t zegt t al. is de overstap van 2 naar 3 kids veel duurder of valt t mee, graag ervaringen erbij, als wij voor een 3e gaan zit de ouste op school en is nu al zindelijk dus da scheelt,
Wij willen ook graag nog een derde kindje. Ik denk dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt en dan bedoel ik met name met kleding etc.. Ik ben er niet zo bang voor. Ik zit eerder met het probleem qua oppas en werk..
geen ervaring maar in mijn omgeving ken ik een aantal mensen met 3 kinderen. Als ze nog klein zijn heb je meestal niet zoveel kosten qua kleding & spullen omdat je dat spullen vaak nog in huis hebt. Dan is eigelijk alleen de opvang duur, zeker omdat er een kans is dat ze voor het 3e kind geen tot weinig kinderbijslag/toeslag en kinderopvangtoeslag willen geven. Ik denk dat de duurdere jaren pas later zijn, kleding wordt duurder als ze groter worden, sport- en opleidingskosten. Evt kosten voor verbouwing/opknappen huis en grotere auto moet je ook aan denken.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar weet wel dat wij als gezin (2 kinderen) met een normaal inkomen vroeger meer konden dan mensen met 3 kinderen... En dan zat het hem vooral in de uitjes, vakanties, slaapkamer opknappen enz. Bij een gezin met 3 kinderen gaat juist dat geld naar een opleiding, kleding enz van t 3e kind.... Denk ik.
Tja, dat lijkt mij eigenlijk wel logisch, dat het duurder wordt. Hier (nog) geen derde, maar dat kan ik mij wel indenken. Ipv 2 keer schoenen heb je 3 keer nodig, ipv 2 keer schoolgeld, 3 keer schoolgeld, geen 4 stoelen, maar 5 stoelen in het vliegtuig. Ja, dan wordt het dus wel duurder.
Ik denk dat het best wel iets uitmaakt, de eerste periode forse kosten aan kinderopvang, maar later ook met schoolgeld en studeren maakt het echt wel verschil, 2 of 3. Ik weet wel dat mijn ouders op een gegeven moment 3x collegegeld moesten neertellen, is toch zo'n 4500 euro per jaar, boekengeld niet eens meegenomen. Dus daar zou ik wel enigzins rekening mee houden. Hoewel ik me er niet door zal laten tegenhouden. Nu zijn we een flinke studieschuld aan het wegwerken van mijn vriend en wij redden het ook. Dus als we het collegegeld straks niet kunnen betalen, weet ik dat een eigen bijdrage van de kids geen ramp is. Hoewel ik dat het liefst beperk, want eerlijk is eerlijk, ik had liever die studieschuld niet gehad.
Maarja, of je dat geld nou uitgeeft aan meer uitjes met 2 kinderen dan aan de behoeften van 3 kinderen, dat maakt niet zoveel uit denk ik. Mijn moeder had alle kosten x2, omdat ik er 1 van een tweeling ben. Daar is mijn broertje nog bij gekomen, maar daar zit 3 jaar tussen. Als je het een beetje kan plannen en moeder natuur mee wil werken, kan je dus wel een beetje financieel vooruit plannen. Zo van "oh nu gaat kind 1 naar school, dus heb ik 2 jaar om te sparen voor kind 1&2 tegelijk" Dan maar wat minder uitjes, een dagje speeltuin hoeft ook niet veel geld te kosten.
Kinderbijslag wordt voor een derde (en meerdere) gewoon nog gegeven hoor. Het is alleen dat het kindgebondenbudget vanaf drie kinderen niet meer wordt gegeven. En KGB is alleen voor mensen met een lager inkomen dan modaal
wat belachelijk dat kgb bij de 3e weg valt. krijg nu al bijna niks maar ja toch stom auto . we hebben station en kunnen 3 achterin maar hij is wat ouder maar das geen must en verbouwen moet onder enkele euro s blijven haha maar ik snap dat t duurder word maar ik bedoel dan meer van extreem of valt t mee in jullie ogen. kijk voor later tja ik weet niet eens hoe t dalijk gaat hier in nl maar wij weet kan ik er 2 niet eens betalen(lijkt me onmogelijk) maar stel dan he. spaar nu ook voor ze, en laatst las ik wat wil je, lief leuk hebbend gezin of luxe leven, tja ik ben dan toch gelukkiger met mijn gezin en alles wat ik ze kan geven. vind de beslissing zo moeilijk ik hoef ook niet perse naar buitenland maar een x is lekker. maar nog moeders met ervaringen????