Onze man is ruim 6 maanden en gaat twee dagen per week naar de opvang. Daar gaat het goed. Maar nu kreeg ik afgelopen week de vraag of hij thuis goed zelfstandig kon spelen. Het was ze opgevallen dat hij zich op de creche slechts een paar minuutjes kan vermaken en dan vervolgens duidelijk te kennen geeft dat hij aandacht wil (schreeuwen, huilen). Ik vroeg wat ze zoal deden om hem te laten spelen en ze hebben uiteraard van alles waarmee hij zich thuis wel even kan zoet zou kunnen houden. Thuis kan hij zich wel vermaken, maar als hij fel van zich laat horen, dan ga ik wel gelijk naar hem toe. Meestal heeft hij dan al een tijdje zelf gespeeld en dan vind ik het eigenlijk best logisch om hem dan weer aandacht te geven. Op de creche kan dat natuurlijk niet altijd, maar het verbaasde me wel dat hij zich maar zo kort vermaakt. Ik heb het ook met mijn vriend besproken en die vond het eigenlijk onzin. Ben er dus nog eens extra op gaan letten en ik vind echt dat hij heel lief alleen kan spelen. Natuurlijk is de situatie op het kdv anders dan thuis, het is er ook veel drukker en ik zou juist denken dat hij dan dus extra veel afleiding heeft. Wat vinden jullie? Hoe lang kunnen/konden jullie kindjes zich vermaken met een half jaar?
Mijn zoontje van 6 maanden kan zich momenteel ook niet lang vermaken. Onze dochter was op deze leeftijd in staat zich zo een uur in de box te vermaken. Ene kind is het andere kind niet en ik laat hem echt niet krijsen omdat hij zichzelf maar moet vermaken. Erbij liggen, rollen en kijken op het speelkleed kan hij dan wel weer redelijk lang volhouden als m'n dochter en ik daarop aan het spelen zijn.
Hier een manneke wat heel lang zichzelf kan vermaken.. ik denk wel een half uur of zelfs wat langer. Maar.. ik vind dat je de situatie van thuis niet moet vergelijk met het kdv. Het kdv is een heel andere omgeving met een heel andere dynamiek. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken. Gewoon aangeven dat je thuis ander gedrag ziet.
Hier thuis ook veel beter en langer dan op kdv. Ze zit gewoon graag op de arm naar alle andere kindjes te kijken. Is gelukkig geen probleem hier.
Misschien vindt hij het toch wat spannend daar en heeft hij na een paar minuten weer even persoonlijke aandacht nodig om zich prettig te voelen.