvoeding mag geven, maar dat is een hardnekkig gerucht dat achteraf nergens op bleek te zijn gebaseerd. Wel is het natuurlijk zo dat als je merkt dat je kindje veel meer trek heeft dan gemiddeld het een indicatie is dat er misschien iets aan de hand is, of dat je kindje misschien toe is aan bijvoeding (gelet op de leeftijd van je kindje). Hij kan dan iets eten in plaats van drinken. Als ik jou was zou ik één fles per dag ophogen naar 210 ml (dan zit je met 4 flessen aan iets minder dan een liter flesvoeding). Tegen de tijd dat je er achter bent of dat voldoende is of niet is je kindje 17 weken en zou je als je daar zelf achter staat eens kunnen kijken of je kindje rijstebloem/groente/fruit wil proberen. Ik geef persoonlijk namelijk liever niet van die gigantische flessen. Dan liever een extra (halve) fles of bijvoeding als het kan.
in deze berekening is 4x 180 dan ook veel minder, als wat hij zou mogen (750 ipv 1300, nogal verschil) afgelopen dagen eerste en laatste fles 210 gegeven. gister redde ik het om 5 flesjes te geven, maar soms haal ik dat net niet en dan dus 4.. gisteravond laatste fles om 20.00 en moest hem wakker maken om 08.10, dat is lang geleden...(waarschijnlijk dus toch honger, toen hij weer eerder kwam in nacht) ik geef hem dus , als hij eerder als 4 uur komt, het flesje gewoon eerder. zo kom ik soms op 5 flesjes uit. maar ga hem niet om 22.30 wakker maken. maar net als vanavond gaan we naar verjaardag, hij zal dan toch wakker worden, als hij uit maxicosi komt, dan krijgt hij dan wel zijn laatste flesje.. ik ben ook niet zo'n voorstander van die mega flessen, maar mijn kindje hoeft ook geen honger te hebben.. dus vandaar hem zo volgen door eerder te geven en de nacht en dag starten met iets meer.. vrijdag toch naar het bureau, wellicht dan idd starten met bijvoeding. is idd nog even proberen zo, en als hij komende nachten weer eerder komt, kan ik nog altijd weer proberen om flesje 22.30 te geven en hem hier wel eens voor wakker te maken, kijken wat dat met hem doet bedankt voor je reactie