dubbel pamperen owv heupafwijking

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Timonneke81, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Zijn er nog mama's die hun kleintje 2 pampers over elkaar heen moesten aandoen owv een heupafwijking?
    Mijn dochtertje haar ene heup is in orde, maar bij de andere is de heupbol nog volledig kraakbeen. Het advies is om nu 3 maanden dubbel te pamperen zodat haar beentjes verder uit elkaar staan en na 3 maanden terug een echo laten nemen ter controle.

2. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hoi,
    mijn dochtertje had heupluxatie en heeft nu alleen nog een dysplasie over. ook wij hebben het advies bij het cb gehad (4 weken oud was ze) om dubbel te pamperen en om zo de mogelijke afwijkingen binnen te perken te houden. wel hadden wij zowieso een afspraak staan bij de orthopeed voor een echo met 3 mnd (ivm stuit).

ik was dus eigenlijk wel benieuwd wie dit advies heeft gegeven het cb of de orthopeed. Als ze wel dysplasie blijkt te hebben met na 3 mnd dubbel pamperen en ze is dan 6 mnd is ze al best oud om het hele traject nog in te gaan met een spreidbroek. Hoe ouder ze zijn namelijk hoe langer het duurt voordat het goed groeit.

groetjes joyce

3. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Onze dochter had heupdysplasie aan de linkerheup. Wat ik begreep van onze kinderorthopeed (van het WKZ in Utrecht) is dat breed luieren alleen de eerste 3 maanden helpt. Is er daarna nog sprake van een afwijking, dan moet je aan de spreidbroek.

Wat ik je wil meegeven is dat hoe eerder je met de juiste behandeling begint, hoe eerder de heup goed is. Hoe jonger, hoe makkelijker de heup nog te vormen is. Het beste kun je naar een kinderorthopeed gaan, niet naar een algemeen ziekenhuis met een algemeen orthopeed (die behandelen vaker ouderen dan kinderen). Er gaat daardoor regelmatig wat mis met de behandeling van kinderen met heupafwijkingen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe erg de afwijking bij jouw dochter is en waar je onder behandeling bent, maar als ik jou was zou ik een second opinion aanvragen bij een academisch kinderziekenhuis.

4. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Kind en gezin (België) heeft mij doorverwezen voor een echo omdat Noor haal bilplooien niet gelijk waren. Op de echo bleek dat 1 heupbol nog volleding kraakbeen was en iets te ver kwam, en normaal moet die heupbol nu al bot zijn (zoals haar goede heup wel is). De huisdokter heeft het resultaat binnen gekregen van de echo, en ze adviseerden om 3 maanden dubbel te pamperen en daarna terug een echo te laten nemen. Het was een hele lichte vorm zeiden ze.

5. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Mijn schoonzus hebben ze breed geluierd, geen idee hoe oud ze was eigenlijk, maar daarmee was het wel opgelost.
    Mijn dochter is met 6 maanden het hele traject spreidbroek ingegaan, volgens onze orthopeed was dat niet zo'n probleem hoor. Na drie maanden mochten we ook al over op "nightbracing". Helaas zitten we er nu nog steeds mee, omdat dochterlief de speidbroek uittrekt en ze hem dus maar heel weinig omheeft op een dag. Maar dat is weer een ander verhaal..

6. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Hoe ouder een kindje is, hoe harder de botten worden. Wil je dus iets aan de stand van de heupen veranderen, dan geldt: hoe eerder je begint hoe eerder resultaat. Heupafwijkingen zijn erg goed te behandelen, mits je vroeg genoeg met de juiste behandeling start.

Onze dochter is met nog geen 4 maanden in de spreidbroek gegaan, vlak voor haar eerste verjaardag mocht ie defenitief af. Al die maanden heeft ze 'm 24 uur per dag gedragen, zo langzaam pastte de heup zich aan. Het betrof een standaard dysplasie. Het dochtertje van vrienden van ons had ook een standaard dysplasie. Die zijn ze pas gaan behandelen toen ze 9 maanden was. Achteraf veel te laat (na een jaar werkt een spreidbroek niet meer goed, omdat de botten dan te hard zijn). Ze is nu 4 en de heup is nog niet goed (en al een aantal keer onder het mes geweest), waardoor ze ontzettend waggelt. Op latere leeftijd kan de heup daardoor gaan slijten, met alle gevolgen van dien.

Ik zou er dus niet te licht over denken. Er is veel onwetendheid onder orthopeden over heupafwijkingen bij baby's. Kinderen reageren compleet anders op behandelingen dan volwassenen. Beter een keer te veel op controle, dan dat blijkt dat je dochter te oud is om nog goed te behandelen, zou ik zeggen. Als ik jou was zou ik dus een second opinion aanvragen bij een kinderorthopeed.

7. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Als ik jou was zou ik dus een second opinion aanvragen bij een kinderorthopeed.[/QUOTE]

zou ik ook doen!!!
    in de eerste instantie zaten wij ook bij een gewone orthopeed en deze heeft bij onze dochter de verkeerde diagnose gesteld. hij dacht aan dysplasie dus 3 mnd in de spreidbroek, met 7 mnd kwamen ze er pas achter dat het luxatie was. wij zijn toen ook over gestapt op een kinderorthopeed, dus toen pas gestart met de behandeling voor luxatie. nu is ze 1,5 en draagt nog steeds een spreidbroek!!

succes!!

8. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    @joyce 1938 Wij hadden het dus omgekeerd. Er werd links luxatie en rechts dysplasie geconstateerd. De orthopeed wilde dat ze in tractie ging en eventueel operatie. We zijn ons rotgeschrokken en dachten meteen: als het zo erg is, zijn we beter af in een academisch kinderziekenhuis. Daar werd de diagnose bijgesteld. Rechts was goed, links een standaard dysplasie. Moet er niet aan denken dat ze onnodig geopereerd zou zijn.

Vervelend hoe de behandeling bij jullie verlopen is. Gaat het wel beter? Is het einde in zicht?

9. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hoi mikki,

nou dat is ook heftig!!! moet je toch niet aandenken dat ze in tractie zou liggen en dat daarna blijkt dat het helemaal niet nodig is. Slecht he?

toen wij te horen kregen dat ze in tractie moest kwam het ook echt als donderslag bij heldere hemel. toen we weer op controle moesten komen, dachten of de spreidbroek mag af of alleen nog `s nachts, nou ik wist niet wat ik meemaakte toen hij zei 4 weken in tractie en daarna 6 weken gipsbroek (wat uiteindelijk 3mnd is geworden).
    Ze draagt nu dan alweer 7,5 maand een spreidbroek. en elke keer als we op controle komen dan is er verbetering, maar het gaat nog niet zo heel snel. in dec moeten we weer op controle, dus ben benieuwd!!

en bij jullie is de behandeling helemaal afgerondt?

groetjes joyce

Deel Deze Pagina