Gisteren was ik op het CB met mijn zoontje van 6mnd. Hij krijgt nu nog volledige BV Twee weken geleden wat hapjes bijvoeding gegeven, maar had daar heel veel last van (krampjes en harde ontlasting) Dus weer even terug gegaan naar de volledige BV. Gisteren daarover advies gevraagd en nu kreeg ik als antwoord: 3x per dag vast voedsel gaan geven (fruit, brood, groente) en niet teveel prakken, gewoon happen, kauwen, slikken Tussen de middag wat water erbij en max 3x per dag BV :x De reden was dat zijn darmpjes dan volledig aan het werk moeten en niet zo half als bij die paar hapjes.. Ik vind dit advies nogal heftig en eigenlijk overdreven Hij krijgt namelijk nu nog 7!! x per dag BV (en daar geniet ik én hij van!) Wil graag lang blijven voeden dus ineens overstappen heeft zeker geen zin. Ook heb ik een flesweigeraar dus ook daarin een probleem (gelukkig nu wel kleine beetjes BV uit tuitbeker) Graag zou ik jouw mening weten.. Het heeft me nogal bezig gehouden gisteren en vannacht Zelf zou ik nu langzaam willen gaan opbouwen, en om zijn darmpjes wat meer te laten werken (daar vond ik wel wat in zitten nl) 's morgens fruit en 's avonds groente gaan geven. Gewoon kleine beetjes.. Hoor het graag van je!
Hoi! Ik kan me heel goed voorstellen dat je moeite hebt met het advies van het cb, dit zou ik je ook absoluut niet adviseren!! Het is allereerst belangrijk om gewoon borstvoeding op verzoek te blijven geven, zeker geen 3x per dag maar hoe vaak je zoontje zelf wil. Anders loopt het heel snel terug en dat zou heel erg zonde zijn. Vanaf 6 maanden wordt de vaste voeding langzaamaan opgebouwd. Dan kan je beginnen met een paar lepeltjes fruithapje. Dat wordt langzaamaan meer. Als dat goed gaat dan kan je beginnen met een groentehapje, op dezelfde manier. Mocht dat goed gaan, dan kan je hem 's middags eens een broodkorst geven. Dat bouwt zich dan weer langzaam op naar brood. En zo verder! Dit kan best wat tijd kosten, maar dit is heel normaal hoor! Geen zorgen daarover. Als je (lang) borstvoeding wilt blijven geven, is het belangrijk dat je hem geen ander drinken geeft dan alleen de borst. Zo blijft je productie op peil. Groetjes Linda
Dank je voor je snelle reactie! Ben blij dat ik dus niet helemaal gek ben als ik dit advies in de wind ga slaan Vandaag dan maar weer langzaam starten met wat vast voedsel en hopelijk blijven de krampjes nu een beetje weg..
Ik hoop het voor je. Soms komen krampjes en moeizame ontlasting voor in het begin. Dat komt omdat de darmen hier even aan moeten wennen. Vaak gaat het na een weekje alweer wat beter, gewoon rustig opbouwen. Succes! Groetjes Linda