Van BV naar FV én starten bijvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by MamaMarije, Sep 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wist even niet zo goed waar ik het neer moest zetten, aangezien het een BV en FV en bijvoedings-topic is, dus maar bij voeding...
    ----
    Hoi mama's,

Ik ben sinds deze week begonnen met het afbouwen van de borstvoeding en de overgang naar flesvoeding. Zoonlief drinkt nog ca. 5-6 voedingen bij mij (onregelmatig) en krijgt ipv één van die voedingen momenteel één flesje van 90/3. Die gaat inmiddels schoon op, dus die wil ik morgen verhogen naar 120/4 en daarna evt. hoger indien nodig.

We hadden het plan om met ruim 5 mnd met bijvoeding te beginnen Over 1,5 week zeg maar. Maar ik vraag me af of dat nu verstandig is? Is het niet zinvoller om Benjamin eerst zoveel mogelijk aan de fv te laten wennen en daarna de bijvoeding erbij te doen?

En wat voor ritme kan ik het beste naartoe werken? Hoeveel drinken jullie kindjes van deze leeftijd?
    EN hoe doe ik het het handigst met het afbouwen van de BV? Gisteren dronk Benjamin 5 voedingen, waarvan 1 flesje. Vandaag waarschijnlijk 6... Doe ik dan ook 1 flesje of 2? Ik wil uiteraard graag dat mijn productie nu terugloopt en ben bang dat ik hem teveel in stand hou als ik vandaag weer 5 voedingen doe...

Sorry voor het lange verhaal :) kan iemand me helpen?
    Vorige keer ging het allemaal ietsje makkelijker :)

2. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ritmes enzo weet ik niet maar ik zou je kleintje eerst laten wennen aan de KV voordat je begint met bijvoeden. Bijvoeden is ook pas vanaf 6 maanden 'nodig' dus dat kan dan ook prima toch?

Over afbouwen: hou minimaal een week aan per voeding. Als je een voeding vervangt door kv is het ook even afwachten hoe je zoontje reageert, misschien wil hij zelf minder voedingen bijvoorbeeld. Je wilt niet te snel gaan ivm risico op borstontstekingen.

3. fafje

fafje Niet meer actief

k begon met afbouwen met 5,5 mnd...en bijvoeidng van 6 mnd..

maargeod ik was van 5 bv naar 2 gegaan in 2 weken, nogal snel dus...

op het moemtn dat hij zn eerste banaan kreeg > btj sabbelen, kreeg hij sowieos al 2 flesjes op een dag...at later 1 werd....toen ik nog op 1 bv zat....kreeg ie 3 flessen..(4 voeidngen in totaal)

met 7,5 mnd wa sik volledig afgebouwd!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat is je doel met afbouwen?
    Wil je een aantal voedingen afbouwen en borstvoeding met kunstvoeding combineren? Of wil je de borstvoeding helemaal afbouwen?

Ik zou persoonlijk eerst even aankijken hoe mijn kind op de kunstvoeding reageert. Gaat dat een week of 2 goed (dus geen kramp of huilen) dan zou ik (mits mijn kind 6 maanden is) voorzichtig vast voedsel gaan introduceren.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Dank jullie voor de reacties! Ik wil idd de borstvoeding helemaal afbouwen. Het hoeft niet per direct (kan ook niet), maar op 1 november moet ik volledig gestopt zijn omdat ik dan onder het mes moet.

Beginnen met bijvoeden bij 6 maanden vind ik geen probleem. We hadden het plan om eerder te starten omdat Benjamin ontzettend vaak aan de borst wilde en dat mij een beetje ging opbreken.
    Ik denk inderdaad dat we nog even wachten met de bijvoeding totdat Benjamin wat meer gewend is aan de flesvoeding en dat er al wat meer voedingen vervangen zijn.

@ juju: borstontsteking is idd mijn grootste angst... heb ooit een beginnende BO gehad en dat was al niet fijn, kun je nagaan als het echt doorzet :(

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Dan zou ik al helemaal de tijd nemen! Als je tot november hebt dan heb je nog even de tijd.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik weet niet hoe ingrijpend de ingreep is die je krijgt, maar als je eigenlijk liever nog langer bv wilt geven kun je voor de periode rond de operatie ook kiezen voor pump 'n dump, kolven om productie op gang te houden en aanleggen als het weer mag.
    Maar november, dat is nog een hele tijd, dan heb je alle rust om af te bouwen in je eigen tempo als je dat wilt.

Share This Page